Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی پیش‌بینی کرد؛

تولید یک میلیون و 200 تن سیب درختی در آذربایجان غربی/ تولید یک سوم سیب کشور در آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از آغاز برداشت سیب درختی دراستان خبرداد و گفت: این استان به طور متوسط سالانه با تولید افزون بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب درختی سهم ۳۵ تا ۴۵ درصدی سیب درختی تولیدی و قطب اول کشور را به خود اختصاص داده است.

تولید یک میلیون و 200 تن سیب درختی در آذربایجان غربی/ تولید یک سوم سیب کشور در آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از آغاز برداشت سیب درختی دراستان خبرداد و گفت: این استان به طور متوسط سالانه با تولید افزون بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب درختی سهم ۳۵ تا ۴۵ درصدی سیب درختی تولیدی و قطب اول کشور را به خود اختصاص داده است .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی، اسمعیل کریم زاده اظهارکرد: آذربایجان غربی هم اکنون یک سوم کل سیب کشور را تولید می شود هر چند کشت سیب در تمامی شهرهای استان صورت می گیرد، اما بیشترین آمار سطح و تولید سیب به ترتیب شهرستان های ارومیه، سلماس، اشنویه، نقده، مهاباد و میاندوآب را شامل می شود .

کریم زاده ادامه داد: سالانه نزدیک به ۶۵۰ هزارتن از محصول به صورت تازه خوری مصرف و یا در سردخانه های استان ذخیره سازی می شود که برای فروش روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی می شود و بقیه جذب کارخانجات صنایع تبدیلی می شود .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در زمان حاضر ۱۱۲ هزار و ۵۴۳ هکتار از اراضی استان زیر کشت انواع باغات میوه رفته است، افزود: این استان با تولید یک میلیون و ۵۸۸ هزار و ۹ تن میوه یکی از قطب های مهم تولید میوه کشور به شمار می رود .

وی با بیان اینکه هر چند سیب در تمامی شهرها و مناطق استان کشت و تولید می شود ، اضافه کرد: بیشترین سطح تولید سیب به ترتیب در شهرستان های ارومیه، سلماس، اشنویه، نقده مهاباد و میاندوآب صورت می گیرد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی سطح کل باغات سیب استان را ۶۰ هزار و ۴۷۰ هکتار برشمرد و اظهارکرد: امسال پیش بینی می شود یک میلیون و ۲۰۸ هزار و ۴۲۰ تن سیب درختی در استان تولید شود .

کریم زاده با بیان از کل سطح باغات سیب درختی در حدود ۵۳ هزار و ۸۸ هکتار بارور است ، گفت: هفت هزار و ۳۸۲ هکتار از باغات نیز در حال حاضر غیربارور است .

۱۹ واحد تولید کنسانتره در آذربایجان غربی فعال است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: هم اکنون استان در زمینه کنسانتره مقام اول کشور را داراست و بیش از ۶۰ درصد از کنسانتره کشور در استان تولید می شود .

کریم زاده با بیان اینکه ۱۹ واحد تولید کنستانتره در استان فعال است بیان کرد: این واحدهای تولید با ظرفیت ۱۱ هزار و ۵۷۰ و با جذب ۵۸۰ هزار تن مواد خام در استان فعالیت می کنند .

وی با بیان اینکه از ۵۸۰ هزارتن مواد خام 6 ۵ درصد آن را سیب تشکیل می دهد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۷۷ تا ۴۲۰ هزارتن ظرفیت کارخانجات تولید کنتسانتره در زمینه جذب سیب صنعتی فعال است .

کریم زاده ظرفیت سردخانه های نگهداری سیب درختی در استان را بالای ۷۵۰ هزارتن ذکر کرد و گفت: درحال حاضر ۲۸۳ واحد سردخانه نگهداری میوه در استان وجود دارد که همه ساله ۸۵ درصد از ظرفیت آنها پر می شود .

سالانه ۳۰۰ هزارتن سیب به خارج از کشور صادر می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه سالانه ۳۰۰ هزارتن سیب تولیدی از کشور به خارج صادر می شود، گفت: بخش عمده صادرات سیب کشور به استان اختصاص دارد .

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد از ارقام سیب های تولید استان زرد و ۴۵ درصد گلدن است، اظهارکرد: پنج درصد باقی مانده نیز ارقام خارجی شامل رد استار، فوجی، دلبار استیوال و نیز ارقاوم بومی تابستانه است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید