Iranian Agriculture News Agency

نگاهی به تجارت تخم‌مرغ ایران در سال گذشته:

آنفلوآنزا راه تجارت را بست/ راهبردهای اجرایی افزایش صادرات

صادرات تخم‌مرغ تا سال 94 روند مثبت و قابل قبولی داشت، اما شیوع آنفلوآنزا در سال 95 شیب صادرات را به صفر نزدیک کرد.

آنفلوآنزا راه تجارت را بست/ راهبردهای اجرایی افزایش صادرات

صادرات تخم‌مرغ تا سال 94 روند مثبت و قابل قبولی داشت، اما شیوع آنفلوآنزا در سال 95 شیب صادرات را به صفر نزدیک کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، صادرات تخم‌مرغ طی سال‌های گذشته رونق جدی داشته، به‌طوری‌که از 43 هزار تن در سال 1392 به 71 هزار تن در سال 1393 و 95 هزار تن در سال 1394 رسیده که متأسفانه به‌دلیل درگیری کشور با بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان و ممانعت بازارهای هدف از صادرات تخم‌مرغ ایران این میزان به 40 هزار تن رسید؛ با وجود اینکه مقدار کاهش صادرات در این سال با فقدان تولید ناشی از حذف و معدوم‌سازی 11.5 میلیون قطعه مرغ تخمگذار جایگزین شد و عملاً اتفاق محسوسی در بازار داخلی تخم‌مرغ حاصل نشد.

بازارهای صادراتی ایران متأسفانه از نظر تنوع دچار کاهش قابل توجهی شده به‌طوری که طی سال‌های 1394 و هشت ماه نخست 1395 عملاً صادرات به کشورهای تاجیکستان و ارمنستان به صفر رسیده و صادرات به ترکمنستان 90 درصد و افغانستان 60 درصد کاهش یافته است.

دلایل کاهش:

طبق برآوردهای صورت گرفته توسط انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه، کاهش تمایل به واردات از ایران در کشورهای آسیای میانه، به‌دلیل بالا رفتن ظرفیت تولید در این کشورها و تمایل بیشتر به تبادلات تجاری با یکدیگر از یک طرف و از سوی دیگر کشور اوکراین است که به‌عنوان رقیب مناسب‌تری نسبت به ایران فعالیت می‌کند.

کاهش تجارت با افغانستان با وجود نزدیکی بسیار قابل توجه صرفاً به‌دلیل عدم امکان رقابت اقتصادی با کشورهای هندوستان و پاکستان در تأمین تخم‌مرغ افغانستان بوده و فقط مقداری از کمبود ناشی از فاصله زمانی تأمین تخم‌مرغ هندی یا مشکلات خاص تأمین از پاکستان است که در شرایط خاص از ایران تأمین می‌شود.

رتبه‌بندی مصرف سرانه تخم‌مرغ در برخی کشورها

نام کشور

سرانه مصرف در سال (عدد)

نام کشور

سرانه مصرف در سال (عدد)

مالزی

343

استرالیا

214

مکزیک

335

سوئد

213

ژاپن

328

اسلواکی

207

اوکراین

314

فرانسه

205

چین

274

هلند

195

روسیه

260

ترکیه

194

آمریکا

248

ایران

191

آرژانتین

256

امارات

190

دانمارک

245

نروژ

185

جمهوری چک

242

انگلستان

182

اسپانیا

239

لهستان

182

مجارستان

235

فنلاند

182

اتریش

234

سوئیس

175

آلمان

231

پرو

167

کلمبیا

228

ایرلند

165

کانادا

225

قبرس

163

نیوزیلند

223

آفریقای جنوبی

153

ایتالیا

218

پرتغال

140

منبع: گزارش سال 2015 کمیسیون بین‌المللی تخم‌مرغ

راهبردهای اجرایی

1- الزام بسته‌بندی تدریجی تمامی تخم‌مرغ تولیدی کشور به‌منظور تسهیل ردیابی کیفی و بهداشتی تخم‌مرغ و ایجاد ثبات نسبی قیمت مصرف‌کننده آن در داخل و کمک به صادرات.

2- حمایت تسهیلاتی از مکانیزاسیون صنایع آماده‌سازی، بسته‌بندی و فرآوری تخم‌مرغ به‌منظور اصلاح فرآیند بازاری، ذخیره‌سازی و صادرات تخم‌مرغ.

3- واگذاری صدور موافقت اصولی تأسیس و راه‌اندازی واحدهای متقاضی در تمامی بخش‌های صنعت مرغ تخمگذار به تشکل‌های مرتبط صنفی به‌منظور حمایت از سرمایه‌های موجود ملی و هدایت سرمایه‌گذاری‌های جدید به مسیر صحیح و جلوگیری از هدررفت منابع دولتی و ملی.

4- جلوگیری قانونی از فعالیت واحدهای غیرمجاز در تمامی زنجیره تولید و عرضه تخم‌مرغ در کشور.

5- ترویج جدی مصرف تخم‌مرغ و فرآورده‌های آن و افزایش سرانه مصرف تخم‌مرغ در جامعه به‌منظور بهره‌گیری حداکثر از پتانسیل تولیدی در بهبود سرانه دریافت پروتئینی جامعه به‌ویژه در گروه‌های هدف کودک و نوجوان، زنان باردار و شیرده.

6- تدوین و تصویب نظام‌نامه برنامه تولید در زنجیره مرغ تخمگذار و نحوه کنترل و نظارت قانونی صنفی برای اجرای نظام‌نامه با همکاری تشکل‌های صنفی مرغ تخمگذار، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور.

7- حمایت تسهیلات از راه‌اندازی پایانه‌های عمده‌فروشی و ناوگان توزیع تخم‌مرغ در استان‌های اصلی تولید تخم‌مرغ (بیش از 85 درصد تخم‌مرغ کشور در 11 استان تولید می‌شود).

8- حمایت از صادرات با تشکیل صندوق حمایت صادرات یا تقویت صندوق حمایت صنعت طیور از طریق یک‌بار سرمایه‌گذرای دولت در جهت تأمین نقدینگی صادرات.

9- اصلاح ساختار فعلی بیمه مرغ تخمگذار و تأسیس صندوق بیمه تکمیلی زنجیره مرغ تخمگذار با همکاری صندوق بیمه محصولات کشاورزی، سایر بیمه‌ها و تشکل‌های صنفی.

10- ساماندهی اجرایی و همچنین اصلاح ساختار پرورش پولت به‌منظور افزایش بهره‌وری و نیز سلامت مرغان تخمگذار.

11- آموزش مستمر مرغداران و تصویب الزام ارائه گواهی آموزشی مربوط به شروع با تمدید فعالیت مرغداری.

12- حمایت تسهیلاتی از توسعه کارخانه‌های مکانیزه تولید خوراک مرغ تخمگذار و حمایت از مصرف دان آماده در مرغداری‌ها برای جلوگیری از هدر رفتن بیش از استاندارد نهاده‌های خوراک در مرغداری‌ها، افزایش کیفیت دان آماده شده و در نتیجه افزایش بهره‌وری از خوراکی که عمده اقلام آن وارداتی بوده و عمدتاً در تولید سنتی دان در داخل مرغداری به ضایعات تبدیل شده و قیمت تمام‌شده را افزایش می‌دهد.

13- اصلاح و بهینه‌سازی روش‌های جیره‌نویسی و اصول تغذیه در مرغ تخمگذار و پولت بر مبنای توانمندی‌های منابع داخلی از مواد اولیه و جایگزین‌های مناسب در جهت افزایش بهره‌وری و کاهش وابستگی خارجی و کاهش هزینه‌ها و همچنین افزایش کیفیت بهداشتی مواد اولیه و خوراک آماده طیور./

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

V-961006-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید