Iranian Agriculture News Agency

چهارمین جلسه کارگروه آب کشاورزی آذربایجان غربی برگزار شد

چهارمین جلسه کارگروه اب کشاورزی استان آذربایجان غربی با حضور معاون عمرانی استاندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی این استان و سایر اعضای اصلی جلسه در محل سالن جلسات معاونت امور عمرانی استانداری برگزار شد.

چهارمین جلسه کارگروه آب کشاورزی آذربایجان غربی برگزار شد

چهارمین جلسه کارگروه اب کشاورزی استان آذربایجان غربی با حضور معاون عمرانی استاندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی این استان و سایر اعضای اصلی جلسه در محل سالن جلسات معاونت امور عمرانی استانداری برگزار شد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در این جلسه با اشاره به اهمیت مدیریت بهینه آب در بخش کشاورزی گفت: طبق مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه لازم است که میزان 40 درصد از مصرف آب کشاورزی در این استان در پنج سال آینده کاهش یابد.

تقی کهوریان با تأکید بر ضرورت احیای دریاچه ارومیه افزود: روند اجرای طرح‌ها در وضعیت کنونی با توجه به کمبود اعتبارات تخصیصی و عدم تخصیص به موقع اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه با مشکل روبه‌رو شده است.

وی بیان کرد: طبق مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه باید از سال۱۳۹۳ تا افق ۱۴۱۵ در مجموع سالانه ۱۰۶ میلیون مترمکعب پساب از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهرستان‌های حوضه آبریز به دریاچه ارومیه رهاسازی شود که در حال حاضر سالانه ۷۰ میلیون مترمکعب پساب فاضلاب به رودخانه‌ها منتهی به دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شود.

کهوریان یادآور شد: طرح‌های در دست اجرا در بخش کشاورزی و تجهیز اراضی به سیستم‌های نوین ابیاری نباید به خاطر کمبود منابع اعتباری تعطیل شود.

اسمعیل کریم‌زاده، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه اظهار کرد: سیاست جهاد کشاورزی بر این امر استوار است که بدون اجبار به کشاورزان نسبت به تغییر الگوی کشت و با آموزش و آگاه‌سازی جوامع محلی با استفاده از سیستم‌های نوین در مصرف آب صرفه‌جویی کرده و کشاورزی سنتی کنونی را به سوی کشاورزی نوین هدایت کند.

وی با انتقاد از عدم تخصیص به‌موقع اعتبارت مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه برای اجرای طرح‌های کشاورزی عنوان کرد: در حال حاضر برای شبکه آبیاری تحت فشار ۴00 هکتاری از اراضی روستای دوستعلی مهاباد با اعتباری بیش از 9 میلیارد تومان هزینه شده و طرح دارای پیشرفت فیزیکی 90 درصد میباشد که باید برای اتمام و به بهره‌برداری رسیدن طرح تکلیف تخصیص ۲۰۶ لیتر آب در ثانیه از پساب تصفیه‌خانه مهاباد به این اراضی هرچه سریع‌تر مشخص شود که ذر نهایت از نظر اعضای کار گروه آب کشاورزی تخصیص انجام یافته به طرح در سال 89 توسط کمیته مدیریت منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای بلامانع اعلام شد تا پس از تأیید وزارت نیرو و یا ستاد احیای دریاچه ارومیه اقدامات لازمه معمول شود.

همچنین سازمان آب منطقه‌ای استان متعهد شد تا از فروردین‌ماه ۱۳۹۷ نسبت به راه‌اندازی کنتورهای هوشمند نصب شده در سطح استان جهت تحویل حجمی اب از منابع زیرزمینی برای سال زراعی ۹۶ - ۹۷ اقدام کند. در این جلسه مصوب شد نقاط تحویل آب به اراضی کشاورزی در پایاب سدهای در حال بهره‌برداری استان در سال زراعی جاری، ابتدای کانال‌های درجه سه و انتهای کانال‌های درجه دو باشد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید