Iranian Agriculture News Agency

تولید 65 هزار تن محصول توسط عشایر استان تهران

مدیرکل امور عشایر استان تهران گفت: عشایر استان تهران با داشتن ۷۰۰ هزار رأس دام سبک، سالانه ۶۵ هزار تن محصول تولید می‌کنند.

تولید 65 هزار تن محصول توسط عشایر استان تهران

مدیرکل امور عشایر استان تهران گفت: عشایر استان تهران با داشتن۷۰۰هزار رأس دام سبک، سالانه۶۵هزار تن محصول تولید می‌کنند.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، هاتف ممیزی در دیدار با فرماندار شهرستان ورامین افزود: در حال حاضر بیش از۳هزار خانوار عشایری در مناطق مختلف استان تهران زندگی می کنند که در فصول مختلف سال به مراتع قشلاقی و ییلاقی کوچ می کنند.

وی تصریح کرد: شهرستان ورامین دارای بیش از۱۰۰خانوار عشایری است که با داشتن بیش از۴۵هزار رأس دام سبک، سالانه بیش از۳هزار و۶۰۰تن گوشت و محصولات دامی تولید می کنند.

ممیزی اظهار کرد: یکی از مهمترین مناطق مرتعی جنوب استان تهران در دشت ورامین واقع شده که حیات این مراتع ارتباطی مستقیم با تالاب فصلی بندعلیخان دارد.

وی با بیان اینکه تالاب بندعلیخان به دلیل کاهش نزولات جوی شرایط مساعدی ندارد، اظهار کرد: تالاب بندعلیخان نقش به سزایی در محیط زیست منطقه ایفا کرده و سدی مستحکم در برابر ریزگردها و کویرزایی محسوب می شود.

مدیر کل امور عشایر استان تهران تصریح کرد: اگر تالاب بندعلیخان خشک شود مهمترین مرتع دام عشایر جنوب شرق استان از بین می رود و میزان تولید گوشت قرمز تواسط عشایر به شدت کاهش می یابد.

فرماندار ورامین نیز در این نشست گفت: عشایر با تولید محصولات دامی و کشاورزی و استفاده از توان و ظرفیت داخلی، در خط مقدس تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی قرار دارند.

محمدرضا یوسفی افزود: عشایر با تولید شیر، لبنیات، گوشت، محصولات زراعی و باغی سهم به سزایی از تولید بخش کشاورزی را بر عهده دارند و رفع مشکلات آنان می تواند به تولید آن ها بیفزاید.

وی گفت: عشایر استان تهران و شهرستان ورامین علاوه بر این که توانسته اند بسیاری از نیازهای غذایی منطقه را تأمین کنند، به عنوان نمادی از حضور در عرصه های اقتصادی، نمادی برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی شده اند.

وی افزود: عشایر همواره در خط مقدم حراست از ارزش های انقلاب حضور داشته و به عنوان بازوی پرتوان نظام و از کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی دفاع کرده اند.

یوسفی با اشاره به لزوم تأمین نیازهای عشایر به ویژه در خصوص نهاده های دامی گفت: یکی از مهمترین تهدیدهایی که سلامت استان تهران را با خطر جدی مواجه ساخته، خشک شدند تالاب۲۵هزار هکتاری بندعلیخان در دشت ورامین است، تالابی که سدی مستحکم در مقابله با کویر و ورود ریزگردها به ورامین و استان تهران محسوب می شود.

وی بیان کرد: خشک شدن تالاب بندعلیخان باعث نابودی مراتع مجاور اطراف آن شده و زندگی عشایر با چالش جدی در تأمین علوفه مورد نیاز تعلیف دام مواجه می کند.

یکصد خانواده عشایر با داشتن بیش از۴۰هزار رأس دام سبک در روستاهای جنوبی ورامین از جمله حصار بالا زندگی می‌کنند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید