Iranian Agriculture News Agency

نماینده مجلس در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

پنج مزیت عرضه مستمر زعفران در بورس کالا

نماینده مردم سبزوار، جوین و جغتای در مجلس گفت: اهداف و چشم‌اندازهایی برای ورود کالاهای کشاورزی به‌ویژه زعفران به بورس کالا در نظر گرفته شده که از آن‌جمله می‌توان به حضور فعال در بازارجهانی، مدیریت نوسانات قیمت این محصولات، جلوگیری از واسطه‌گری، تنظیم بازار و شفافیت اقتصادی اشاره کرد.

پنج مزیت عرضه مستمر زعفران در بورس کالا

نماینده مردم سبزوار، جوین و جغتای در مجلس گفت: اهداف و چشم‌اندازهایی برای ورود کالاهای کشاورزی به‌ویژه زعفران به بورس کالا در نظر گرفته شده که از آن‌جمله می‌توان به حضور فعال در بازارجهانی، مدیریت نوسانات قیمت این محصولات، جلوگیری از واسطه‌گری، تنظیم بازار و شفافیت اقتصادی اشاره کرد.

رمضانعلی سبحانی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا به ارائه بی‌واسطه محصولات کشاورزی به‌ویژه زعفران به بازار تأکید کرد و افزود: با توجه به اینکه کشاورز و تولیدکننده‌ای که محصولات را به‌صورت خرد تولید می‌کند به طور یقیق برای فروش محصولات خود با مشکلاتی روبه‌رو است به همین دلیل ارائه بی واسطه محصولات کشاورزی ازجمله زعفران در بورس می‌تواند بسیاری از مشکلات را هموار سازد.

وی بیان کرد: زعفران جزو کالاهایی است که در سطح منطقه و حتی عرصه بین‌المللی از نظر کیفیت و کمیت منحصر به ایران محسوب می‌شود؛ بنابراین هم برای حفظ جایگاه این محصول و هم به‌منظور شناساندن بیشتر آن‌ها در عرصه جهانی، محدودیت و الزاماتی وجود دارد. بنابراین یکی از روش‌هایی که می‌توان کمک کند تا جایگاه جهانی این محصولات بهبود یابد، علاوه براینکه هم برای تولید‌کننده و هم برای خریدار در سطح کلان و خرد رضایت‌مندی ایجادکند، عرضه زعفران در بورس کالا است.


اهداف ورود محصولات به بورس کالا

نماینده مردم سبزوار، جوین و جغتای در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید به این نکته تاأکید کرد که اهداف و چشم‌اندازهایی برای ورود کالاهای کشاورزی به‌ویژه زعفران به بورس کالا در نظرگرفته شده که از آن‌جمله می‌توان به حضور فعال در بازار جهانی، مدیریت نوسانات قیمت این محصولات، جلوگیری از واسطه‌گری، تنظیم بازار و شفافیت اقتصادی اشاره کرد. به‌طور یقین اگر کشاورزان به بازار سرمایه اعتماد کنند، بخش قابل توجهی از مشکلاتی که در گذشته گریبان‌گیر آن‌ها بودند که ازجمله آن می‌توان به حضور واسطه‌ها و دلالان اشاره کرد، رهایی یابند.

سبحانی‌فر با مثبت ارزیابی کردن عرضه زعفران در بورس کالا، تأکید کرد: نه‌تنها معامله زعفران در بورس می‌تواند به نفع کشاورز باشد، بلکه خریداران کلان چه در کشور که شامل گروه‌هایی مانند کارخانه‌دارها می‌شود و چه در سطح بین‌المللی، با حضور در بورس حجم مورد نیاز خود را یک جا و با قیمت مناسب تهیه می‌کنند. این اتفاق در سطح جهانی بسیار تأثیرگذار خواهد بود، چرا که خریدار با صرف زمان کمتر، محصولی با بالاترین کیفیت را تهیه می‌کند.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

وی یادآور شد: اتفاقی که علاوه بر تأثیری که بر قیمت تمام‌شده این محصول می‌گذارد، ورود این محصول به بورس می‌تواند دست واسطه‌ها را هم کوتاه کند تا ضربه کمتری هم به تولیدکنندگان و هم به بازار این محصولات وارد شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد: از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت خرید بی‌واسطه خود یکی از عوامل مؤثر بر کیفیت است،چرا که زمان طولانی بین برداشت محصول و فروش آن تلف نمی‌شود. از طرف دیگر این محصول نیازمند شرایط نگهداری خاص خود است و با عرضه این محصول به بورس، محل‌های با استاندارد نگهداری این محصولات در نظر گرفته شده است تا فرد به ازای پرداخت مبلغ محدودی محصول خود را تا زمان فروش در این مکان‌ها به امانت بگذارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه می‌توان گفت که ورود زعفران به بورس کالا باعث شفافیت و حذف واسطه‌ها خواهد شد، خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه بورس مکانی است که می‌تواند در شفاف‌سازی قیمت‌ها کمک بسیاری به باغداران و کشاورزان کند؛ پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک با فرهنگ‌سازی و آموزش‌های لازم بخش قابل توجهی از تولید زعفران در بورس کالا معامله شود./

S-960826-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید