Iranian Agriculture News Agency

اختصاصی ایانا/ خوزستان

سد گتوند، سدی محکم در مقابل کشاورزی استان خوزستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از تأثیر منفی سد گتوند بر روی محصولات کشاورزی خبر داد.

سد گتوند، سدی محکم در مقابل کشاورزی استان خوزستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از تأثیر منفی سد گتوند بر روی محصولات کشاورزی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، کیخسرو چنگلوایی گفت: یکی از دغدغه های جامعه کشاورزی خوزستان وجود سد گتوند و آسیب های آن به محصولات کشاورزی است.

کیخسرو چنگلوایی افزود: بعد از آبگیری سد گتوند در محافل دانشگاهی و دولتی اظهار نگرانی هایی به وجود آمد و سمینارها و جلسات مختلفی در این خصوص برگزار شد که در نهایت طبق دستور سازمان برنامه و بودجه، تحقیقات و علاج بخشی به موسسه علوم آب دانشگاه تهران موکول شد.

وی افزود: بعد از تحقیقات انجام شده توسط این موسسه سناریوهای مختلفی جهت حل این مشکل در نظر گرفته شد که انتقال آب شور از پایین مخزن به خلیج فارس، انتقال آب های شور به فاصله حدود 35 کیلومتری سد گتوند، تخلیه سریع آب از دریچه های تحتانی و مدیریت مخزن آب شیرین بالا و پایین سد از مهمترین راهکارهای ارائه شده بود.

چنگلوایی با بیان اینکه مدیریت مخزن راهکار اصلی جهت حل مشکل پیشنهاد شد اظهار کرد: در حال حاضر EC سد گتوند قبل از آبگیری بین 400 تا 450 میکرو موس است و 5.7 میلیون تن نمک محلول نیز در مخزن پشت سد قرار دارد که سالانه 5.3 میلیون تن نیز به این حجم اضافه می شود و رها سازس این آب بر روی کمیت و کیفیت محصولات تأثیر منفی خواهد داشت.

وی ادامه داد: کاهش شدید بارندگی و کاهش ورودی آب به مخزن و بالا رفتن درجه حرارت، انتقال نمک از لایه های پایین به لایه های بالا را به دنبال خواهد داشت و در این صورت با مشکل آب شرب نیز مواجه خواهیم شد. حدیث چاروسایی خبرنگار ایانا در اهواز

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید