Iranian Agriculture News Agency

رضا سواری، کارآفرین نمونه کشوری:

ایجاد زنجیره تولید رمز سال‌ها نمونه شدنم شد

کارآفرین نمونه کشوری رمز موفقیت خود را تنها در یک اقدام می‌‎داند و آن تعریف تولید در واحد احداث شده خود در قالب زنجیره تولید است.

ایجاد زنجیره تولید رمز سال‌ها نمونه شدنم شد

کارآفرین نمونه کشوری رمز موفقیت خود را تنها در یک اقدام می داند و آن تعریف تولید در واحد احداث شده خود در قالب زنجیره تولید است.

به گزارش خبرنگار ایانا، رضا سواری، کارآفرین کشوری متولد 1344 خورشیدی شهرستان مهاباد در استان آذربایجان غربی واقع در 200 کیلومتری مرز ایران و عراق است. این کارآفرین نمونه کشوری که هم اکنون عضوهیأت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ارومیه است، از نخستین تولیدکنندگانی است که پیش ازاینکه بحث زنجیره تولید در کشور پا بگیرد ، با این شیوه تولید به چرخه فعالان اقتصاد کشاورزی کشور پا گذاشت و دست کم 10 سال توانست به مقام کشاورز نمونه کشوری نائل شود.

وی در مورد اینکه با وجود مشکلات تولید چگونه توانسته به تولید کشاورزی ادامه دهد، می گوید: تولید را به عنوان یک زنجیره تعریف کردیم که از زراعت، باغداری گرفته تا کارخانه خوراک دام و تولید مرغ گوشتی و مادر و جوجه یک روزه تولید می‌شود .

مدیرعامل کیوان مرغ پرطلای مهاباد می افزاید: در حال حاضر" کشت و صنعت مهاباد" دارای مشکلاتی است که عمده آن به دلیل این است که خریداران تخصص نداشته و با هدف تولید بهینه به این کار مبادرت نکردند .

سواری اظهارمی کند: در حال حاضرخودم یک زنجیره یکپارچه از تولید دارم که شامل واحد مرغ مادر، تولید مرغ گوشتی، کارخانه خوراک دام و طیور است. در هر دوره 25 میلیون جوجه یک روزه تولید می‌کنم که هر دوره شامل 16 ماه در تولید مرغ مادر است، همچنین در بخش مرغ گوشتی 3 هزار و 500 تن گوشت مرغ در هر دوره 45 تا 50 روزه تولید می‌شود و نیز کارخانه خوراک دام و طیور با ظرفیت سالانه 60 هزار تن خوراک دام و طیور فعالیت می‌کنند و در مجموعه این زنجیره حدود 473 خانوار به صورت مستقیم و 2500 خانوار به صورت غیرمستقیم اشتغال دارند .

این کارآفرین برتر راز موفقیت خود را این گونه عنوان می کند که صنعت مرغداری در دنیا به صورت زنجیره تولید تعریف می‌شود، مثلاً در ترکیه 20 شرکت بزرگ زنجیره‌ای و درانگلستان 12 شرکت به صورت زنجیره‌ای به تولید و سیاست گذاری در صنعت مرغ می‌پردازند و دولت هم از آن ها حمایت می‌کند و وام‌های کم‌بهره در کنار جایزه صادراتی به آن ها می‌دهد، اما در ایران 25 هزار واحد تولید مرغ وجود دارد که در واقع 25 هزارسلیقه است که به سختی در کنارهم قرارمی‌گیرند و نمی‌توان زنجیره تولید اجرا کرد .

وی تصریح می کند: آنچه باعث شد صنعت و تولید سرپا نگه داشته شود، همین زنجیره تولید است .

لازم به ذکر است محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در هنگام اخذ رای اعتماد از مجلس برای دولت دوازدهم در صحن علنی مجلس گفته بود: زنجیره تولید در صنعت کشاورزی بسیار حائز اهمیت است و باید زنجیره‌ای از تولید تا سفره داشته باشیم و این نیاز به زیرساخت‌ها دارد که در دولت دوازدهم مورد حمایت قرار دادیم .

مدیریت زنجیره تأمین، عبارت است از فرایند برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل عملیات مرتبط با زنجیره تأمین در بهینه‌ترین حالت ممکن. مدیریت زنجیره تأمین دربرگیرنده تمامی جابجایی‌ها و ذخیره مواد اولیه، موجودی در حین کار و محصول تمام شده از نقطه شروع اولیه تا نقطه پایان مصرف است.

این خبر در حال تکمیل است....

خبرنگار: علیرضا صفاخو

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید