Iranian Agriculture News Agency

با مشارکت واحد اقتصاد مقاومتی سپاه پاسداران و هزینه چهار میلیارد ریالی

نخستین دستگاه بالابر مکانیزه خرماچین کشور در بوشهر رونمایی شد

نخستین دستگاه بالابر مکانیزه خرماچین ساخت داخل کشور روز یکشنبه در آیینی با حضور مسئولان در نخلستان های دشتستان استان بوشهر رونمایی شد.

نخستین دستگاه بالابر مکانیزه خرماچین کشور در بوشهر رونمایی شد


نخستین دستگاه بالابر مکانیزه خرماچین ساخت داخل کشور در آیینی با حضور مسئولان در نخلستان های دشتستان استان بوشهر رونمایی شد.

سازنده و طراح این دستگاه در حاشیه این آیین به خبرنگار ایرنا گفت: این دستگاه تمام مکانیزه زیر نظر شرکت دانش بنیان و با مشارکت واحد اقتصاد مقاومتی سپاه پاسداران و هزینه چهار میلیارد ریال ساخته شده است.
سید بابک هکی افزود: وزن این دستگاه حدود سه هزارو 200 کیلوگرم و حداکثر ارتفاع آن 16 متر با گردش زاویه ای 360درجه و دارای سبدهای چینش است.
وی اضافه کرد: این دستگاه در زمینه چیدن خرما در فصل برداشت، هرس و آرایش نخل (کنه زنی)، گرده افشانی، سم پاشی و برداشت محصول کارایی دارد.
هکی بیان کرد: برای آزمایش اولیه، این دستگاه تحویل یکی از کشاورزان منطقه آب پخش می شود که به مدت یک هفته در نخلستان ها امتحان خود را پس دهد.
وی ادامه داد: پس از آزمایش اولیه، دستگاه برای به روز شدن، تست نهایی برای استفاده در نخلستان های جنوب به مرحله تولید انبوه می رسد و به بازار عرضه وارد می شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در سال 96 در حوزه نخیلات استان بوشهر با توجه به جایگاه و ارزش اقتصادی خرما اقداماتی را در برنامه داریم.
خسرو عمرانی افزود: طرح تحول نخیلات دشتستان که در مدت 2 سال گذشته روی آن کار شد، برنامه اجرایی آن آغاز شده و امیدواریم تسریع شود.
وی بیان کرد: یکی از مسائلی که همیشه دغدغه کشاورزان و مسئولان بخش کشاورزی استان بوشهر بوده بحث توسعه مکانیزاسیون در حوزه نخیلات استان بوشهر است که در سنوات گذشته کارهایی صورت گرفت و یکی از بحث های اصلی در این رابطه تهیه و فراهم کردن یک دستگاه بالابر متناسب با شرایط استان است که این دستگاه امروز و همزمان با فصل هرس و آرایش محصول خرما (کنه زنی ) وارد استان شده است.
عمرانی ادامه داد: این دستگاه در تست اولیه دارای کارایی مطلوبی بود که قرار است به مدت چند روز در استان کار کند و از این طریق همه کاستی ها مشخص و به سازنده آن منعکس شود که تا 2 ماه آینده در مرحله برداشت خرما این دستگاه با اصلاحات جدیدی وارد نخلستان های استان شود و تست نهایی را داشته باشیم و از این طریق یکی از نیازهای اساسی حوزه نخیلات را بتوانیم جامع عمل بپوشانیم.
یکی از کشاورزان منطقه دشتستان گفت: درخت خرما با توجه به اینکه زمین های مناطق با هم فرق دارد بسیار بلند می شود حتی تا 16 متر ارتفاع نیز می رسد و با توجه به اینکه کارهای گرده افشانی، اصلاح نخیلات، برداشت محصول و سمپاشی به صورت دستی و سنتی انجام می شود بسیار برای کشاورزان مشکل ساز شده است.



محمدحسین سبحانی افزود: به همین دلیل ضرورت مکانیزه شدن هرس، برداشت محصول و گرده افشانی نخلیلات منطقه از نیازهای اساسی نخلداران است.
وی گفت: اگر دولت حمایت کند و این دستگاه بصورت دقیق، مکانیزه و مقرون به صرفه باشد بسیار برای کشاورزان خوب است و ما حمایت می کنیم.
سبحانی بیان کرد: هم اکنون سالانه بر اثر سقوط از درخت نخل شمار زیادی جان می سپارند و یا قطع نخاع می شوند.
وی گفت: این درحالی است این افراد از بیمه نیز برخوردار نیستند و با توجه به قول مسئولان در زمینه بیمه کارگران نخیلات اما هنوز هیچ کاری در در این زمینه صورت نگرفته است.
استان بوشهر دارای بیش از 6 میلیون اصله نخل است که عمده آن در شهرستان دشتستان متمرکز است.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید