Iranian Agriculture News Agency

نوبت جراحی اقتصاد ایران

دنیای اقتصاد : رئیس‌جمهور دیروز در سخنانی به تشریح «وضعیت کشور» در سه حوزه سیاسی، سیاست‌خارجی و اقتصادی پرداخت و با ارائه کارنامه عملکرد دولت و چالش‌های پیش‌رو تاکید کرد که «اقتصاد ایران» نیاز به جراحی دارد. حسن روحانی که در جمع «روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس» سخن می‌گفت با ارائه آمار‌هایی از رشد اقتصادی، اشتغال‌زایی و افزایش سه برابری مستمری اقشار ضعیف در سال گذشته، گفت: «‌همیشه نمی‌شود مریض را با قرص خوب کرد و گاهی جراحی می‌خواهد. حالا اگر خانواده‌ای که باید این مریض را به جراح بسپارند، بین‌شان اختلاف‌نظر شود؛ یعنی یکی بگوید این باید جراحی شود، پزشک متخصص هم می‌گوید جراحی شود، آن طرف هم بگوید من می‌دانم باید جراحی شود، اما می‌ترسم و نمی‌توانم تحمل کنم، می‌ترسم طوری شود، نگرانی پیدا می‌کند. حالا وقتی دعوا می‌شود پزشک و جراح باید چه کار کند، بایستد؟» رئیس‌جمهور در ادامه به جراحی موسسات اعتباری غیر‌مجاز اشاره کرد و گفت: «مثلا مساله موسسات اعتباری غیر‌مجاز را اگر جراحی نمی‌کردیم چه می‌شد؟ غده‌ای بود که همه بدن اقتصاد ایران را می‌گرفت.» رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه خواسته‌های مردم فقط اقتصادی نیست، گفت: «یکی از خواسته‌های مردم این است که فضا را بازتر کنیم.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری دیروز در نشستی با روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس با تشریح وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور بر لزوم جراحی اقتصاد ایران تاکید کرد و گفت: همیشه نمی‌شود مریض را با قرص خوب کرد و گاهی جراحی می‌خواهد. حالا اگر خانواده‌ای که باید این مریض را به جراح بسپارند، بین‌شان اختلاف‌نظر شود؛ یعنی یکی بگوید این باید جراحی شود، پزشک متخصص هم می‌گوید جراحی شود، آن طرف هم بگوید من می‌دانم باید جراحی شود، اما می‌ترسم و نمی‌توانم تحمل کنم، می‌ترسم طوری شود، نگرانی پیدا می‌کند. حالا وقتی دعوا می‌شود پزشک و جراح باید چه کار کند، بایستد؟

رئیس‌جمهور در ادامه به ذکر مثالی برای این موضوع پرداخت؛ او یادآوری کرد: مثلا مساله موسسات اعتباری غیرمجاز را اگر جراحی نمی‌کردیم، چه می‌شد؟ غده‌ای بود که همه بدن اقتصاد ایران را می‌گرفت. خوب جراحی شد. البته برای دولت به تنهایی کار سختی بود؛ با قوه‌قضائیه همکاری لازم بود و مجلس و دیگران همه دست به دست هم دادند؛ اما اگر این کار را نمی‌کردیم چه می‌شد. نمی‌توانیم این کار را نکنیم.

همچنین حسن روحانی رئیس‌جمهوری دیروز هم به ماجرای اعتراضات خیابانی اشاره کرد؛ این بار اما تاکید کرد: «نمی خواهم وارد بحث در این باره بشوم که ریشه این حوادث که ایجاد شد، از کجا شروع شد و چه بود، زیرا درباره این مساله در یک فرصت و زمان دیگر می‌شود بحث کرد. منتها امروز باید متحد باشیم. همه دست به دست هم دهیم. دیگر بحث سر این نیست که این برای کدام جناح و حزب است و دارای چه تفکری است. بحث، بحث خود نظام و انقلاب و منافع و امنیت و مصالح ملی و ثبات ما و منطقه است.» روحانی اولین قدم برای حل مشکلات را وحدت مسوولان خواند. رئیس‌جمهوری، همدلی و همراهی بیش از پیش همه قوا را برای رفع مشکلات مردم ضروری خواند و با استناد به آمارهای رسمی از روند توسعه و پیشرفت کشور به‌رغم همه تلاش‌های دشمنان خبر داد و تاکید کرد: «شرایط اقتصادی ما از شرایط متوسط دنیا بهتر است، اما این به آن معنا نیست که همه مشکلات حل شده است، برخی مشکلات هنوز هست اما باید با وحدت و همدلی و دست در دست یکدیگر، برای رفع آنها تلاش کنیم.»

روابط دولت با قوا بهتر از همیشه است

روحانی در ادامه نشست با روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس، با بیان اینکه بعضی‌ها فکر می‌کردند روابط سه قوه، روابطی گسسته، با فاصله و اختلاف می‌شود، گفت: «اما این روابط حتی در مقایسه با دولت یازدهم بهتر و نزدیک‌تر شد. تحمل اینها و دیدن این میزان از وحدت و اتحاد، برای مخالفان و دشمنان نظام آسان نبود.»

شکست آمریکا در برجام

رئیس‌جمهور با بیان اینکه وحدت و اتحاد نزدیک بین نیروهای مسلح و دولت و در مرحله بعد نیز موفقیت و پیروزی سیاسی بزرگ ملت ایران در دنیا خوشایند دشمنان ما نبود، تصریح کرد: «آمریکایی‌ها کمر بستند که برجام را از بین ببرند، با ملت ما مبارزه کنند و تحریم ایجاد کنند اما دنیا در برابر آمریکا ایستاد و آمریکایی‌ها در اولین گام شکست بزرگی در برابر متحدانش و حتی اروپا متحمل شدند.»

رئیس‌جمهوری در ادامه به موفقیت ایران در از بین بردن تروریسم و ایجاد ثبات و امنیت منطقه اشاره و تاکید کرد: «اینها برای دشمنان ایران سخت بود؛ می‌گفتند که شاید همه اینها هست، ‌ولی کشور از لحاظ اقتصادی و اجتماعی دچار شکست می‌شود. شما نمایندگان و روسای کمیسیون‌های مجلس مطلع هستید، شرایط ما از شرایط متوسط دنیا بهتر است. چرا نباید بگوییم؛ وضع اقتصادی ما از وضع اقتصادی متوسط دنیا بهتر است.»

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: امسال رشد اقتصادی ما در ۶ ماهه اول، ۶ درصد است. تمام کشورها به‌طور متوسط رشد اقتصادی‌شان ۲ تا ۳ درصد است. رشد اقتصادی ما از متوسط دنیا بهتر است و ما پیش رفتیم. ما ۷۰۰ هزار شغل درست کردیم. نتیجه در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال، گواه یک کار عظیم است. روحانی در ادامه با طرح این سوال که چند کشور می‌توانند در سال ۷۰۰ هزار شغل درست کنند، تعداد این کشورها را انگشت‌شمار خواند و گفت: اما ما این کار را کردیم. کشوری هستیم که حقوق ثابت کارگر، کارمند و مستمری بگیر ما از تورم سالانه بالاتر است. یعنی هر سال افزایش حقوقی که داریم، با تورم سال یا معادل است یا بالاتر است. این کار بسیار عظیم و بزرگی است. رئیس‌جمهور گفت: دهک‌های بسیار پایین و مستضعف ما مستمری آنها امسال، یعنی در ۹۶ نسبت به سال ۹۵ به‌طور متوسط بیش از سه برابر شده است.

روحانی با بیان اینکه خودکفایی در تولید گندم، گازوئیل و صادرات گازوئیل داریم و به سمت خودکفایی در تولید بنزین می‌رویم که کار عظیمی است، گفت: «در پارس جنوبی، در طول ۴ سال معادل همه سال‌های قبل کار کرده‌ایم. فازهای ۱۰ - ۱۱ را به ثمر رساندیم که کار بسیار عظیم و بزرگی است.»

او با اشاره به اینکه در سال گذشته کمبود گاز نداشتیم، یادآوری کرد: برای اولین بار وقتی ترکمنستان گاز را قطع کرد، برای ما مشکل ایجاد نکرد. این برای ما افتخار است.»

رئیس‌جمهوری با اشاره به حوزه بهداشت و درمان گفت: نسبت به ۵ تا ۷ سال پیش وضع‌مان بهتر شده است، هرچند ممکن است یکسری مشکلاتی باشد، ما که نمی‌گوییم همه مشکلات حل شده است. اینکه بعضی‌ها می‌گویند ما نگوییم کشور ما گل و بلبل است، بله درست است. گل و بلبل نیست، مشکل داریم. روحانی با تاکید بر اینکه حل برخی از مشکلات زمانبر است، به مشکل آلودگی هوا در کشور اشاره کرد و گفت: این آلودگی در کوتاه‌مدت به‌طور کامل برطرف نمی‌شود بلکه چند برنامه می‌خواهد تا با این آلودگی‌ مبارزه کنیم.

دشمن عده‌ای را تحریک کرد

رئیس قوه مجریه در ادامه با بیان اینکه وحدت ما تیری بود بر چشم دشمنان گفت: پیشرفت و موفقیت ما در دنیای سیاست و در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی برای آنها غیرقابل تحمل بود؛ بنابراین دشمن در برابر پیشرفت‌ها و عظمت‌ ملت ساکت نمی‌ماند. روحانی با بیان اینکه شما می‌خواهید آنها انتقام نگیرند و یک عده افراد را تحریک نکنند، گفت: ما باید خودمان را برای این داستان آماده می‌کردیم. آنها به زبان و صراحت گفتند که ما این مشکل را به تهران می‌کشانیم. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ملت ایران با صلابت، به‌خوبی از این مشکلات عبور خواهد کرد، گفت: «ملت ما یک اقلیت و گروه کوچک را که شعار خلاف قانون و خواست مردم بدهند و به مقدسات و ارزش‌های انقلاب توهین کرده و اموال عمومی را تخریب کنند، به‌خوبی جمع می‌کند.»

رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه اغفال شده‌هایی هم در جمع معترضان هستند که خواست به حق دارند، توضیح داد: «موسسات غیرمجاز و تعاونی‌ها که ربطی به این دولت نداشته و حتی مجوز بانک مرکزی را هم نداشتند، اینها مجوز‌هایشان، مجوزهای تعاونی برای دهه ۸۰ و قدیمی است، اشکالات و مشکلاتی داشتند، دولت برای اینکه این مسائل را حل کند تاکنون ۱۱ هزار میلیارد تومان پول گذاشته که این بار سنگینی بر دوش دولت است. ما این کار را کردیم. به عهده ما نیست. مگر باید این را دولت حل کند؟ برخی رفتند به یک موسسه غیرمجاز اعتماد کردند و این را هم می‌گویند که به موسسه کاسپین بانک مرکزی مجوز داده، شما می‌دانید که موسسه فرشتگان، جزو آنهایی بود که داخل این نبود و مجاز نبود داخل این شود. نمی‌خواهم تفسیرش را بگویم، یک قاضی‌ در یکی از شهرها اشتباهی کرده و این گرفتاری را برای ما درست کرده که ربطی به دولت ندارد.»

روحانی همچنین گفت: ما باید مشکل مردم را به گونه‌ای حل می‌کردیم زیرا مردم گرفتار شده بودند، بنابراین آمدیم پول‌های بیش از سه میلیون نفری که گرفتار بودند را با یک سود عادلانه‌ای پرداخت کردیم، حتی سود عادلانه هم به آنها داده شده است. به گفته رئیس‌جمهوری، از تعداد سپرده‌گذاران ۹۸ درصد مسائل‌شان حل‌و‌فصل شده و ۲ درصد مانده که ممکن است عدد پولشان بالا باشد ولی تعداد سپرده‌گذار ۲ درصد است، برای حل آن هم داریم تلاش می‌کنیم. روحانی افزود: یک مشکل قضایی بوده و مجوزهایی لازم بود که فکر می‌کنم کارهایش را در همین هفته بتوانیم سامان دهیم و اموال آنها در اختیار قرار بگیرد، محاسبه و به آنها رسیدگی شود.

انتقاد بحق از راه قانونی بیان شود

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه در بحث اشتغال تا زمانی که مشکل بیکاری را حل کنیم، فاصله داریم، گفت: مردم مشکلات دارند که باید حل‌و‌فصل کنیم؛ بنابراین یک عده اعتراض یا انتقاد دارند. بحق انتقاد دارند، منتها باید طریق و مسیر درست و قانونی را برای بیان انتقاد انتخاب کنند. یک عده‌ای در این وسط آمده‌اند و دارند با تحریک دیگران سوء‌استفاده می‌کنند، آن هم معلوم است که برای چیست.

وحدت مسوولان

او با بیان اینکه بهترین پاسخ در برابر اینگونه حوادث، چه مشکلات و چه اینگونه مسائل وحدت ملی است، اضافه کرد: اولین مصداق وحدت هم، وحدت مسوولان است. یعنی مجلس، دولت، قوه‌قضائیه، نیروهای مسلح و همه افرادی که در این کشور مسوولیت دارند، همه باید کنار هم قرار بگیرند و متحد و یکصدا شوند.

روحانی با بیان اینکه الان مشکل بیکاری و معضل اشتغال داریم، گفت: باید به شکلی آن را حل کنیم. شما می‌گویید بودجه اشتغال را از جای دیگری بیاورید. اهلا و سهلا، شما نمایندگان مجلس هستید. خب بگویید از کجا بیاوریم؟ هر جا بگویید ما حرفی نداریم. روحانی با اشاره به برنامه‌های انتخاباتی‌اش گفت: من برنامه دادم، به مردم قول دادم که فقر مطلق را می‌خواهم از بین ببرم. به مردم گفتم که می‌خواهم مشکل اشتغال را درست کنم. حالا من باید به مردم چه بگویم؟ بگویم من برای اشتغال برنامه ندارم؟ باید بگویم برنامه دارم، برای اینکه برنامه داشتم و در بودجه دادم به مجلس، اما مجلس به هر دلیلی آمد گفت من رأی نمی‌دهم. باید به مردم شفاف بگوییم.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: در قدیم مجلس می‌گفت که دولت باید شهامت به خرج دهد. وقتی انجام نمی‌دهیم، می‌گویند دولت شهامت این کار را ندارد که معضل را حل کند، می‌ترسد. خیلی از کارهایی که می‌خواهیم انجام دهیم ممکن است عده‌ای موافق نباشند و عده‌ای مخالف باشند. مگر شما در قانون نگفتید که حامل‌های انرژی چگونه باید اصلاح شود. قانون خودتان است. شما می‌دانید اگر اشتغال را حل نکنیم به یک نقطه‌ بحران می‌رسیم. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مجلس اگر منابع بهتری دارد، آنها را اعلام کند و ما در این موضوع بحثی نداریم، گفت: از بین رفتن فقر مطلق در کشور، نیاز به منابع دارد و طرح دولت در بودجه این است که در سال آینده به مردم اعلام کنیم کسانی که درآمد آنها از حداقل مستمری که به افراد ضعیف داده می‌شود، کمتر است، ثبت‌نام کرده و ما به آنها کمک کنیم.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان از جیب دولت به‌خاطر کمبود‌های صندوق‌های بازنشستگی می‌رود، گفت: دلیل آن عمدتا به تصمیمات مجلس و دولت در گذشته مربوط می‌شود؛ با تصویب بازنشستگی زودهنگام، ورودی پول به این صندوق کم شده و خروجی آن زیاد می‌شود و نتیجه آن کسری در صندوق است که هر سال هم بدتر می‌شود و سال آینده باید پول بیشتری برای آن بگذارید. روحانی افزود: از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی، ۶۰ هزار میلیارد تومان برای صندوق‌های بازنشستگی و بیشتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی تخصیص پیدا می‌کند؛ ۶۰ هزار میلیارد تومان نیز به صندوق توسعه ملی و ۱۰ تا ۱۱هزار میلیارد تومان هم به‌عنوان پاداش بازنشستگی می‌دهیم؛ علاوه بر آن برای توسعه کشاورزی نیز یارانه‌هایی ارائه می‌کنیم که در مجموع نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از این ۳۶۰ هزار میلیارد تومان به‌خاطر مسائلی که در اختیار دولت نیست، از دست ما می‌رود.

او گفت: امسال سال انتخابات نیست و در موقعیت خوبی قرار دارید؛ حالا اگر در بهترین موقعیت مجلس و دولت نمی‌توانیم مسائل را حل کنیم، معنایش این است که نمی‌توانیم این ۵ مشکل بزرگ را حل کنیم و به یک نقطه بسیار خطرناک و ناجور خواهیم رسید.

اعتراضات به فرصت تبدیل شود

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه همه ما موقتی بوده و کشور و مردم ماندنی و ماندگار خواهند بود، اظهار کرد: معتقدم آنچه این چند روز واقع شده ظاهرش یک نوع تهدید بوده که باید آن را به فرصت تبدیل کنیم و ببینیم مشکل چیست؛ چراکه همه اینها کسانی نیستند که از خارج دستور گرفته باشند بلکه عده‌ای از آنها مردمی هستند که به خاطر احساسات و مشکلات‌شان به خیابان‌ها آمدند. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مردم تنها به خاطر مشکلات اقتصادی به خیابان نیامده‌اند و فقط پول و نان و آب نمی‌خواهند، افزود: یکی از خواسته‌های مردم این است که فضا را بازتر کنیم.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: وقتی خودمان همدیگر را تضعیف کنیم یعنی دولت، مجلس را تضعیف کند ما دو تا با هم قوه‌قضائیه را تضعیف ‌کنیم و قوه‌قضائیه هم همه ما را تضعیف کند آیا در چنین صورتی می‌توانیم پیش برویم، قطعا نمی‌توانیم. او با بیان اینکه یک کار بزرگی در این کشور به نام برجام انجام شد و کاری ندارم که برجام بعدا چه می‌شود، گفت: تا همین دو سال، برجام چه خدماتی به ما کرده است؟ برجام هم که برای دولت نیست؛ بلکه مجلس، شورای نگهبان و رهبری و شورای‌عالی امنیت ملی هم آن را تصویب کرده است و با هم این کار را کرده‌ایم.

به آمریکا اعتماد نکردیم

روحانی در ادامه با طرح این سوال که چرا این افتخار برجام را به‌خوبی بیان نمی‌کنیم و همین افتخار را تبدیل می‌کنیم به کار غیردقیق انجام گرفته ما در برابر آمریکا، گفت: معلوم است که ما به آمریکا اعتماد نکردیم. ما که روی کلمه کلمه و خط خط برجام بحث کردیم، بالا و پایین کردیم، ۳۰ ماه شبانه‌روز مذاکره کردیم، اگر اعتماد داشتیم که ۳ روزه حل می‌شد و متنی را با هم توافق می‌کردیم چون اعتماد نداشتیم ۳۰ ماه طول کشیده است.

رئیس‌جمهور با طرح این سوال که آیا تا اینجای برجام ما سود بردیم یا ضرر کرده‌ایم، گفت: اگر سود بردیم چرا همه آن را نمی‌گوییم. دولت خدماتی انجام داده یا نه؟ اگر انجام داده، چرا همه با هم نمی‌گوییم؟ اگر نقصی هم دارد و از دولت داریم را هم بگوییم، چنانچه اشکالی وجود دارد را باید دولت، مجلس و قوه‌قضائیه همه با هم باید حل کنیم؛ چراکه مشکل هم برای همه ما است، همه باید قبول کنیم که در مسیر تغییر صحیح و تحول درست برای رسیدن به اهدافی که مردم از ما می‌خواهند حر کت بکنیم. روحانی با تاکید بر اینکه اگر همه با هم شویم، تردید ندارم مردم از ما حمایت می‌کنند؛ مردم ۸۰ میلیون جمعیت است که اگر روزی لازم باشد این مردم در روزهای آینده بیایند و از نظام حمایت کنند خواهید دید که چه جمعیت میلیونی در خیابان خواهد آمد، معلوم است اینها به معنای مردم نیستند، اما این هم معنایش این نیست که ما نسبت به صدای انتقاد و اعتراض بی‌توجه باشیم و گوش نکنیم بلکه باید گوش کنیم و این را به یک فرصت تبدیل کنیم. ببینیم مساله و راه‌حل آن چیست.

مشکلی بالاتر از بیکاری نیست

روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع تبصره ۱۸ بودجه ۹۷ درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی اشاره کرد و گفت: در این تبصره دنبال اشتغال و مسکن هستیم. روحانی با اشاره به اینکه در منبع دست شما باز است، تصریح کرد: به نظر من اگر مجلس، فکر می‌کند منبع بهتری دارد، در تبصره ۱۸ بیاید از منبع بهتر استفاده کند، ولی اگر ما برای اشتغال سال‌های آینده، امسال تصمیم‌گیری درستی نداشته باشیم، نمی‌توانیم. شما بدانید، هیچ مساله‌ای بالاتر از مساله اشتغال نیست و هیچ مشکلی بالاتر از بیکاری نیست. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: ما در حسن نیت مجلس و نمایندگان هیچ تردیدی نداریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید