Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز خبر داد:

صادرات ۶۶ هزار و ۶۵۰ تن میوه و تره‌بار در شش ماهه نخست سال ۹۶ به خارج کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: سه‌هزار و ۱۵۰ کانتینر سبزی و صیفی شامل کاهو، کلم، کرفس، فلفل، دلمه، لوبیا سبز و... و ۵۵۰ کانتینر میوه شامل خیار، گوجه‌فرنگی، خربزه، ملون، انگور و خرمالو که مقصد بیشتر محصولات به کشورهای امارات متحده عربی، عمان و قطر بوده و عمدتاً از طریق بنادر جنوبی و کشتی‌های کانتینربر و مقدار محدودی نیز از طریق فرودگاه امام خمینی(ره) به مقصد قطر صادر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: سه‌هزار و ۱۵۰ کانتینر سبزی و صیفی شامل کاهو، کلم، کرفس، فلفل، دلمه، لوبیا سبز و... و ۵۵۰ کانتینر میوه شامل خیار، گوجه‌فرنگی، خربزه، ملون، انگور و خرمالو که مقصد بیشتر محصولات به کشورهای امارات متحده عربی، عمان و قطر بوده و عمدتاً از طریق بنادر جنوبی و کشتی‌های کانتینربر و مقدار محدودی نیز از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد قطر صادر شده است.

به گزارش ایانا از سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، رئیس این سازمان میزان صادرات اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان میوه و تره‌بار استان را شامل ۲۲ شرکت تولیدی و صادرکننده با صادرات شش ماهه نخست به مقدار سه‌هزار و ۷۰۰ کانتینر با وزن تقریبی ۶۶،۶۵۰ تن و ارزش ریالی ۱۵۵ میلیارد ۸۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: سه‌هزار و ۱۵۰ کانتینر سبزی و صیفی شامل کاهو، کلم، کرفس، فلفل، دلمه، لوبیا سبز و... و ۵۵۰ کانتینر میوه شامل خیار، گوجه‌فرنگی، خربزه، ملون، انگور و خرمالو که مقصد بیشتر محصولات به کشورهای امارات متحده عربی، عمان و قطر بوده و عمدتاً از طریق بنادر جنوبی و کشتی‌های کانتینربر و مقدار محدودی نیز از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد قطر صادر شده است.

سیدمجید موسوی افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال حدود هفت‌هزار کانتینر با وزن تقریبی ۱۲۶ هزار تن و ارزش ۳۵۲ میلیارد ۸۰۰ میلیون تومان ریال محصولات به کشورهای همجوار صادر شود که از نظر وزنی نسبت به سال قبل دو درصد و از نظر ریالی ۱۳ درصد رشد خواهد داشت.

وی بیان کرد: مقادیری هم از اقلام دیگر ازجمله دوهزار و ۵۸۰ اصله نهال به ارمنستان، 12.5 تن سبزیجات خشک به عمان، ۴۰ کیلوگرم بذر اصلاح‌شده به قزاقستان، ۲۵ تن بستر رویشی قارچ به عراق و یک و نیم تن موسیر خشک‌شده به آمریکا در شش ماهه نخست سال جاری صادر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز ادامه داد: در حال حاضر با توجه به برنامه تشویقی صادرات سیب و بازار موجود در کشورهای افغانستان، پاکستان و هند و این موضوع که سردخانه‌های استان البرز بارانداز و محل ذخیره استان‌های مجاور است پیش‌بینی می‌شود که مقدار زیادی سیب نیز به کشورهای هدف صادر شود که در آمار فوق‌الذکر قید نشده است.

موسوی تأکید کرد: در بخش محصولات دامی نیز اقلامی همچون پولت تخمگذار به تعداد سه‌هزار و ۵۰۰ قطعه به ارمنستان، ۱۴ رأس گاو به افغانستان، دو تن ماهی خوراکی تازه -۲۱ تن ماهی خوراکی منجمد- ۲۰ کیلوگرم خاویار و 1.5 تن شاه‌میگو (خرچنگ آب شیرین) به کشورهای اروپایی و یک رأس اسب به جمهوری آذربایجان صادر شده است.

وی مشکل عمده صادرات استان در بخش محصولات کشاورزی را بالا بودن هزینه حمل و نقل بیان کرد و یادآور شد: این مشکلات امکان دسترسی صادرکنندگان استان به بازارهای هدف اروپایی و آسیای میانه و روسیه را محدود کرده است و در حمل و نقل زمینی هم با توجه به استفاده از ماشین‌های سردخانه‌دار و عدم تخصیص سوخت به کمپرسورهای خنک‌کننده هزینه حمل و نقل به‌شدت افزایش پیدا کرده و باعث بالا رفتن قیمت تمام‌شده هزینه حمل و در نهایت میزان رقابت‌پذیری محصولات کشاورزی استان را کاهش می‌دهد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید