Iranian Agriculture News Agency

با ۵۸۲ رای مثبت، ۹۸ رای منفی و ۹ رای سفید

طرح وای‌فای رایگان در اتحادیه اروپا تصویب شد

پارلمان اروپا با اکثریت آرا طرحی را تصویب کرد که قرار است تا سال ۲۰۲۰ هزاران هات‌اسپات رایگان اینترنت در اختیار شهروندان این اتحادیه قرار گیرد. این اقدام موافقان بسیار و مخالفان پروپا قرصی دارد.

به گزارش دویچه وله، پارلمان اروپا طرحی را تصویب کرد که در کل اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۰ هشت هزار هات‌اسپات رایگان اینترنت در دسترس همگان قرار می‌دهد. پارلمان اروپا می‌گوید این هات‌اسپات‌ها در مراکزی که زندگی عمومی جریان دارد، نظیر پارک‌ها، کتابخانه‌ها و بیمارستان‌ها قرار خواهند گرفت.

اجرای چنین طرحی تا ۱۲۰ میلیون یورو خرج دارد. قرار است هات‌اسپات‌ها به صورت متوازنی بین نقاط مختلف اروپا تقسیم شوند؛ البته با تمرکز بر جاهایی که هم‌اکنون از پوشش اینترنت کم‌تری برخوردارند.

کارلوس زورینهو، نماینده‌ پرتغالی پارلمان اروپا، تصویب این طرح را نقطه‌ عطفی در اقدامات بروکسل برای ارتباط شهروندان با یکدیگر در سطح اتحادیه اروپا خوانده است. به گفته‌ او این طرح پیامدهای قوی سیاسی دارد که به زودی به واقعیتی غیرقابل انکار تبدیل خواهد شد. زورینهو می‌گوید که "صرف‌نظر از محل زندگی یا میزان درآمد، از این پس هر اروپایی از اینترنت پرسرعت بهره‌مند خواهد شد."

او از شکل‌گیری بیش از پیش یک "جامعه گیگابایتی" حرف زد که از لحاظ اقتصادی "رقابتی" و از لحاظ اجتماعی "پذیرنده" است.

این طرح منتقدانی دارد که نگران نقض حریم شخصی شهروندانی هستند که از اینترنت رایگان عمومی استفاده خواهند کرد. اما ماریا گابریل، کمیسیونر اقتصاد و جامعه دیجیتال اتحادیه اروپا در این‌باره توضیح داده است که "از داده‌های شخصی شهروندان برای اهداف تجاری استفاده نخواهد شد و هیچ تبلیغاتی از سوی شرکت‌های خصوصی در طول استفاده آن‌ها از اینترنت به آن‌ها ارائه نخواهد شد." به دیگر سخن، ماریا گابریل از عدم ارائه اطلاعات به شریک سوم خبر می‌دهد.

طرح WiFi4EU یکی از راه‌های مدرن کردن ارتباطات در کل اتحادیه اروپاست و قرار است این نگرش را در دولت‌ها نیز تقویت کند. آنطور که گفته می‌شود این طرح قرار است مدلی باشد برای مدرن کردن تفکر در زمینه شیوه‌های اداره‌ کشور و باعث رشد مقوله‌هایی نظیر دولت الکترونیک و استقرار سیستم الکترونیکی بهداشت در سطح اتحادیه شود. قرار است دولت‌ها هزینه‌ اتصال اینترنت و نگهداری تجهیزات برای سه سال را تامین کنند.

مخالفان چه می‌گویند ؟

طرح اینترنت رایگان در سراسر اتحادیه اروپا، با ۵۸۲ رای مثبت، ۹۸ رای منفی و ۹ رای سفید تصویب شد. آنلین ون بوسوت، نماینده بلژیک در اتحادیه اروپا، یکی از مخالفان اصلی تصویب این طرح بود. او در توضیح مخالفتش، اتحادیه اروپا را به "رشوه دادن به شهروندان برای کسب محبوبیت" متهم کرد.

او از جمله گفت: «اعضای اتحادیه مجبورند بر اساس استطاعت‌شان زندگی کنند اما اتحادیه اروپا همچنان با خوشحالی به دادن رشوه به شهروندان برای کسب محبوبیت از طریق ارائه خدماتی که اصلا به آن نیاز ندارند ادامه می‌دهد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید