Iranian Agriculture News Agency

قیمت‌گذاری نان از ایران تا پاریس



دنیای اقتصاد : مجوز افزایش ۱۵درصدی قیمت انواع نان مطابق با مصوبه ستاد تنظیم بازار هفته گذشته ابلاغ شد و رئیس اتحادیه نانوایان در این زمینه، می‌گوید: افزایش قیمت از امروز (۴آذر) در تهران و حدود دو روز بعد از آن، در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.

قاسم زراعتکار در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آرد و نان در جمع خبرنگاران گفت: اجرایی شدن طرح افزایش قیمت نان در تهران به اتاق اصناف ایران واگذار شده و براین اساس این طرح از امروز در تهران اجرایی می‌شود. وی اضافه کرد: همچنین افزایش قیمت در استان‌ها با یک تا دو روز تاخیر و با اعلام به استانداران و فرمانداران اجرایی می‌شود. زراعتکار افزود: براین اساس، قیمت جدید نان بربری ٧٥٠ تومان، سنگک ٩٢٠ تومان، تافتون سنتی ٤٦٠ تومان و لواش و تافتون گردان ۲۴۰ تومان است. نمایشگاه بین‌المللی صنعت آرد و نان خبرهای دیگر هم داشت. به‌طوری‌که رئیس آکادمی باگت فرانسه از اعزام نانوایان ایرانی به پاریس برای آموزش پخت صحیح نان خبر داد. همچنین نماینده فرانسه در ایران نیز از شیوه پخت نان در ایران استقبال و اعلام کرده که شیوه پخت نان سنگک در ایران را با خود به فرانسه می‌برد. به گزارش خبرگزاری «مهر»، امانوئل تتیس گفت: با مشاهده تجهیزات و تولیدات نان در ایران تحت تاثیر قرار گرفته‌ام، چراکه این نوع پخت در ایران که به سنت‌های آن نیز برمی‌گردد سبک و سیاقی است که کماکان در حال جلو رفتن است و امیدواریم که ما نیز بتوانیم برای حفظ آن کمک کنیم، این درحالی است که در کشور فرانسه نیز، به میزان خیلی کمی دورریز نان وجود دارد و نانوایان از طرق مختلفی توانسته‌اند میزان دورریز نان را کاهش دهند.

رئیس آکادمی باگت فرانسه درباره نحوه قیمت‌گذاری نان در فرانسه گفت: هر ۲۰۰ گرم نان به قیمت یک دلار به فروش می‌رسد؛ البته قیمت نان در فرانسه در سوپرمارکت‌ها نصف قیمت نان در نانوایی‌ها است و کسی که می‌خواهد آن را با قیمت کمتری خریداری کند به سوپرمارکت مراجعه می‌کند. وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت فرانسه دخالتی در تعیین نرخ نان برای نانوایان دارد یا خیر، اظهار کرد: دولت هیچ‌گونه دخالتی در قیمت‌گذاری نان نمی‌کند و قیمت‌ها به‌صورت کاملا آزاد از سوی نانوایان تعیین شده و به فروش می‌رسد. تتیس گفت: تلاش داریم تا همکاری‌های خود با ایران را هم توسعه داده و برای توسعه آموزش و پخت نان به‌صورت کیفی و بهره‌گیری بیشتر از آرد مصرفی نانوایان در ابتدا، تعدادی از نانوایان ایرانی برای آموزش به فرانسه سفر می‌کنند و در مرحله بعد نیز تعدادی از مدرسان ما به ایران آمده و شرایط پخت نان را براساس معیارهای نان ایران آموزش می‌بینند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید