Iranian Agriculture News Agency

گشایش بزرگترین بانک ژن گیاهی خاورمیانه درکرج

بزرگترین سردخانه بانک ژن گیاهی خاورمیانه روز سه شنبه در آئینی با حضور تعدادی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی درموسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال بذر مستقر در کرج گشایش یافت.

بهزاد سرخی رئیس بانک ژن گیاهی ملی ایران در حاشیه این آئین به خبرنگار ایرنا گفت: این سردخانه چند منظوره دارای ظرفیت نگهداری یک میلیون لاین زراعی است.
وی افزود: بانک ژن گیاهی ملی ایران منحصر به فرد ترین و بزرگ ترین بانک ژن گیاهی خاورمیانه به لحاظ محصولات زراعی است که بزرگترین کلکسیون آن نیز کلکسیون گندم است.
وی اضافه کرد: اکنون حدود 17 هزار و 800 نمونه منحصر به فرد ژن گیاهی در سردخانه این بانک وجود دارد و برای اولین بار از سال 55 تاکنون ما موفق شدیم بذرها را از حالت انباشتگی به یک محیط ایمن برای نگهداری منتقل کنیم.
سرخی گفت: نمونه های ژن گیاهی تنها ذخیره امنیت غذایی کشور هستند بلکه برای دنیا نیز نمونه های منحصر به فردی هستند که ژن هایشان با توجه به انواع و اقسام بیماری ها و تنش هایی که با تغییر اقلیم بوجود آمده قابل استحصال هستند.
وی خاطر نشان کرد: همچنین تعداد ژن های مفید که ممکن است برای آینده باشند نیز در این سردخانه وجود دارد به عنوان مثال بیماری هایی گندمی داریم که در ایران نیستند اما ژن های مقاوم به این بیماری ها در این سردخانه بانک ژن گیاهی ملی ایران نگهداری می شود و به همین دلیل نمونه های ما برای کل دنیا حایز اهمیت است .
وی ادامه داد: حتی نمونه های گندمی که در کانادا ، مکزیک و اروپا مصرف می شود نیازمند این هستند که از مواد ژنتیکی کشورهای دیگر از جمله کشور ما که استفاده کنند.
رئیس بانک ژن گیاهی ملی ایران گفت: در این سردخانه تجهیزاتی استفاده شده که منحصر به فرد و کنترل سرمایش و نگهداری دما برای مدت طولانی مدت طبق استانداردهای فائو است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به راه اندازی نسخه پشتیبانی اشاره و افزود: ستاد توسعه ریاست جمهوری و معاونت وزارت جهاد کشاورزی هم اکنون در حال پیگیری هستند تا نسخه پشتیبانی راه اندازی و نمونه ها در محل ایمن نگهداری شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید