Iranian Agriculture News Agency

تولید نهال شمشاد توسط شرکت‌های بخش خصوصی

عدم تامین اعتبارات طرح تنفس، تداوم فعالیت‌های حفاظتی جنگل را با مشکل مواجه می‌کند

با تصویب قانون تنفس در مجلس شورای اسلامی، سازمان جنگل‌ها تا پایان سال قرارداد تمام مجریان طرح‌های جنگلداری را خاتمه می‌دهد اما برخی شرکت‌های بزرگ فعال در جنگل، با وجود عدم تامین اعتبارات طرح تنفس، همچنان به فعالیت‌های حفاظتی خود در جنگل ادامه می‌دهند و در همین راستا اقدام به قلمه‌گیری از شمشاد کرده‌اند. اما بدون شک عدم تامین اعتبارات طرح تنفس، تداوم این همکاری‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

عدم تامین اعتبارات طرح تنفس، تداوم فعالیت‌های حفاظتی جنگل را با مشکل مواجه می‌کند

با تصویب قانون تنفس در مجلس شورای اسلامی، سازمان جنگل‌ها تا پایان سال قرارداد تمام مجریان طرح‌های جنگلداری را خاتمه می‌دهد اما برخی شرکت‌های بزرگ فعال در جنگل، با وجود عدم تامین اعتبارات طرح تنفس، همچنان به فعالیت‌های حفاظتی خود در جنگل ادامه می‌دهند و در همین راستا اقدام به قلمه‌گیری از شمشاد کرده‌اند. اما بدون شک عدم تامین اعتبارات طرح تنفس، تداوم این همکاری‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایانا، طرح تنفس با هدف توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال و حفاظت بیشتر از این اکوسیستم در ماه‌های پایانی سال گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. بر اساس مصوبه مجلس، از این پس هر گونه قطع درخت در جنگل‌های شمال کشور باید متوقف شود و سالانه 80 میلیارد تومان به منظور اجرای عملیات اجتناب ناپذیر در جنگل به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به عنوان متولی جنگل‌های ایران اختصاص می‌یابد اما دولت به دلیل کسری بودجه، تا کنون این رقم را به سازمان جنگل‌ها تخصیص نداده است. مسئولان سازمان برنامه و بودجه نیز اعلام کرده‌اند در خوشبینانه‌ترین حالت 30 میلیارد تومان اعتبار تا پایان سال به طرح تنفس اختصاص خواهد یافت.

شرکت‌های بهره‌بردار جنگل به عنوان بخش خصوصی در قالب قراردادهایی با سازمان جنگل‌ها در زمینه مدیریت جنگل‌ همکاری می‌کنند. طرح‌های جنگلداری که برنامه‌های مدیریتی جنگل هستند، با نظر سازمان جنگل‌ها نوشته شده و این طرح‌ها به مجریان بخش خصوصی واگذار می‌شود. مجریان بخش خصوصی پس از گذراندن تشریفات قانونی در قالب طرح‌های جنگلداری مدیریت بخشی از جنگل را به عهده می‌گیرند و از محل درآمد حاصل از فروش چوب و همچنین تامین اعتبارات دولتی، فعالیت‌های اجتناب ناپذیری نظیر ترمیم جاده، جنگلکاری، حفاظت فیزیکی و اقدامات مشابه را بر اساس مندرجات طرح‌های جنگلداری انجام می‌دهند.

با تصمیم دولت برای اجرای طرح تنفس، انجام فعالیت‌های اجتناب ناپذیر در جنگل نیازمند تامین بودجه از منابع دولتی است که به دلیل خلف وعده سازمان برنامه و بودجه، در مسیر تامین اعتبارات اختلال ایجاد شده است. از سوی دیگر برخی حوادث رخ داده در جنگل نظیر شیوع آفت شب پره شمشاد، انجام اقدامات حفاظتی، ذخیره سازی بذر و نهال شمشاد و اقداماتی از این دست را بیش از گذشته ضروری کرده است.

با وجود آنکه دولت در زمینه تامین اعتبار طرح تنفس با مشکل روبرو است اما رئیس اداره جنگلکاری و حفاظت شرکت فریم از ادامه همکاری این شرکت برای تولید نهال، قلمه‌گیری و جمع‌آوری بذر گونه‌های جنگلی با سازمان جنگل‌ها خبر داد.

به گفته سید مهدی جعفری با وجود آنکه قرارداد شرکت فریم با دولت تمام شده است اما این شرکت در سال جاری 200 هزار قلمه شمشاد به منظور حفظ ذخایر ژنتیکی این گونه تهیه کرده است. این نهال‌ها در نهالستان شرکت فریم نگهداری می‌شود.

اگرچه نهال‌های تولید شده توسط شرکت فریم شادابی لازم را ندارد اما تلاش این مجموعه برای مشارکت در نگهداری از شمشاد هیرکانی که به دلیل حمله آفت شب پره شمشاد در معرض خطر نابودی قرار دارد، قابل تقدیر است.

رئیس اداره جنگلکاری و حفاظت شرکت فریم گفت: از آنجا که قلمه‌های شمشاد شادابی لازم را ندارند، بذر این گونه نیز جمع‌آوری شده و به صورت استراتیفه نگهداری می‌کنیم تا نهال‌های تولید شده را به عرصه باز گردانیم.

خیساندن بذر قبل از کاشت جهت جوانه زنی سریع‌تر را استراتیفه می‌گویند. در شرکت فریم بذر شمشاد در زیر لایه‌های شن داخل جعبه‌های چوبی نگهداری می‌شود تا بذرهای سبز شده در بهار سال بعد، به گلدان منتقل شود.

این فعال بخش خصوصی همچنین درباره سایر فعالیت‌های حفاظتی شرکت فریم با وجود اتمام قراردادهای این شرکت با دولت، بیان کرد: هشت هزار هکتار جنگلکاری توسط این شرکت در سال گذشته انجام شده است که به جز 100 هکتار، تمام سطح جنگلکاری شده موفق بوده و گونه‌ها وضعیت مناسبی دارند.

جعفری اضافه کرد: بر اساس قراردادهایی که قبل از اجرای طرح تنفس منعقد شده بود، شرکت فریم تعهد داشت در 53 هکتار از عرصه‌های جنگلی، عملیات زراعی انجام دهد که تا پایان مهرماه سال جاری، بیش از برنامه پیش‌بینی شده عملیات زراعی در جنگل انجام داده‌ایم.

وی بیان کرد: از آنجا که حفظ پوشش جنگل برای شرکت اهمیت بالایی دارد، نهال‌های موجود در نهالستان این مجموعه را به رایگان در اختیار قشرهای مختلف جامعه قرار می‌دهیم تا در مناطق مورد نظر خود بکارند و به این ترتیب سطح سبز منطقه افزایش یابد.

رئیس اداره جنگلکاری و حفاظت شرکت فریم از اجرای 450 هزار هکتار جنگلکاری در مناطق بالادست سری سه سنگده در قالب طرح صیانت خبرداد و افزود: امسال در این سطح عملیات آزاد کردن انجام داده‌ایم.

وی همچنین گفت: طی سال‌های گذشته اداره کل منابع طبیعی دو هزار هشت هکتار روستاهای داخل جنگل را خریداری کرده بود که عملیات جنگلکاری در این مناطق توسط شرکت فریم انجام شده است.

جعفری نگرانی‌هایی نیز درباره عدم تامین اعتبارات دولتی دارد و معتقد است: اگر روند عدم تامین اعتبارات ادامه یابد و در جریان طرح تنفس، راهی برای تداوم فعالیت شرکت‌های بخش خصوصی اندیشیده نشود، پرسنل این شرکت‌ها به جمع بیکاران افزوده خواهند شد.

البته وی یادآور شد: این شرکت برنامه‌هایی نیز برای تداوم فعالیت خود در نظر گرفته است. تلاش برای تولید گیاهان دارویی و برنامه‌ریزی در زمینه توسعه گردشگری در منطقه راهکارهایی است که توسط این شرکت برای تداوم فعالیت در نظر گرفته شده است.

شرکت چوب فریم واقع در بخش دو دانگه ساری که توسط وزارت جهاد کشاورزی به بانک ملی واگذار شده است، در سال‌های نه چندان دور بیش از یک هزار و 200 نفر پرسنل داشت که در حال حاضر این رقم به 110 نفر رسیده است.

L


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید