Iranian Agriculture News Agency

استاندار اردبیل خبرداد؛

حمایت از صادرکنندگان محصولات کشاورزی

استاندار جدید اردبیل گفت: توسعه همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه را با محوریت صادرات محصولات کشاورزی با جدیت دنبال خواهیم کرد و از کلیه سرمایه گذاران و بازرگانان در زمنیه صادرات محصولات مازاد کشاورزی استان حمایت می کنیم.

حمایت از صادرکنندگان محصولات کشاورزی

استاندار جدید اردبیل گفت: توسعه همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه را با محوریت صادرات محصولات کشاورزی با جدیت دنبال خواهیم کرد و از کلیه سرمایه گذاران و بازرگانان در زمنیه صادرات محصولات مازاد کشاورزی استان حمایت می کنیم.

به گزارش ایانا از اردبیل، اکبر بهنامجو استاندار جدید در اولین مصاحبه خود در زمینه برنامه های توسعه کشاورزی استان با اعلام این خبرافزود: استان اردبیل در بین استان های کشور در کاربری اراضی کشاورزی رتبه اول کشوری را داراست و یک سوم از اشتغال استان را بخش کشاورزی به خود اختصاص می دهد و تا جایی که با این پتانسیل و تولید بر مبنای دانش و فن روز میزان تولید در عرض مدت چهار سال گذشته از سه میلیون و هفتصد هزار تن به چهار میلیون و پانصد هزار تن افزایش یافته است که این مهم با وجود شرایط مناسب اقلیمی حاصل برآیند برنامه ریزی مسئولان وجدیت کارشناسان و تلاش شبانه روزی کشاورزان است.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: استان اردبیل دارای سه دشت حاصلخیز و پهناور اردبیل، مغان و مشکین شهر است و از سوی دیگر با فعالیت های ارزشمندی که در بحث تامین آب کشاورزی همچون سد خداآفرین، یامچی و سبلان و... صورت گرفته گویای این واقعیت است که این استان در ریل توسعه قرار گرفته است .

استاندار اردبیل افزود: با داشتن این همه موهبت الهی در استان اردبیل کشاورزی استان باید بیش از پیش به سوی مکانیزه شدن پیش برود و با بکار گیری علوم و فنون جدید علمی و آخرین یافته های تحقیقاتی بهره برداران و زارعین استان باید از کشاورزی معیشتی خارج و به سوی کشاورزی با درآمد بالا سوق داده شوند . متوسط در آمد سرانه زارعین استان در سطح پائینی قرار دارد برای بالا بردان وضعیت معیشتی زارعین باید به سوی بهره وری پیش برویم و کشاورزی استان را به سوی درآمد زایی بالا سوق دهیم .

خام فروشی محصولات کشاورزی در صادرات معنی ندارد

بهنامجو افزود: یکی از مهمترین راهکارهایی که می تواند به شکوفایی بیش از پیش بخش کشاورزی استان کمک کند جلوگیری از فروش خام محصولات کشاورزی و تقویت و توسعه و حمایت از صنایع تبدیلی وتکمیلی است . این کارعلاوه بر جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی باید ایجاد کارآفرینی و درآمد زایی بالا می شود . سیاست توسعه بخش کشاورزی استان باید بر اصل تشویق و ترغیب سرمایه گذاران در صنایع تبدیلی وتکمیلی متمرکز باشد . اگر خواستار توسعه کشاورزی استان هستیم باید تمامی موانع و مشکلات پیش روی سرمایه گذاران در بخش کشاورزی را برداریم تنها در سایه اتحاد و یکپارچگی دستگاه های اجرایی از سرمایه گذارن است که می تواند منتهی به نتیجه مطلوب شود . کشاورزی سرمایه گذار محور توسعه واقعی را به دنبال دارد و در این خصوص تمامی شاخص های توسعه و پیشرفت لحاظ می شود.

استاندار اردبیل افزود: یکی از سیاست های مهمی که باید در بخش کشاورزی استان علاوه بر گسترش صنایع تبدیلی وتکمیلی دنبال شود گسترش سردخانه های نگهداری محصولات کشاورزی و جلوگیری از فساد و نابودی آنهاست . باید همان اندازه که تولید محصولات کشاورزی برای ما اهمیت دارد به همان اندازه نیز به حفاظت و نگهداری ازمحصولات در انبارهای مکانیزه و مدرن اهمیت بدهیم تا در نهایت محصول تولیدی با بهترین سطح کیفیت در موقعیت زمانی مناسب به دست مصرف کننده برسد.

استاندارجدید اردبیل در ادامه سخنان خود گفت: سیاست تغییر الگوی کشت در استان باید با جدیت دنبال شود و به دنبال کشت و توسعه محصولاتی با ارزش افزوده بالا و درآمد زایی بیشتر باشیم یعنی محصولاتی که با حداقل عملیات کشاورزی و آبیاری بیشترین میزان درآمد را نصیب تولید کننده کند؛ باید سیاست چند محصولی و چند کشتی را جایگزین کشت تک محصولی کنیم. کشاورزی که در طول یک فصل زراعی اقدام به کشت یک محصول خاص می کند در صورت مواجه با آفات و امراض و عوامل قهری طبیعت به شدت ازلحاظ اقتصادی متضرر می شود و قدرت کشت و کار فعال و کارآمدی خود را در سال زراعی آینده از دست می دهد .

وی درادامه سخنان خود افزود: سیاست صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه را با جدیت دنبال خواهیم کرد. زمانی می توانیم انتظار ترقی و پیشرفت در بخش کشاورزی استان را داشته باشیم که مازاد تولیدات کشاورزی خود را به خارج از مرزها ارسال کنیم . بازار کشورهای همسایه به دلیل مرزی بودن جغرافیای استان اردبیل بسیار حائزاهمیت است ولی باز لازمه موفقیت درمقوله صادرات حمایت از سرمایه گذاران در گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید