Iranian Agriculture News Agency

راه‌اندازی نخستین «قرنطینه نباتی» مناطق آزاد کشور در چابهار

نخستین دفتر نمایندگی قرنطینه گیاهی مناطق آزاد کشور در در چابهار راه اندازی شد.

راه‌اندازی نخستین «قرنطینه نباتی» مناطق آزاد کشور در چابهار


نخستین دفتر نمایندگی قرنطینه گیاهی مناطق آزاد کشور در در چابهار راه اندازی شد.

به گزارش ایانا از سازمان منطقه آزاد چابهار، نخستین دفتر نمایندگی قرنطینه گیاهی مناطق آزاد کشور با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور و جمعی از مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان باهدف پیشگیری از ورود آفات نباتی که موجب آسیب به نباتات می‌شود در این منطقه مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان در حاشیه آئین گشایش این دفتر گفت: یکی از ظرفیت‌های مهمی که در بندر چابهار و محور شرق کشور برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌شده است ترانزیت کالا از طریق بندر چابهار به افغانستان و کشورهای آسیای میانه است.
"عبدالرحیم کردی" افزود: فرصتی که در منطقه آزاد چابهار وجود دارد امکان تولید، فرآوری و ترانزیت کالا از منطقه به مناطق مختلف به‌ویژه کشور افغانستان فراهم‌شده است.
وی اضافه: در سنوات گذشته تلاش زیادی در راستای تحقق و اجرای کارهای مختلف دستگاه‌های اجرایی سرزمین اصلی در منطقه آزاد چابهار صورت گرفته است.
کردی خاطرنشان ساخت: ضرورت این کار تمرکز بر محصولات کشاورزی داخل کشور و همین‌طور صادرات محصولات کشاورزی افغانستان از طریق چابهار که الآن از مسیرهای دیگری صورت می‌گیرد، است که طبیعتاً منافع تجار و تولیدکنندگان کشور افغانستان و هم منافع ورود از کشور ایران و فعال‌سازی ترانزیت از چابهار را همراه خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: توافقات خوبی با سازمان حفظ نباتات کشور داشتیم انتظارمان این است که چابهار به هاب صادرات محصولات کشاورزی تبدیل شود.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با توافقاتی که بین منطقه آزاد چابهار و جهاد کشاورزی صورت گرفت قرار براین است پست‌های قرنطینه در این منطقه ایجاد شود که این امر موجب تسهیل در امر تجارت و اطمینان از بهداشت محصولات کشاورزی که از منطقه خارج می‌شوند، است.
"محمدعلی باغستانی" افزود: دومین کاری که به‌صورت جدی دنبال می‌کنیم ترانزیت محصولات کشاورزی از ایران به کشورهای منطقه است.
وی اضافه کرد: پیشنهاد من این است که بخش خصوصی در بحث ضدعفونی با همکاری منطقه آزاد چابهار راه بیفتد تا بتوانیم شاهد رونق تجارت محصولات از ایران با حفظ قانون و شرایط قرنطینه باشیم.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید