Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان شیلات:

رکورد صادرات میگو شکسته شد

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: با وجود اینکه بکارگیری از جلبک ها و گیاهان آبزی در کاهش هزینه های تولید و قیمت تمام شده محصولات آبزی تاثیرگذار است اما ایران سهم ناچیزی در تولید این محصولات دارد.

رکورد صادرات میگو شکسته شد

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: با وجود اینکه بکارگیری از جلبک ها و گیاهان آبزی در کاهش هزینه های تولید و قیمت تمام شده محصولات آبزی تاثیرگذار است اما ایران سهم ناچیزی در تولید این محصولات دارد .

به گزارش ایرنا حسن صالحی روز دوشنبه در همایش ملی جلبک و گیاهان آبزی ایران که در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شده بود، تصریح کرد: امسال با صادرات بیش از ۱۵ هزارتن میگو از کشور، رکورد این محصول شکسته شد .

وی گفت: برای سهولت مصرف کنندگان در تامین میگو، از سه ماهه پایانی سال گذشته محصول میگو به صورت فرآوری در تمامی فروشگاه های زنجیره ای کشور عرضه شده و در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفته است.

صالحی افزود: از مجموع تولید ۲۲ میلیون تن جلبک و گیاهان آبزی در دنیا، کمترین سهم مربوط به ایران است .

وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات علوم شیلاتی با شرکت های دانش بنیان اقدام مناسبی در جهت تولید جلبک ها انجام دادند، اظهار داشت: استفاده از پنج هزار کیلومتر سواحل دریا و جزایر، برای تولید جبلک ها و گیاهان دریایی ضروری است .

به گفته وی، با وجود ظرفیت های تولید گیاهان آبزی و جلبک ها در کشور باید رویکرد صادراتی داشته باشیم .

وی اضافه کرد: با وجود مراجعه سرمایه گذاران متعدد، دانش و اطلاعات کافی که بتوان آن را در قالب یک بسته برای فعالان اقتصادی ارائه داد، نداریم از این رو انتظار می رود موسسه تحقیقات علوم شیلات توجه بیشتری به این موضوع داشته باشد .

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: این مهم دانش و تکنولوژی روز را برای کشور به همراه دارد که نه تنها می توان فاصله تولید جلبک و گیاهان آبزی کشور با دنیا را به حداقل رساند بلکه می توان با استفاده از ظرفیت های موجود به رشد قابل ملاحظه ای در تولید دست پیدا کرد .

صالحی ابراز امیدواری کرد، در آینده شاهد بسته بندی و توزیع جلبک ها و گیاهان آبزی در فروشگاه های زنجیره باشیم زیرا این محصولات از برخی بیماری های هزاره سوم جلوگیری می کنند .

رئیس سازمان شیلات ایران توسعه پرورش ماهی در قفس را یکی از اولویت های سازمان شیلات ایران برشمرد و گفت: طبق برنامه ششم توسعه تولید پرورش ماهی در قفس باید به ۲۰۰ هزارتن برسد که در این میان پرورش جلبک ها و صدف های دریایی نیز مدنظر قرار دارد .

این مقام مسئول در سازمان شیلات اظهار داشت: سال گذشته مجموع تولید آبزیان یک میلیون و ۹۰ هزارتن بوده که ۴۵ درصد این میزان از آبزی پروری و ۵۵ درصد از دریاها و اقیانوس ها استحصال شده است .

وی با اشاره به مساعد بودن صید کشور و افزایش سهم ما از اقیانوس هند به دلایل ذخایر ناشناخته دریای عمان افزود: با وجود اینکه در دهه گذشته رشد صید از دریاها و اقیانوس ها کمتر از یک درصد بوده، اما در دهه اخیر آبزی پروری به طور متوسط ۶ تا هشت درصد رشد را نشان می دهد .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید