Iranian Agriculture News Agency

براساس اعلام بنیاد جهانی کاکائو

تولید شکلات با افزایش جنگل زدایی در کشورهای فقیر مرتبط است

براساس اعلام بنیاد جهانی کاکائو، هرساله، بیش از پنج میلیون خانواده کشاورز در کشورهایی چون ساحل عاج، کامرون، اندونزی و برزیل حدود چهار و نیم میلیون تن دانه ی کاکائو تولید می کنند. غنا و ساحل عاج بیش از ۷۰ درصد کاکائو جهان را تامین می کند.

تولید شکلات با افزایش جنگل زدایی در کشورهای فقیر مرتبط است

براساس اعلام بنیاد جهانی کاکائو، هرساله، بیش از پنج میلیون خانواده کشاورز در کشورهایی چون ساحل عاج، کامرون، اندونزی و برزیل حدود چهار و نیم میلیون تن دانه ی کاکائو تولید می کنند. غنا و ساحل عاج بیش از ۷۰ درصد کاکائو جهان را تامین می کند.

به گزارش ایانا از سایت "ساینس دیلی"، کاکائو، بسیار شبیه قهوه، یک تولید صادراتی است که در تقریبا تمام کشورهای توسعه یافته ازجمله ایلات متحده مصرف می شود. تا امروز، این دانه ها که برای ساختن شکلات مورد استفاده قرار می گیرند، تقریبا به طور انحصاری در کشورهای کمتر توسعه یافته مانند آفریقای غربی، آسیا و آمریکای مرکزی و جنوبی- کشورهایی که به طور متوسط تقاضای بسیار کمی برای محصولی که برای معاش خود به آن وابسته هستند دارند- کشت می شود.

تعدادی از نابرابری های اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی وجود دارد که ناشی از تولید این محصول لوکس است. طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۰ توسط خبرنگار چشم انداز بی بی سی، پل کنیون، شواهدی از قاچاق انسان و بهره کشی از کودکان برای کار در این زنجیره تامین یافت شده است.

به علاوه، بسیاری از کشاورزان خرد که در این کشورهای در حال توسعه کاکائو کشت می کنند در فقر زندگی می کنند. تنها حدود ۳ درصد از قیمت هر بسته ی شکلات به کشاورز می رسد، به این معنا که هرچه مردم شکلات بیشتری مصرف کنند، این کشورها بیشتر رنج می برند.

در یک تحقیق به تازگی منتشر شده، مارک نوبل، با دانشیار جامعه شناسی و مردم شناسی در دانشگاه لیهای که بر ارتباط بین صادرات کاکائو و جنگل زدایی در کشورهای درحال توسعه تمرکز کرده است دیدار کرده است. در مجموع، نوبل دریافته است که هرچه غلظت کاکائوی صادراتی بیشتر باشد، نرخ جنگل زدایی در کشورهای تولید کننده بیشتر می شود. او تاکید می کند که اگرچه تصور می شود که تولید شکلات حداقل تاثیر را بر جنگل ها دارد ولی "گزارش های اخیر نشان می دهد که رویه آسیب ها به دلیل تقاضای بیشتر و تغییر استراتژی های کشت است" ."من زمانی که دیدم چگونه شواهدی وجودی دارد حاکی از اینکه صادرات ککائو به جنگل زدایی مرتبط است و ۲۰ سال پیش اینگونه نبوده است شگفت زده شدم".

او اضافه کرد که فشارهای تقاضا برای صادرات بیشتر کاکائو، تغییر الگوهای آب و هوایی و کاهش قیمت کاکائو، منجر به کشت تک محصولی بیشتر- یک شیوه در کشاورزی که تنها یک نوع از محصولات کشاورزی در منطقه ای وسیع از زمین، سالها پشت سر هم، کشت می شود- و شیوه های کشت کمتر پایدار در سال های اخیر شده است.

نوبل، نویسنده ی مقاله ی «شکلات و مصرف جنگل: یک بررسی بین کشوری در مورد مبادله از نابرابر از نظر محیط زیستی در صادرات کاکائو» که اخیرا در مجله تحقیقات سیستم های جهانی منتشر شده است می گوید این امر فرصت های توسعه موفقیت یا پایدار را در کشورهای کمتر توسعه یافته بیشتر تخریب می کند.

تاثیرات تولید قهوه و شکلات

مطالعات نشان داده اند که زمانی که کشورها از طریق وابستگی بیش از حد به صادرات کشاورزی به پیگیری رشد اقتصادی تشویق می شوند، پیامدهای منفی اجتماعی و زیست محیطی ایجاد می شود. نوبل رویه ای مشابه این را در تولید قهوه و کاکائو می بیند.

او توضیح می دهد که هر دو به طور انحصاری در شرایط نیمه سایه کشت می شده اند. «در حال حاضر افزایش تقاضا و شیوه های صنعتی تر کشت منجر به فشار بر جنگل ها می شود که این مسئله در دهه های گذشته چنین نبوده است».

او توضیح می دهد که عادت های مصرفی در کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده اغلب پیامدهای منفی زیست محیطی دارد که در مناطق دور دست خارج از دید ما احساس می شود.

نوبل می گوید : " اغلب این آسیب های زیست محیطی در قیمت هایی که این محصولات فروخته می شوند منعکس نمی شود و این نشان می دهد که چگونه توسعه نیافتگی یک فرآیند فعال است و نه یک وضعیت مزمن".

پیشگامی شکلات و جنگل ها

در مارچ ۲۰۱۷، واحد پایدار بین المللی شاهزاده ولز در همکاری با بنیاد جهانی کاکائو و طرح تجارت پایدار، طرح کاکائو و جنگل ها را در تلاش برای "پایان دادن به جنگل زدایی و تخریب جنگل در زنجیره تامین جهانی کاکائو، با تمرکز اولیه بر کشور ساحل عاج و غن" راه اندازی کرد.

۱۲ کارخانه برتر شکلات در جهان از جمله، فررو، گودیوا چاکلتیه، مارس چاکلت، نسله، لینت اند شپرونگلی و شرکت هیرشی این طرح را امضا کرده اند که اولین تعهد صنعتی جمعی به طور خاص برای پایان دادن به جنگل زدایی است.

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید