Iranian Agriculture News Agency

در سمنان

سامانه ثبت سوابق تولیدکنندگان دام به صورت نمونه کشوری افتتاح شد

رییس سازمان دامپزشکی گفت: رویکرد این سازمان در یک سال گذشته آسان‌سازی امکان ثبت سفارش دارو و تامین آزمایشگاه در واحدهای تولیدی با رویکرد اعتمادآفرینی است.


رییس سازمان دامپزشکی گفت: رویکرد این سازمان در یک سال گذشته آسان‌سازی امکان ثبت سفارش دارو و تامین آزمایشگاه در واحدهای تولیدی با رویکرد اعتمادآفرینی است.

به گزارش ایانا، علیرضا رفیعی پور در حاشیه بازدید از یک واحد تولید داروی دامپزشکی در سمنان، به خبرنگاران افزود: در دوره کنونی، سازمان دامپزشکی به دنبال ایجاد امکان ثبت سفارش تازه‌ترین داروهای جهان برای تولیدکنندگان کشور است، کار بزرگی است تا اگر دارویی تازه در دنیا تولیدشده، به تولیدکننده کمک بشود در مدت کوتاهی با اخذ مجوزهای لازم از سوی دامپزشکی، به تولید آن اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: با این شرایط، برخی داروهای حوزه دامپزشکی تازه‌تولید در آمریکا هنوز در حوزه آسیا توزیع‌نشده، در واحدهای تولیدی مانند سمنان تولید می شود که دستاورد قابل توجهی برای تولید و حوزه دامپزشکی کشور است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره برنامه این سازمان درباره آزمایشگاه های تخصصی نظارتی در حوزه تولید دارو در کشور، بیان کرد: اعتقاد دامپزشکی این است که یک واحد تولیدی که قابلیت تولید دارو با دانش روز در حوزه دامپزشکی دارد، می تواند آزمایشگاه نظارتی آن در همان واحد تامین شود.

رفیعی پور با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی در یک سال گذشته در حال شناسایی آزمایشگاه های دامپزشکی بوده است، افزود: الان حدود ۱۸ آزمایشگاه همکار شناسایی شده و تعدادی نیز در حال دریافت تاییدیه نهایی در ممیزی دامپزشکی هستند تا یک واحد تولیدی در واحد خود محصولش را آزمایش‌کنند و دامپزشکی فقط به صورت اتفاقی ارزیابی خواهد کرد.

وی با اشاره به افزایش قیمت تخم مرغ و مرغ به صورت دوره ای در کشور در برخی ایام سال، گفت: در بیشتر حوزه های پروتئینی در کشور مازاد تولید وجود دارد، ولی در صورت کمبود با رعایت ضوابط بهداشتی دامپزشکی، اجاره واردات آن محصول ارایه می شود.

وی با اشاره به سفر خود به همراه چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سمنان به عنوان استانی دارای تولیدکنندگان دارای رتبه یک کشور، گفت: در سفرهای مشترک با نمایندگان مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون کشاورزی تلاش می شود اگر معضلی پیش پای تولیدکننده داخلی هست، در محل واحد تولیدی، راهکاری اجرایی با هم‌فکری بخش اجرایی و قانون گذاری کشور درنظر گرفته شود.

رفیعی پور گفت: در فصل سرد سال عوامل بیماری‌زا مانند آنفلوانزای طیور با شدت و ماندگاری و آسیب بیشتر در دام و طیور شیوع می‌یابد که نیاز است در این فصل خطرناک دامداران و سرمایه گذاران بخش طیور و دام مراقبت های بهداشتی را دقیق رعایت کنند، از سویی در فصل مهاجرت پرندگان آزادپرواز هستیم که می توانند عوامل بیماری‌زا را انتقال دهند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به آسیب اقتصادی به سرمایه گذاران حوزه دام و طیور به خاطر بیماری های مختلف در طول سال، تاکید کرد: آموزش به منظور حفظ دام و طیور موجود و مراقبت از تولید به ویژه در حوزه دام و طیور فقط وظیفه دامپزشکی نیست و خیلی از سازمان ها مانند جهادکشاورزی و حتی مسوولان سیاسی، اتحادیه ها دامداران و مرغداران باید همکاری کنند.

با حضور علیرضا رفیعی پور رییس سازمان دامپزشکی و چند تن از نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، سامانه سمند (سامانه ثبت سوابق تولیدکنندگان دام) در اداره کل دامپزشکی استان سمنان به صورت نمونه کشوری افتتاح شد.

استان سمنان با ۴۰ درصد تولید داروی دامپزشکی کشور، قطب داروسازی دامپزشکی است و تا پایان سال نیز هفت واحد تولیدی به بهره برداری می رسد.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید