Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:

توان صادرات 60 هزار تن مرغ را درسال داریم

با توجه به اینکه در حال حاضر ظرفیت مرغداری‌های استان تولید 100 هزار تن گوشت مرغ است و مصرف سرانه استان هم 40 هزار تن در سال است، ما توان صادرات 60 هزار تن گوشت مرغ را در استان داریم.

با توجه به اینکه در حال حاضر ظرفیت مرغداری‌های استان تولید 100 هزار تن گوشت مرغ است و مصرف سرانه استان هم 40 هزار تن در سال است، ما توان صادرات 60 هزار تن گوشت مرغ را در استان داریم.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، رئیس این سازمان در جلسه جذب تسهیلات صادراتی محصولات کشاورزی گفت: در حوزه تولیدات دامی پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری ۸۰ هزارتن گوشت مرغ تولید شود از این مقدار می‌شود ۴۰ هزار تن از ۸۰ هزار تن تولید پیش‌بینی شده را صادر کرد.

خالد جعفری افزود: افزایش مشوق‌های صادراتی در راستای توسعه صادرات محصولات کشاورزی بسیار مفید است.

وی بیان کرد: سال گذشته در کشور یک میلیون تن شیر صادر شد در سال جاری در استان کردستان پیش‌بینی می‌شود که ۲۲۶ هزار تن شیرخام تولید شود.

جعفری ادامه داد: از این مقدار ۱۰۰ هزار تن شیر تولید شده مازاد بر مصرف استان خواهد بود که امکان صادرات به‌صورت فرآورده‌های لبنی توسط کارخانه‌های استان فراهم است.

وی با بیان اینکه در سال جاری یک‌هزار و 322 تن عسل در استان کردستان تولید شده است، عنوان کرد: عسل تولیدی کردستان به‌عنوان یک برند در کشور مطرح است و کیفیت این محصول باید بیش از پیش معرفی شود و متولیان عسل باید با بسته‌بندی نسبت مناسب در جهت صادرات آم مبادرت کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان یادآور شد: تولید ۲۷ هزار تن گوشت قرمز با کیفیت، نشان از ظرفیت تولید گوشت قرمز در استان را دارد.

جعفری با بیان اینکه توان اقتصادی تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در استان کردستان پایین است، تأکید کرد: باید با دادن مشوق‌های صادراتی این توان را افزایش دهیم.

وی از مرز باشماق مریوان به‌عنوان یک ظرفیت ویژه در راستای توسعه صادرات نام برد و خاطرنشان ساخت: تشکل‌ها و اتحادیه‌های صادرکننده محصولات کشاورزی باید با استفاده از نقاط قوت در راستای تقویت حوزه صادرات تلاش و جدیت بیشتری داشته باشند.

از صادرکنندگان محصولات کشاورزی باید حمایت کنیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اضافه کرد: ما باید حداکثر توان خود را برای انجام صادرات محولات کشاورزی به عمل آوریم و به‌عنوان بخش دولتی در کنار بخش خصوصی خواهیم بود و آنها را حمایت خواهیم کرد.

به گفته جعفری، توان اقتصادی تولیدکننده و صادرکننده محصولات در کردستان بر خلاف استان‌های دیگر پایین بوده و به نوعی یکی از علت‌های ناکامی در صادرات بوده است.

وی اظهار کرد: صادراتی هم که اکنون در استان انجام می‌شود صادرکنندگان ما با حداقل‌های مالی انجام به پیش می‌برند.

جعفری همچنین گفت: در چند سال گذشته بخش بزرگی از موانع صادرات در استان به‌ویژه در بخش کشاورزی مرتفع شده است، اما کماکان موانعی و جود دارد که باید با همفکری تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان در پی حل آن برآییم.

وی اتفاقات سیاسی در کشور عراق را عامل تأثیرگذار بر صادرات محصولات به اقلیم دانست و بیان کرد: این امر لازم است از سوی مدیران سیاسی استانی و کشوری رایزنی و مرتفع شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان افزود: در کشورهای رقیب حمایت‌های یارانه‌ای مناسبی از صادرکنندگان انجام می‌شود که باید حمایت‌های یارنه‌ای صادرات محصولات کشاورزی در داخل کشور بیشتر شود تا صادرکنندگان توان رقابت با رقبای خارجی را داشته باشند.

جعفری عنوان کرد: من با شناختی که از صادرکنندگان استان دارم به توان فکری و معنوی آنها برای پویا کردن این بخش باور راسخ دارم.

وی با تأکید بر اینکه صادرات محصولات کشاورزی در هر شرایطی باید انجام شود، ادامه داد: باید از نقاط قوت موجود برای صادرات محصولات کشاورزی بیشترین استفاده را ببریم.

جعفری تأکید کرد: با وجود اصلاح باغ‌ها و کاشت ارقام مناسب درختان میوه و نیز مبارزه مناسب با آفات و عوامل خسارت‌زا در استان، تولید محصولات کشاورزی بیش از مصرف استان بوده و باید صادرات آن صورت پذیرد.

وی با تأکید بر اینکه باید بازرهای هدف متعددی برای صادرات شناسایی کنیم، یادآور شد: صادر نشدن محصولات کشاورزی به ضرر استان و بهره‌برداران بخش کشاورزی خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اضافه کرد: اگر توجه‌ها روی تولید محصول متمرکز شود و صادرات را فراموش کنیم به رکود و درجا زدن دچار خواهیم شد و به واقع بخش را دچار مشکل خواهیم کرد.

جعفری درباره صادرات گوشت مرغ تولیدی استان خاطرنشان ساخت: توان تولید گوشت مرغ در استان در حال حاضر دو برابر مصرف داخل استان است و این رقم می‌تواند بیش از این هم افزایش یابد و مشکلی در تولید برای صادرات نداریم.

وی بزرگ‌ترین حامی صادرات محصولات کشاورزی را اتاق بازرگان استان دانست و اظهار کرد: اتاق بازرگان می‌تواند با همراهی و کمک ما به بهترین شیوه راه‌های صادرات محصولات کشاورزی را هموار کند.

به گفته جعفری، با رویکرد توسعه‌ای که استاندار دارد و حمایت‌هایی که از صادرکنندگان خواهد شد، به یقین می‌توانیم در این راستا گام‌های خوبی برداریم.

وی در پایان توجه به بحث صنایع تبدیلی و بسته‌بندی را نیز از ملزومات صادرات موفق دانست و گفت: ما به متقاضیان ایجاد صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی تسیهلات با بهره هشت درصد و مجوزهای لازم را صادر می‌کنیم و در این باره هیچ محدودیتی نداریم./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید