Iranian Agriculture News Agency

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی تشریح کرد:

جزئیات اعتبارات بخش کشاورزی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای اتمام طرح شبکه آبیاری ۴۶ هزار هکتاری دشت زابل در سیستان دولت ۱۲۲۵ میلیارد تومان را اختصاص داده که امیدواریم با تخصیص این پول تا پایان سال ۹۷ کل پروژه دشت زابل به اتمام برسد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای اتمام طرح شبکه آبیاری۴۶هزار هکتاری دشت زابل در سیستان دولت۱۲۲۵میلیارد تومان را اختصاص داده که امیدواریم با تخصیص این پول تا پایان سال۹۷کل پروژه دشت زابل به اتمام برسد.

به گزارش ایانا از وزارت جهاد کشاورزی، نشست خبری عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با موضوع بودجه بخش کشاورزی برای سال۹۷ امروز سه شنبه ۵دی در ساختمان وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

در این نشست بخشنده معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد:‌ ما در بخش کشاورزی از۱۱فصل بودجه سهم‌بری داریم که اعم از کشاورزی، حفاظتی، آب، منابع طبیعی، حمل و نقل، بنادر و کشتیرانی و محیط زیست را شامل می‌شود.

وی افزود: در بخش تملک‌های دارایی کل کشور، ملی و استانی که شامل اعتبارات دارایی، همه وزارتخانه‌ها می‌شود۶۰هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده است که این میزان بدون احتساب درآمدهای اختصاصی نسبت به قانون مصوب سال۹۶است و۱۵درصد کاهش داشته است. اما در وزارت جهاد کشاورزی اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی اعم از ستاد، وزارتخانه، دستگاه‌های تابعه مانند سازمان جنگل‌ها، سازمان تات و بخش‌های مختلف کشاورزی در قالب۱۰فصل،۳۱برنامه و۱۱۷طرح دو هزار میلیارد و۳۴۰میلیون تومان است که نسبت به اعتبار مشابه در قانون بودجه سال۹۶،۴۷درصد کاهش داشته است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در ادامه تصریح کرد: اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی وزارت جهاد کشاورزی در پیوست شماره یک لایحه بودجه دو هزار و۳۴۰میلیارد تومان است و همچنان ردیف‌های متفرقه جمعا حدود۷هزار و۲۰۰میلیارد تومان است که نسبت به بودجه سال۹۶با فرض اینکه از ردیف دو میلیارد دلاری مربوط به محیط زیست، آبخیزداری و پسماند،۳۰درصد به آبخیزداری ا ختصاص بدهند، بودجه حدود۱۸درصد افزایش را نشان می‌دهد ممکن است مجلس سهم آبخیزداری را کم یا زیاد کند اما فرض را بر این۳۰درصد گذاشتیم.

بخشنده در رابطه با صندوق توسعه ملی خاطرنشان کرد: ما از محل صندوق توسعه ملی منابع خوبی داریم که مشکلات را حل می‌کنند خوشبختانه با کمکی که رئیس جمهور، معاون اول و نوبخت به ما کرده‌اند از منابع توسعه ملی در بودجه۹۷معادل ریالی۳۰۰میلیون دلار را به توسعه سیستم‌های آبیاری نوین یا تحت فشار اختصاص دادند که۱۰۵۰میلیارد تومان می‌شود.

وی افزود: ما برای واردات نهاده‌ها، ارز مبادله‌ای می‌گیریم اما برای برخی اقلام مانند گوشت قرمز به ما ارز مبادله‌ای نمی‌دهند و باید با قیمت آزاد خرید کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به طرح‌های سیستم‌های آبیاری تحت فشار تصریح کرد: ما در سا ل۹۶،۲۵۰هزار هکتار تا پایان سال سیستم نوین آبیاری را به اتمام می‌رسانیم در سال۹۷ ،۳۰۰میلیون دلار از صندوق توسعه ملی و۸۵۰ میلیارد تومان از بودجه به این امر اختصاص داده‌ایم امیدواریم در سال۹۷حداقل۲۰۰هزار هکتار سیستم‌های نوین را توسعه دهیم.

وی افزود: در بودجه ۹۷ برای اتمام طرح شبکه آبیاری ۴۶ هزار هکتاری دشت زابل در سیستان دولت۳۵۰میلیون دلار که معادل۱۲۲۵میلیارد تومان است را اختصاص داده که امیدواریم با تخصیص این پول تا پایان سال۹۷کل پروژه دشت زابل به اتمام برسد. در برنامه ششم توسعه به بخش کشاوزری تکلیف شده در طول۵سال۱۰میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام دهد که سالی دو میلیون هکتار می‌شود که با این بودجه امیدواریم به تکلیفمان عمل کنیم. این نخستین بار است که از بخش منابع طبیعی به آبخیزداری بودجه تعلق می‌گیرد.

بخشنده در رابطه با مبلغ اختصاص داده شده به بیابان‌زدایی تشریح کرد: ۱۰۰میلیون دلار برای مبارزه با بیابان‌زایی در مناطق مختلف کشور و مخصوصاً بحث ریزگردهای خوزستان از صندوق توسعه ملی اختصاص داده شده که معادل۳۵۰میلیارد تومان است. با توجه به اینکه در قانون برنامه ششم تکالیفی در مورد توسعه گیاهان دارویی، کشاورزی حفاظتی، گلخانه‌ها و باغات در اراضی شیب‌دار درنظر گرفته شده در هر چهار مورد برای ما چهارردیف جدید در بودجه۹۷پیش‌بینی شده که امیدواریم به ما تعلق بگیرد.

وی افزود: بحث کمک‌های فنی و اعتباری، بازسازی و نوسازی قنوات کشاورزی کشور است. سیستم قنات اثربخشی بالایی برای ذخیره آب دارد و مناسب آبیاری است. بودجه در سال۹۶ ۷۰میلیارد تومان بود اما با۲۸درصد رشد به۹۶میلیارد تومان رسیده است. ما از سازمان مدیریت خواهش کردیم از هر جا که ممکن است به این بودجه اضافه کنند. بخش‌های مختلف کشاورزی اعلام آمادگی کرده‌اند که اگر لازم است بعضی از بخش‌ها بودجه‌شان کم شود و بودجه قنات اضافه گردد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با تجهیز و نوسازی اراضی زیرسدی اظهار کرد: در بحث تجهیز و نوسازی اراضی زیرسدهای مخزنی و اراضی شالیزاری در شمال که اعتبار آن۴۶درصد رشد داشته است. بودجه مربوط به توسعه کشاورزی حفاظتی و کمک‌های فنی و اعتباری مربوط به افزایش تولید محصولات زراعی و گلخانه‌ای را هم از۲۵میلیارد تومان در سال۹۶به۸۰میلیارد تومان در بودجه۹۷معادل۲۲۰درصد افزایش داده‌ایم.

وی در خصوص اعتبار سازمان دامپزشکی عنوان کرد: اعتبار مربوط به سازمان دامپزشکی کشور برای خرید واکسن و واکسیناسیون دام که امسال۶۶میلیارد تومان بود با۳۶درصد رشد برای سال۹۷به۹۰میلیارد تومان رسید. اما ما امیدواریم این میزان افزایش یابد.

بخشنده افزود: اعتبار مربوط به یارانه نهاده‌ها و عوامل تولید مانند کود شیمیایی، بذر، نهال و سموم عمومی اعتبار در سال۹۶ ۴۵۰میلیارد تومان بود که برای سال آینده با۲۰درصد رشد به۵۴۰میلیارد تومان رسید. اعتبار مربوط به ساماندهی تولید و خرید تضمینی چای کشور نیز که امسال۱۰۰میلیارد تومان بود برای سال آینده به۱۲۵میلیارد تومان افزایش یافت. ردیف مربوط به ضرر و زیان و یارانه سود خریدهای تضمینی که در سال۹۶صد میلیارد تومان بود در بودجه۹۷با صددرصد رشد به۲۰۰میلیارد تومان افزایش یافت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با اعتبارات خرید تضمینی گندم اذعان داشت: در بودجه سال۹۶ردیف مربوط به اعتبارات خرید تضمینی گندم که در حقیقت یارانه آرد محسوب می‌شود۸هزار و۲۰۰میلیارد تومان بود که از این میزان۶هزار میلیارد تومان‌آن را به ما تخصیص دادند. این شش هزار میلیارد تومان سه هزار و۳۰۰میلیارد تومان را از خزانه و ۲ هزار و۷۰۰میلیارد تومان هم دولت اوراق مشارکت فروخت و ۷۰۰میلیارد تومان هم اسناد خزانه اسلامی را اختصاص داد. در حالی که ما امسال۱۱هزار و۴۰۰میلیارد تومان از کشاورزان گندم خریداری کردیم که۶هزار از این طریق و۳هزار میلیارد تومان هم به بانک‌ها معرفی شده و تسهیلات گرفتیم.۲هزار و۴۰۰میلیارد تومان را هم شرکت بازرگانی دولتی از محل فروش ماهیانه گندم به کارخانه‌های آردسازی تامین کرد.

وی افزود: برای سال۹۷ پیشنهاد ما و برآورد ما این است که خرید تضمینی که از اول اردیبهشت شروع خواهد شد با همان سازوکار سال گذشته انجام شود و تغییری نخواهد کرد. پیشنهاد وزیر و وزارتخانه این است تا همه چیز مانند سال گذشته باشد. دولت به هر نحو در این چند سال این پول را تامین کرده است و این موضوع اجتناب‌ناپذیر است. در این خصوص در بودجه سال آینده در ردیف‌ها ۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که۳هزار و۳۰۰میلیارد تومان از بخش درآمدهای یارانه‌ای و۱۷۰۰ میلیارد تومان هم از ردیف‌های عمومی است اما در بند هـ تبصره ۵بودجه۹۷ دولت پیش‌بینی کرده ۹۷۰ میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه اسلامی به فروش برساند که صراحتاً اجازه گرفته بخشی از این پول را برای خرید تضمینی و قیمت تضمینی اختصاص دهد و کسری پول خرید گندم را از این محل تامین کند. ما در سال۹۷ هم پیش‌بینی خودکفایی گندم را کرده‌ایم و واردات گندم نخواهیم داشت.

بخشنده در رابطه با اعلام نشدن قیمت خرید تضمینی تاکید کرد: قیمت خرید تضمینی روز گذشته درشورای اقتصاد توسط معاون اول رئیس جمهور مطرح شد که تاخیر داشته‌ایم. در این زمینه مکرراً درخواست شده که اعلام شود از آقای نوبخت خواسته شد در اسرع وقت قیمت خرید تضمینی را نهایی کرده و اعلام کند. این قیمت مطابق قانون باید در شهریور ماه اعلام می‌شد که هنوز خبری از آن نیست. پیش‌بینی ما این است که حداقل به اندازه‌ای که بانک مرکزی شاخص تورم را بالا اعلام کرده است شاخص قیمت خرید تضمینی نیز بالاتر برود. ما امیدواریم به یک توافق برسیم و پیشنهاد وزیر معادل نرخ تورم تا ۹درصد افزایش قیمت است.

وی افزود: ما امیدواریم در تولید دانه‌های روغنی در سال آینده به بالای۶۰۰هزار تن برسیم به این دلیل که در کشور در این زمینه بسیار آسیب‌پذیر هستیم. ما افزایش قیمت خرید تضمینی را برای تمام محصولات پیشنهاد داده‌ایم و منوط به گندم نمی‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با قیمت گازوئیل و بنزین بیان کرد: لایحه‌ای که دولت به مجلس داده گازوئیل را۱۰۰تومان و بنزین را از هزار به۱۵۰۰رسانده است. از کل گازوئیل مصرفی کشور۹.۶درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که معادل۳.۳میلیارد لیتر درسال است این سوخت برای چاه‌های آب و ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی استفاده می‌شود که با گرانی۱۰۰تومانی هزینه‌های تولید را بالا می‌برد. اثر دیگر آن هم در حمل و نقل عمومی محصولات کشاورزی است. از این گرانی بنزین و گازوئیل دولت۱۷هزار میلیارد تومان درآمد به دست می‌آورد که می‌خواهد آن را صرف اشتغال کند که بیش از۲هزار میلیارد تومان ا ز آن را برای بخش کشاورزی در نظر گرفته است.

بخشنده با اشاره به وام یک و نیم میلیارد دلاری بخش اشتغال اظهار کرد: از وام یک و نیم میلیارد دلاری بخش اشتغال روستایی و عشایری که از صندوق توسعه ملی برداشت شده و معادل ۵ هزار میلیارد تومان است ۴۵درصد به صورت مستقیم به بخش کشاورزی اختصاص خواهد داشت که مصوب دولت شده است. ما درصدی هم از بخش خدمات سهم می‌بریم که امیدواریم به بالای۵۰ درصد برسد. از ۱۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته به بخش کشاورزی ۷۵۰ میلیارد تومان در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفته و ۷۵۰ میلیارد تومان هم به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی اختصاص داده شده است. ما برای توسعه ۱۰رسته را معرفی کرده‌ایم که شام دام و طیور، شیلات و آبزیان تا توسعه گیاهان دارویی می شود که در آیین‌نامه اجرایی هم بر آن تاکید شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص اعتبارات جاری وزارتخانه تشریح کرد: اعتبارات هزینه‌ای ملی وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه‌های تابعه در لایحه سال ۹۷ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان است که نسبت به بودجه سال ۹۶ چهارده و نیم درصد رشد داشته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید