Iranian Agriculture News Agency

روزشماری آغاز به‌کار بورس پسته



دنیای اقتصاد: برنامه‌ریزی و تلاش‌ها برای عرضه گسترده پسته در بورس کالا نشان می‌دهد که از هم‌اکنون روزشماری برای آغاز به‌کار قدرتمند معاملات پسته در چارچوب اوراق سپرده کالایی و یا صندوق‌های کالایی در بورس کالا آغاز شده یعنی تا آغاز به‌کار جدی بورس پسته فاصله چندانی باقی نمانده است. سال‌ها صادرات محصولات کشاورزی ایران با نام پسته عجین شده بود ولی مدتی است که جایگاه پسته ایران در این بازار بین‌المللی با عقب‌نشینی معنی‌داری رو‌به‌رو شده که ضرورت بازتعریف مکانیزم‌های صادراتی پسته را برجسته ساخته است. این در حالی است که برند‌سازی مجدد، تامین مالی، بازاریابی فعال داخلی و بین‌المللی و در نهایت بازپس گرفتن سهم بازار همگی با عرضه قدرتمند پسته در رینگ‌های داخلی و صادراتی بورس کالا در دسترس خواهد بود و می‌توان ساختار جدیدی را برای این بازار ترسیم کرد. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که عزم بدنه تصمیم‌سازی در چارچوب اقتصادی کشور با تلاش مدیران بورس کالا در یک راستا قرار گرفته و پیگیری‌های فعلی نشان‌دهنده انتظار برای ثبت عرضه قدرتمند پسته در بورس کالاست یعنی فاصله چندانی با آغاز به‌کار بورس پسته باقی‌نمانده است. در همین ارتباط در گفت‌وگو با تنی چند از مسوولان و کارشناسان به بررسی ملزومات عرضه پسته در بورس کالا پرداختیم.


تامین نقدینگی با استفاده از ابزارهای بورس

علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان با اشاره به راه‌اندازی بورس پسته در این استان، عنوان کرد: باید علاوه بر ایجاد بورس منطقه‌ای به تولیدکنندگان جهانی نیز متصل شویم تا برای کشور ارزآوری به همراه داشته باشد. وی با ابراز امیدواری برای راه‌اندازی بورس منطقه‌ای پسته (غرب‌آسیا) در ایران، تاکید کرد: با منطقه‌ای شدن بورس پسته در ایران، این محصول می‌تواند در بازار مالی کشور به‌صورت شفاف قیمت‌گذاری شود که اگر این اتفاق بیفتد مطمئنا گردش مالی بسیار خوبی برای کشاورزان به همراه خواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: کشاورزان چنانچه محصول خود را در انبارها نگه دارند، پیشرفتی حاصل نخواهد شد اما می‌توانند با مکانیزم گواهی سپرده کالایی، تامین نقدینگی کنند و البته اینگونه ابزارها به‌طور حتم برای ما راهگشا خواهد بود.


استانداردسازی صادرات پسته

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل صندوق پسته گفت: طی ماه‌های اخیر تقریبا بستر راه‌اندازی صادرات کالایی پسته از طریق بورس کالا ایجاد شده است. محمدرضا پورابراهیمی با تاکید بر استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای صادرات پسته گفت: مقرر شده است تا خط اعتباری ویژه‌ای به ارزش حدودی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومانی به‌صورت مستمر به بخش کشاورزی تخصیص داده شود. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر استانداردسازی صادرات پسته بیان کرد: در زمینه تامین مالی، انواع قراردادهای جایگزین و مکانیزم‌های بازار سرمایه از بسیاری ریسک‌ها جلوگیری می‌کند. پورابراهیمی با اشاره به کمک منابع داخلی بانک کشاورزی در سطح کشور در سال گذشته گفت: براساس توافق‌های صورت‌گرفته از جمله منابع مختلف بانک کشاورزی، به‌صورت ارزی و ریالی می‌توان تامین مالی را عملیاتی کنیم، ضمن اینکه صادرات سنتی می‌تواند مانند قبل ادامه یابد.


تلاش برای عرضه گسترده پسته

رئیس انجمن پسته ایران یکی از مشکلات صادرات پسته را خرده‌فروشی آن دانست و گفت: برای رفع این مشکل صادرکنندگان می‌توانند مجموع پسته موردنیاز خود را یکجا از بورس کالا خریداری و تامین کنند. محسن جلال‌پور افزود: تلاش داریم پسته در بورس کالای ایران به شکل گسترده عرضه شود زیرا با این اقدام به‌طور حتم مشکل نقدینگی این صنعت نیز برطرف خواهد شد. وی اظهار کرد: به‌طور حتم عرضه پسته در بورس کالا به دلیل وجود نظارت‌ها از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود. رئیس انجمن پسته ایران عرضه و تقاضا، کشش بازار، میزان تولید و قیمت ارز را از عوامل تاثیرگذار بر نرخ پسته عنوان کرد و گفت: به نظر می‌رسد امسال میزان تولید پسته مناسب باشد و نگرانی برای تامین بازار داخلی و خارجی وجود ندارد؛ اما در نهایت محصول پسته کالای صادراتی به نوسان قیمت ارز بستگی دارد.


تدبیری برای کاهش فعالیت واسطه‌ها

همچنین، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه ورود پسته به معاملات بورس کالا یک‌بار دیگر حضور ایران را در عرصه تجارت جهانی پررنگ خواهد کرد، گفت: با ورود پسته در معاملات بورس کالا می‌توان مجددا به سمت قیمت‌گذاری و فروش شفاف این محصولات حرکت کرد و در بازارهای جهانی به رقابت پرداخت.احمد انارکی‌محمدی با اشاره به عرضه پسته در بورس کالا گفت: انجام معاملات پسته در بورس کالا تحول بزرگی را در زمینه فروش محصولات به وجود می‌آورد، به‌طوری که به‌عنوان مثال در زمینه پسته باید به این نکته توجه داشت ارتقای تجارت پسته به‌عنوان یک محصول صادراتی، می‌تواند نقش مهمی در ارزآوری برای کشور داشته باشد. نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بسیاری از کشاورزان و باغداران با بازار سرمایه آشنایی کامل ندارند، اما زمانی که اسم بورس به میان می‌آید، بانک‌ها حمایت بهتری داشته و کشاورزان از این نظر سود می‌کنند. وی ادامه داد: به‌طور یقین اگر کشاورزان به بازار سرمایه اعتماد کنند، بخش قابل توجهی از مشکلاتی که در گذشته گریبان گیر آنها بوده مرتفع خواهد شد که از این قبیل مشکلات می‌توان به حضور واسطه‌ها و دلالان اشاره کرد. انارکی محمدی با اشاره به ورود پسته به بورس کالا آن را گام نخست برای به دست آوردن جایگاه قبلی پسته در بازارهای جهانی دانست و گفت: با توجه به اینکه سال‌های گذشته قیمت‌گذاری جهانی پسته بر پایه عرضه‌های کشورمان صورت می‌گرفت، با عرضه پسته در بورس می‌توان دوباره به این جایگاه برگشت. نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه می‌توان گفت که ورود پسته به بورس کالا موجب شفافیت و حذف واسطه‌ها خواهد شد، افزود: بورس مکانی است که می‌تواند در شفاف‌سازی قیمت‌ها کمک بسیاری به باغداران و کشاورزان کند، از این رو پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک با فرهنگ‌سازی و آموزش‌های لازم تمامی پسته و زعفران تولیدی در کشور در بورس کالا معامله شود.


بازارهای فروش جدید با راه‌اندازی بورس پسته

شهباز حسن پوربیگلری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: عرضه پسته در بورس کالای ایران راهکاری برای ایجاد بازارهای بین‌المللی جدید و شناساندن برند پسته ایرانی به تمام دنیا است. وی در رابطه با صادرات بهینه پسته به بازار جهانی از طریق بورس کالا گفت: عرضه پسته در بورس کالا علاوه بر ایجاد بازارهای فروش جدید می‌تواند ارزآوری را نیز برای کشور به ارمغان بیاورد، چرا که پسته ایرانی به مراتب از کیفیت بالاتری نسبت به نمونه‌های خارجی برخوردار است. وی با بیان اینکه صادرات قدرتمند پسته ایرانی در بازار جهانی نیازمند تعیین یک برند ثابت است، تصریح کرد: هزینه تولید بالا و عدم نرخ صادراتی مانعی برای صادرات بهینه پسته به بازار جهانی تلقی می‌شد، اما اکنون بورس کالا گام مثبتی برای سامان‌دهی بازار اقتصادی پسته برداشته است که امیدواریم به زودی شاهد تثبیت جایگاه پسته ایرانی در دنیا باشیم. البته برای تداوم صادرات پسته به بازارهای بین‌المللی کشاورزی باید در گام نخست، میزان برندهای صادراتی پسته ایرانی را به یک یا چند برند کاهش داد تا بتوان با انبوه تولید وارد بازار جهانی شد.


نیاز به ارائه تسهیلات ارزان قیمت

در این خصوص محمدرضا خباز استاندار سمنان عنوان کرد: کشاورزان می‌توانند علاوه بر معامله محصول پسته خود در تالار بورس کالا از تسهیلات ارزان قیمت نیز بهره مند شوند که این حرکت موجب ترغیب تولیدکنندگان به حضور در بورس کالا می‌شود؛ البته این اولین قدم خواهد بود. درخصوص نتایج عرضه پسته در بورس گفت: باید ثمره کار کشاورزان به خودشان بازگردد. عرضه پسته شرایط را تا حدودی فراهم کرده است و این امر دست واسطه‌ها را کوتاه خواهد کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید