Iranian Agriculture News Agency

با حضور محققان کشورهای عضو مرکز منطقه‌ای اقیانوس شناسی غرب آسیا؛

نخستین همایش بین‌المللی اقیانوس شناسی غرب آسیا 8 آبان برگزار می‌شود

در نخستین همایش بین‌المللی اقیانوس شناسی غرب آسیا مباحثی همچون: هواشناسی دریایی، تغییر اقلیم، اقیانوس شناسی فیزیکی، اقیانوس شناسی زیستی، بیوژئوشیمی اقیانوسی، شیلات و آبزیان، زمین شناسی دریایی، آلودگی دریا، حقوق و سیاست دریا، مخاطرات دریایی و فناوری و مهندسی دریا مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

نخستین همایش بین‌المللی اقیانوس شناسی غرب آسیا 8 آبان برگزار می‌شود

نخستین همایش بین‌المللی اقیانوس شناسی غرب آسیا طی روزهای هشتم و نهم آبان ماه سالجاری در سالن همایش های بین المللی هتل المپیک تهران برگزار می شود .

به گزارش ایانا از پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، دکتر ناصر حاجی زاده ذاکر رئیس پژوهشگاه و دبیر این همایش با اعلام این مطلب گفت: در این همایش که با حضور دانشمندان، صاحب نظران و محققان کشورهای عضو «مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی غرب آسیا» ازجمله: عراق، عمان، پاکستان، هند، ترکیه و چند کشور غربی برگزار می شود، مباحثی همچون: هواشناسی دریایی، تغییر اقلیم، اقیانوس شناسی فیزیکی، اقیانوس شناسی زیستی، بیوژئوشیمی اقیانوسی، شیلات و آبزیان، زمین شناسی دریایی، آلودگی دریا، حقوق و سیاست دریا، مخاطرات دریایی و فناوری و مهندسی دریا مورد بحث و بررسی قرار می گیرد .

وی ‏تبادل نظر و انتقال تجربیات و دستاوردهای جدید در حوزه های مختلف دریایی و ارتقای سطح علمی ‏اندیشمندان، پژوهشگران و دانشجویان از طریق آشنایی آن ها با آخرین دستاوردهای علمی و ‏جدیدترین متدهای پژوهشی در جهان را از مهم ترین اهداف برگزاری این همایش دانست و افزود: برقراری ارتباط بین نیازهای صنایع مختلف دریایی با یافته های محققان و پژوهشگران حوزه های ‏مختلف دریایی، ارتقاء جایگاه جمهوری اسلامی ایران در حوزه تحقیقات دریایی در منطقه با فراهم سازی بسترمناسب ‏برای انتقال دانش وتجربیات کشورهای مختلف نیز از دیگر اهداف برگزاری همایش بین‌المللی اقیانوس شناسی غرب آسیا به شمار می رود.

به گفته رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی و دبیر این همایش ارتقای فعالیت های منطقه ای و بین المللی مرکز منطقه ای آموزشی -پژوهشی اقیانوس شناسی غرب آسیا در حوزه های مختلف علوم دریایی و ساحلی جهت حفاظت و مدیریت پایدار دریاها و سواحل و کمک به تعیین راهبرد و مسیر تحقیقات اساسی مورد نیاز کشور در زمینه علوم دریایی از طریق ‏گسترش و توسعه فضای تعامل بین ارگان های مختلف اجرایی و راهبردی دریایی از دیگر اهداف برگزاری همایش بین‌المللی اقیانوس شناسی غرب آسیا محسوب می شود.

طرح ایجاد «مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی غرب آسیا» با هدف ارتقای علوم و پژوهش های اقیانوس شناسی در کشور و ‏منطقه توسط پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در سال 2010 میلادی به کمیسیون ملی یونسکو ایران ‏ارایه و پس از پی گیری های کمیسیون ملی یونسکو، این طرح به کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی یونسکو ‏ (IOC) ‏ ‏ارایه شد. پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای تأسیس این مرکز با تلاش ها ‎ ‎ و همکاری ارزشمند نمایندگی دایم جمهوری ‏اسلامی ایران در یونسکو در بیست و هفتمین اجلاس مجمع عمومی کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی که در تیرماه 1392 در ‏مقر یونسکو در پاریس مطرح شد و با حمایت قاطع کشورهای عضو به تصویب رسید. سپس تأسیس این مرکز در صد و ‏نود و دومین نشست شورای اجرایی یونسکو در مهر ماه 1392 در پاریس مطرح و توسط شورای اجرایی ‏یونسکو تصویب شد. در اجلاس عمومی یونسکو در آبان 1392 نیز ایجاد این مرکز منطقه ای با اکثریت آرا تصویب ‏گردید.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید