Iranian Agriculture News Agency

گزارش الجزیره از گلخانه‌های ورامین

گزارش الجزیره از گلخانه‌های ورامین


خبرگزاری فارس: اگر رئیس‌جمهور را می‌دیدم می‌گفتم به پرورش گل و گیاه توجه ویژه‌ داشته باشد
یک پرورش دهنده گل و گیاه به الجزیره گفت: اگر با رئیس‌جمهور ملاقات می‌کردم می‌گفتم به بخش کشاورزی و تولیدات گلخانه‌ای توجه ویژه‌ای داشته باشد به همان اندازه که به صنایع نفت و گاز دارد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، شبکه الجزیره گزارشی از وضعیت پرورش گل و گیاه از منطقه ورامین تهیه کرده که آنها تأکید می‌کنند به دلیل هزینه بالای تولید و نبود دانش کافی و همچنین بازارهای صادراتی مناسب صنعت گل و گیاه ایران از ظرفیت‌های 104 میلیارد دلاری بازارهای جهان نمی‌تواند استفاده کنند.

مهدی کبریایی پرورش‌دهنده گل و گیاه گلخانه‌ای در منطقه ورامین به الجزیره گفته است: از زمانی که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران برداشته شد اوضاع اندکی بهبود یافته است.

وی همچنین گفته است یکی از بزرگترین چالش‌هایی که اکنون با آن مواجه هستیم نبود تکنولوژی مدرن در این زمینه است. اکثر کارشناسان متخصص حوزه تولید محصولات گلخانه‌ای در اروپا هستند و ما نمی‌توانیم دانش و تکنولوژی آنها را به ایران منتقل کنیم. با وجود این برای انجام رقابت با بازارهای جهانی پرورش‌دهندگان گل و گیاه نیازمند کمک و حمایت هستیم.

علیرغم اینکه صنایع نفت و گاز یکی از صنایع مهم به شمار می‌‌رود اما طی سال‌های آینده صنعت گل و گیاه به عنوان یک رقیب جدی خواهد بود.

کبریایی گفت: در مقایسه با بازار نفت و گاز صنعت گل و گیاه هنوز بازار صادراتی مناسبی ندارد و نیازمند حمایت ویژه است.

وی همچنین به الجزیره گفت: اگر با رئیس جمهور ملاقات می‌کردم می‌گفتم که به بخش کشاورزی و تولیدات گلخانه‌ای توجه ویژه‌ای داشته باشد به همان اندازه که به صنایع نفت و گاز دارد.

به همان اندازه که ما سعی می‌کنیم جایگاه خودمان را در اوپک تحکیم کنیم باید همان توجه را برای محکم کردن جایگاه خود در سازمان جهانی غذا (فائو) داشته باشیم و راه را برای سرمایه‌گذاران خارجی باز کنیم. هنوز ورود به بازارهای جهانی با چالش‌هایی مواجه است.

همچنین اکبر شاهرخی رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه به الجزیره، گفت: مشکل اصلی ما در حال حاضر هزینه بالای صادرات است ما نمی‌توانیم با صادرکنندگان اصلی گل و گیاه در جهان مانند هلند رقابت داشته باشیم. تولید گل و گیاه ما به صورت انبوه نیست و این مسأله قیمت تمام شده تولید را بالا می‌برد. از آنجایی که تولید ما اندک است اکثر آن برای مصرف داخلی استفاده می‌شود. حتی نصف گل‌هایی که در داخل مصرف می‌شود از بین می‌روند در مسیر انتقال خشک می‌شوند و حتی زمانی که به مغازه هم رسیدند به فروش نمی‌روند.

شاهرخی به الجزیره گفت: در دیداری که با حسن روحانی رئیس جمهور داشتم از وی تقاضا کردم که به تولیدکنندگان وام‌های کم‌بهره با نرخ سود پایین بدهند تا آنها بتوانند گلخانه‌های خود را تجهیز کنند چرا که هزینه مدرن کردن گلخانه‌ها بسیار پرهزینه است.

همه آنهایی که به پرورش گل و گیاه علاقه‌مندند بر این باورند که می‌تواند یکی از بهترین مشاغل در ایران است و برای ایجاد تکنولوژی جدید و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها برای رسیدن به بازار بکر نیازمند سرمایه‌گذاری مناسبی است.

همه آنها یک وجه مشترک دارند و آن این است که آرزو می‌کنند دولت حمایت بیشتری را برای مدرن کردن صنعت گل و گیاه در کشور داشته باشد. و این توجه صرفاً به دلیل دلایل اقتصادی آن نباشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید