Iranian Agriculture News Agency

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده اعلام کرد:

افزایش 85 هزار تومانی هزینه هر لاشه

تمام مشکلاتی که از بعد از کشتارگاه تا بازار گریبانگیر گوشت شده، به طور متوسط 85 هزار تومان به قیمت هر لاشه افزوده و طبیعی است که این مبلغ بر قیمت تمام شده تاثیرگذار خواهد بود.

افزایش 85 هزار تومانی هزینه هر لاشه

تمام مشکلاتی که از بعد از کشتارگاه تا بازار گریبانگیر گوشت شده، به طور متوسط 85 هزار تومان به قیمت هر لاشه افزوده و طبیعی است که این مبلغ بر قیمت تمام شده تاثیرگذار خواهد بود.

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در واکنش به اظهارات مسئولان سازمان حمایت گفت: زمانی می‌توان مُهر کمبود را به یک کالا زد که به صورت واقعی، کمبود آن در بازار توسط مصرف کننده احساس شود .

به گفته منصور پوریان، اتفاقا باید مسئله گرانی گوشت را بعد از کشتار و در زنجیره بازار جست و جو کرد. بنابراین باید مشخص شود که دقیقا کجای بازار دچار کمبود شده که قیمت‌ها رو به افزایش گذاشته است؟ این در حالی است که طبق آمارهای اعلام شده حدود 70 میلیون راس دام سبک و 11 میلیون راس نیز دام سنگین در کشور وجود دارد .

وی عنوان کرد: وقتی کشتار دام در کشتارگاه‌های سنتی ممنوع می شود و در عین حال کشتارگاه صنعتی نیز به حد کافی وجود ندارد، کشتار به اندازه کافی با مشکل مواجه خواهد شد. ضمن اینکه نگهداری لاشه به مدت 24 ساعت در سردخانه کشتارگاه نیز مزید بر علت شده است .

پوریان ادامه داد: تمام مشکلاتی که از بعد از کشتارگاه تا بازار گریبانگیر گوشت شده، به طور متوسط 85 هزار تومان به قیمت هر لاشه افزوده و طبیعی است که این مبلغ بر قیمت تمام شده تاثیرگذار خواهد بود. علاوه بر آن، دیگر اجازه فروش احشا با کشتارکن نیست و کشتارگاه این مسئولیت را بر عهده می‌گیرد. بنابراین وقتی سود کشتارکن کاهش می یابد، مجبور است آن را با افزایش قیمت لاشه جبران کند .

سخنان این نماینده بخش خصوصی در حالی است که چندی پیش، مدیر کل نظارت بر محصولات کشاورزی و مواد غذایی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به تسنیم اعلام کرده بود: "در حال حاضر قیمت دام زنده به دلایلی از جمله کاهش تولید افزایش یافته و به تبع باعث افزایش قیمت گوشت قرمز شده و الزاماً قیمت بالای گوشت قرمز در مراکز عرضه دلیل تخلف واحدهای صنفی نیست."

این در حالی است که طبق تحقیقات میدانی خبرنگار ایانا، قیمت خرید دام زنده از 14 هزار تومان در هر کیلوگرم تجاوز نکرده و چوبدارها سود بیشتری در این میان به دست می آورند.

به گزارش ایانا، در حال حاضر بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، در هفته منتهی به 5 آبان ماه، هر کیلوگرم گوشت گوسفند با استخوان در پایتخت به طور متوسط، 46 هزار و 280 تومان به دست مصرف کننده می‌رسد که نسبت به هفته قبل از آن افزایش 2.1 درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که گوشت گاو و گوساله بی استخوان با 0.2 درصد کاهش نسبت به هفته قبل، 41 هزار و 426 تومان در هر کیلوگرم قیمت داشت .

V-

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید