Iranian Agriculture News Agency

پرونده پالم بدون مجازات بسته شد

رئیس سازمان سابق غذا و دارو درباره روغن پالم گفته بود: «این روغن دارای اسید چرب اشباع زنجیره بلند است و مصرف زیاد آن در انسداد عروق، بیماری‌های قلبی و عروقی و حتی در بیماری ‌سرطان اثرات سوئی دارد.

نقص در قوانین کشور موجب شده تا شانه خالی کردن و قصور در نظارت بر اموری حیاتی مانند نظارت بر خوراک و داروی مردم مجرمانه تلقی نشود و همین مسئله هم موجب شده تا متهمان اصلی پرونده تخلف روغن پالم یعنی رؤسای سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد از پاسخگویی به قانون شانه خالی کنند و بدون آنکه شرکت‌های لبنی متخلفی که شیر را با روغن پالم چرب کرده بودند به مردم معرفی شوند، ‌پرونده روغن پالم بعد از سه سال مختومه اعلام شود.

ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی می‌گوید هر اقدامی ‌که‌ تهدید علیه ‌بهداشت ‌عمومی ‌شناخته ‌شود، ممنوع ‌است و مرتکبان ‌چنانچه‌ طبق ‌قوانین ‌خاص ‌مشمول ‌مجازات ‌شدیدتری ‌نباشند به ‌حبس‌ تا یک‌سال ‌محکوم‌ خواهند شد، اما فقدان نظارت و قصور در نظارت بر اموری حیاتی مانند نظارت بر خوراک و داروی مردم مجرمانه تلقی نمی‌شود؛ همین هم موجب شد متهمان پرونده پالم با این ترفند از چنگ قانون بگریزند.

رئیس سازمان سابق غذا و دارو درباره روغن پالم گفته بود: «این روغن دارای اسید چرب اشباع زنجیره بلند است و مصرف زیاد آن در انسداد عروق، بیماری‌های قلبی و عروقی و حتی در بیماری ‌سرطان اثرات سوئی دارد. بر همین اساس توصیه می‌شود که مصرف اسیدهای چرب اشباع زنجیره بلند از سوی مردم محدود شود.‌»

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت هم روغن پالم را به عنوان بدترین نوع چربی معرفی کرده بود و درباره این روغن گفته بود: «روغن پالم سال‌های سال از مالزی وارد کشور شده است و در حال حاضر به دلیل قیمت ارزان و سودآوری بالا، واردات آن به طرز چشمگیری افزایش داشته است؛ مجوز واردات روغن مضر پالم مربوط به وزارت صنعت است که قرار شده در یک دوره معین ابتدا به ۳۰ و سپس ۱۵ درصد کاهش یابد.‌» مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت هم با بیان اینکه در سال‌های اخیر واردات روغن پالم به دلیل ارزان‌تر بودن آن افزایش یافته حداقل زیان مصرف روغن پالم را انسداد و تنگی عروق و بیماری‌های قلبی- عروقی دانسته بود؛ ‌بیماری‌ای که در حال حاضر مهم‌ترین علت مرگ و میر در کشور به شمار می‌رود.

تغییر سرنوشت پالم

ماجرای این روغن و استفاده از آن در شیر و برخی فرآورده‌های لبنی به حدی جدی شده بود که گزارش آن روی میز رئیس‌جمهوری رفت و بنا شد شرکت‌های متخلف معرفی شوند و با آنها برخورد جدی صورت بگیرد، اما معرفی متخلفان هیچ‌گاه اتفاق نیفتاد؛ گرچه رئیس سازمان غذا و دارو گفت با آنها برخورد شده است و دیگر در شیر پالم نمی‌ریزند. با بسته شدن پرونده چرب شدن شیرها با پالم می‌رفت نام پالم از ذهن‌ها پاک شود و بنای وزارت بهداشت بر کاهش واردات این روغن بود، اما فصل جدید همکاری‌ها میان ایران و مالزی فصل تازه‌ای را برای این روغن هم رقم زد تا جایی که دکتر حسن روحانی با بیان اینکه نخست‌وزیر مالزی اشاره دارند که مالزیایی‌ها از این روغن استفاده می‌کنند و سلامتی آنان نیز خوب است، از سفر هیئتی از طرف مالزی به ایران برای تبیین ویژگی‌های این روغن از لحاظ سلامتی خبر داد.

لبنیاتی که همچنان با پالم چرب می‌شود

حالا هم آنطور که مصطفی ترک همدانی، وکیل دادگستری می‌گوید سرانجام پس از سه سال و اندی این پرونده بسته شد.

به گفته وی هرچند به دلیل مجرمانه نشناختن ترک فعل نظارت، متهمان تبرئه شدند، اما در چند جلسه تشکیلی و تفهیم اتهام و اخذ دفاعیات از طرف‌های مورد شکایت یعنی معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، رئیس سابق استاندارد و رئیس اسبق استاندارد مشخص شد که اگر رسانه‌ها به ماجرای پالم ورود نمی‌کردند، همچنان باید شاهد وجود روغن پالم در شیر خوراکی بودیم. این وکیل دادگستری تصریح می‌کند: هنوز هم در لبنیات از این روغن مضر استفاده می‌شود. به گفته همدانی متهمان اقدام به شکایت و تشکیل پرونده قضایی علیه کارخانجات متخلف لبنی کردند، اما با این وجود، متهم ردیف اول که مدیریت سازمان غذا و دارو را بر عهده داشت حاضر به اجرای دستور قضایی مبنی بر معرفی متخلفان به مردم نشد. این در حالیست که به موجب قانون راجع به مواد خوراکی و آشامیدنی، وزارت بهداشت مکلف به معرفی کارخانجات متخلف بود.

منبع: روزنامه جوان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید