Iranian Agriculture News Agency

گزارش ایانا از یافته‌های منتقل‌شده به بخش خصوصی؛

233 قرارداد یافته‌های قابل تجاری تحقیقات کشاورزی به بخش خصوصی منعقد شد

در ایام هفته پژوهش امسال 233 فقره طرح تحقیقاتی به بخش خصوصی برای تجاری‌سازی منتقل شد.

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - مژگان ستار:

هفته پژوهش امسال همچون سال‌های گذشته پربار برگزار شد، به‌گونه‌ای که در هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن‌بازار کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با آماده‌سازی 233 فقره طرح در زیربخش کشاورزی شرکت کرد و چهار قرارداد را در حاشیه این نمایشگاه به بخش خصوصی واگذار کرد؛ علاوه بر آنکه 11 قرارداد انتقال فناوری منعقد شد که امید می‌رود تحقیقات بخش کشاورزی که در گذشته‌ها، گوشه کتابخانه این سازمان خاک می‌خورد، با همکاری بخش خصوصی وارد عرصه تولید شود و بتواند تغییرات شگرفی را در بخش به‌وجود آورد.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و انتقال فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره تفاهم‌نامه‌های منعقدشده و تأثیراتی که می‌تواند در بخش کشاورزی بگذارد، گفت: یکی از تفاهم‌نامه‌ها واگذاری دانش فنی تولید و تکثیر کود زیستی حاوی سویه میکروبی است که استفاده از آن می‌تواند باعث افزایش کمی و کیفیت محصولات کشاورزی شود.

مجید ولدان بیان کرد: باکتری‌های مورد نظر باعث افزایش رشد گیاه شده و بر اساس توانایی انطباق با شرایط نامناسب قابلیت استفاده در خاک‌های شور و مناطق گرمسیر را نیز دارد.

وی ادامه داد: قیمت این محصول با توجه به مزایای منحصر به فرد آن پایین بوده و برای بهره‌برداران کشاورزی قابل استفاده است.

ولدان از واگذاری دانش فنی تولید بذر اسفناج رقم ورامین 88 خبر داد و عنوان کرد: این بذر در مناطق مختلف آب و هوایی ازجمله تهران، مازندران و مناطق مشابه قابلیت کشت دارد و پیش‌بینی می‌شود این رقم 20 درصد سطح زیر کشت اسفناج کشور را در اختیار بگیرد.


همکاری مشترک برای تجاری‌سازی ارقام جدید متحمل به بیماری آتشک کلید خورد

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و انتقال فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی آتشک را یکی از بیماری‌های محصول گلابی برشمرد و افزود: با بخش خصوصی همکاری مشترکی برای تجاری‌سازی ارقام جدید محتمل به این بیماری و ارقام برتر گلابی آغاز شده است که امیدواریم بتوانیم خسارت این بیماری را 100 درصد کنترل کرده و ارقام موجود گلابی در کشور را اصلاح کنیم.

وی تأکید کرد: دانش فنی تولید بذر گندم رقم سائین یکی دیگر از قراردادهایی است که به بخش خصوصی واگذار شده است، با امید به آنکه این رقم بتواند در دیم‌زارهای استان اردبیل و قسمتی از آذربایجان شرقی و برخی دیگر از مناطق آذربایجان غربی و مناطق مشابه ارزش افزوده مناسبی که ناشی از عملکرد مناسب است، برای بهره‌برداران کشاورزی به ارمغان بیاورد.

ولدان یادآور شد: برای تجاری‌سازی ارقام امیدبخش گیلاس، زردآلو، میوه‌های هسته‌دار به روش کشت بافتی، سویه‌های قارچی تریکودرما به‌منظور تولید زیست‌مهارگر و محرک رشد گیاهی و همکاری مشترک در دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات صنعت پرورش طیور از دیگر تفاهم‌نامه‌هایی بوده که قرار است با همکاری بخش خصوصی در کشور اجرایی شود.

وی اضافه کرد: اصلاح نژاد شتر شیری مولد و تولید بهداشتی فرآورده‌های لبنی آن از دیگر مواردی است که قرار است طی پنج سال با کمک بخش خصوصی آغاز شود، زیرا سالانه بیش از یک‌هزار تن شیر شتر و فرآورده‌های آن و 40 تن گوشت آن با انجام این طرح تولید خواهد شد و می‌تواند برای حداقل 12 نفر اشتغال ایجاد کند.


واگذاری دانش فنی تولید تجاری خوراک ارگانیک ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و انتقال فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خاطرنشان ساخت: خوراک ارگانیک قزل‌آلا با هدف تولید ماهی ارگانیک و در جهت تولید محصول سالم و باکیفیت از دیگر طرح‌هایی است که با همکاری مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی و بخش خصوصی آغاز خواهد شد تا بتواند تولید ماهی باکیفیت و سالم را به‌منظور صادرات و مصرف داخل اجرایی کند که به‌طور قطع این نوع تولید ضمن ایجاد امنیت غذایی، کیفیت زندگی مردم را نیز بهبود می‌بخشد.

ولدان واگذاری دانش فنی تولید تجاری ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان ارگانیک را از دیگر واگذاری‌های این هفته برشمرد و اظهار کرد: تولید این نوع ماهی نیز می‌تواند ارزش افزوده بسیاری را از صادرات نصیب کشور کند.

به گفته وی، واگذاری دانش فنی تولید بذر نخود رقم منصور از دیگر مواردی بود که در این هفته انجام شد، با این امید که عملکرد رقم منصور با رقم آزاد در هر هکتار 433 کیلوگرم بوده و تفاوت درآمد ناخالص ناشی از کشت یک هکتار از این رقم با رقم آزاد برابر سه میلیون و 31 هزار ریال است؛ علاوه بر آنکه تفاوت رقم منصور با نخود محلی در هر هکتار 5.1068 کیلوگرم است که تفاوت درآمد ناخالص ناشی از کشت یک هکتار آن برابر 74 میلیون و 795 هزار ریال خواهد بود.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید


وجود بیش از 570 شرکت دانش‌بنیان در بخش کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز از منعقد شدن 233 قرارداد یافته‌های قابل تجاری خبر می‌دهد و می‌گوید: ایران از لحاظ سرعت رشد علمی رتبه 16 جهان را دارد و این سازمان تلاش می‌کند برای افزایش درآمد کشاورزان امنیت و بهبود کیفیت غذایی، برنامه‌ها و طرح‌های مناسبی را ارائه دهد.

اسکندر زند می‌افزاید: بیش از 570 شرکت دانش‌بنیان در بخش کشاورزی تشکیل شده و پارک تخصصی کشاورزی نیز برای توسعه بخش خصوصی در سازمان تات راه‌اندازی می‌شود.

وی بیان می‌کند: می‌توان از تحقیقات انجام‌شده دراین سازمان با توجه به ظرفیت‌های بخش خصوصی و حتی ظرفیت‌های بین‌المللی بهره برد تا به جای خاک خوردن تحقیقات، استفاده‌های مناسبی از آن‌ها انجام شود.

امید می‌رود استفاده از پارک‌های علم و فناوری و پارک‌های تخصصی در بخش کشاورزی بتواند تحقیقات خاک‌گرفته بخش کشاورزی را به عرصه‌ها آورده و عملکرد تولید و افزایش درآمد بهره‌برداران کشاورزی را رقم بزند./

M-961006-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید