Iranian Agriculture News Agency

حاشیه‌ای بر جشن پسته و بناهای تاریخی که در این شهر از یاد رفته است

جشن پسته و آرزوهای برباد رفته دامغان

چندی پیش جشن پسته به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری و حمایتی در بخش کشاورزی در شهر دامغان برگزار شد. گذشته از اینکه خود جشن پسته با توجه به اهمیت و سهم قابل توجه‌اش در صادرات سنتی، می‌توانست بسیار بزرگ تر و باشکوه‌تر برگزار شود، حاشیه‌های این جشن برای مردم دامغان و شهرهای اطراف بسیار جذاب‌تر و با اهمیت‌تر بود.

جشن پسته و آرزوهای برباد رفته دامغان



خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - شیرین سعیدی:

چندی پیش جشن پسته به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری و حمایتی در بخش کشاورزی در شهر دامغان برگزار شد. گذشته از اینکه خود جشن پسته با توجه به اهمیت و سهم قابل توجه‌اش در صادرات سنتی، می‌توانست بسیار بزرگ تر و باشکوه‌تر برگزار شود، حاشیه‌های این جشن برای مردم دامغان و شهرهای اطراف بسیار جذاب‌تر و با اهمیت‌تر بود.

شهری که با وجود قرار داشتن در در دل کویر، محصول سبز و سرخ اش جهان را تسخیر کرده؛ اما همچنان تا حدود زیادی ناشناخته مانده و چه بسا از یاد رفته هم باشد. در این جشنواره سعی شد تا از مدعوین یا بازدید کنندگان جشن به شیوه‌ای پذیرایی و استقبال شود تا مردم، هم به آداب و رسوم این شهر آشنا شوند و هم به دیگر جاذبه‌های گردشگری و میراث فرهنگی نادیده و کمتر دیده شده این شهر توجه شود.

میوه اصیل این شهر یعنی پسته، از در و دیوار شهر آویزان است و خیلی از منازل مسکونی حتی نوساز و شیک با درخت‌های پسته تزیین شده‌اند (هرچند درخت‌های پسته در این شهر جزئی از خانه و خانواده هر فرد به حساب می‌آید) و شاخه‌های درخت پسته با خوشه‌های سرخ و سفید از بالای هر دیوار و حصاری نمایان است. پسته دامغان با توجه به انواع و طعم اش از جمله پسته‌هایی است که هم به صورت خشکبار و هم به صورت تازه مصرف می‌شود. (برخی از انواع پسته فقط به صورت خشک شده مصرف دارد).

این جشنواره سعی در شگردی نوآورانه داشته و هر سال بخش‌های جنبی تازه‌ای به این جشنواره اضافه می‌کنند. امسال هم گویا جشنواره پخت غذا و شیرینی با پسته از بخش‌هایی بود که با استقبال زیادی مواجه شد. به هر حال برگزارکنندگان این جشنواره سعی کردند تا به هر شکل و شیوه ممکن دامغان را به عنوان شهری در دل کویر زنده کنند. شهری که تا به این لحظه، بیشتر آوازه پسته‌اش دنیا را درنوردیده است.

رقیب سیلک کاشان

شهری که گفته می‌شود قدمت اش کم از تمدن سیلک کاشان نیست و تمدنی عظیم در دل خود دارد. یکی از مکان‌های دیدنی در دامغان، تپه حصار دامغان است. تپه حصار در واقع یک محوطه تاریخی در نزدیکی دامغان است که وجب به وجب زمین‌هایش آثار تاریخی در دل خود دارد. اما این تپه و محوطه تاریخی با توجه به مکان جغرافیایی‌اش در معرض خطر از بین رفتن و تخریب واقع شده است. این تخریب، نه فقط با فراموش کردن این اثر و این شهر، بلکه با گذر ریل راه‌آهن تهران مشهد، در حال انجام است. ریل را آهنی که با قدرت تمام از بیخ گوش این محوطه رد می‌شود و با هربار گذر کردن تکانه و لرزشی معادل 4 ریشتر به این محوطه فشار وارد می‌کند. البته بد نیست بدانید که از این ریل هر روز حداقل 80 بار قطار رد می‌شود و هر باز نیز قطارها بدون کاهش سرعت، با آخرین قدرت و شتاب به سمت مقصد می‌تازند.

برقی کردن این خط نیز نگرانی جدیدی به پریشانی‌های قبلی اضافه کرده و این در حالی است که امکان جابجایی ریل وجود دارد. تملک عرصه و حریم تپه حصار که در حال حاضر در آنجا کشاورزی می شود. ایجاد پارک موزه که گردشگران بتوانند با امکان مناسب از زوایای این اثر باستانی دیدن کنند.

ابوالفضل حسن بیگی، نماینده دامغان در مجلس نیز از شرکت‌کنندگان در این جشنواره بود. او نیز یکی از کسانی‌ است برای این شهر و پسته‌هایش و هم برای وجب به وجب خاک این شهر دل‌نگرانی دارد. او در این‌باره به خبرنگار ایانا می‌گوید: دامغان نیاز به رسیدیگی و توجه بیشتری دارد. این شهر گنجی در دل کویر است. تلاش‌های بسیاری برای نجات این شهر شده است. جلسات مختلف با مسوولان و وزارتخانه‌های مربوطه برای برطرف شدن مشکلات اساسی این شهر و بناهای ارزشمند انجام شده که در این میان تپه حصار رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

او گفت: نوع ساخت بناهای تاریخی شهرستان دامغان بنا به اذعان کارشناسان ایرانی و خارجی منحصر به فرد است، اما متاسفانه شهرستان دامغان مظلوم واقع شده و در زمینه گردشگری نیزعقب است، که به امید خدا با برنامه هایی که در دست انجام است، امیدواریم شاهد اتفاقات خیلی خوبی برای دامغان باشیم.

حسن بیگی خاطرنشان می‌کند: اعتبار خوبی در برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96 برای زنده نگه داشتن و احیای این گونه مراکز در سطح کشور اختصاص یافته است. از سوی دیگر سازمان‌های مردم نهاد فعالی در بخش حضور دارند و مطالبات را پیگیری می‌کنند. تلاش‌ها بر این است که از دیدگاه ملی به شهرستان دامغان نگاه شود.

نماینده دامغان در خانه ملت با اشاره تپه حصار به عنوان مرکز تاریخی و ارزشمند این شهرستان و مشکلات اصلی این مرکز تاریخی که همان عبور خط راه آهن است می‌گوید: در این زمینه مدت هاست جلساتی با وزیر راه و شهرسازی، معاونان و مدیران وی به ویژه مدیرعامل راه آهن برگزار کردیم که البته قرار است راه آهن جدید تهران - مشهد احداث شود که به طور قطع با فاصله‌ای از مسیر فعلی ایجاد خواهد شد.

او اضافه می‌کند: برای این موضوع سه بحث در دست بررسی ومطالعات کارشناسی است؛ نخست اینکه آیا این امکان وجود دارد مسیر راه آهن موجود کمی پایین تر از مسیر فعلی برده شود و یا پلی احداث شده و یا مسیر جابجا شود؟؛ که البته همه این گزینه ها در دست بررسی و مطالعات کارشناسی است و هزینه های کلانی نیاز دارد.

حسن بیگی اضافه می‌کند که به ما وعده داده اند به محض انجام و نهایی شدن مطالعات کارشناسی این موضوع حل می‌شود. او توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه این مرکز ثبت ملی شده و در حال انجام مراحل ثبت جهانی در حال انجام است، باید هرگونه اقدام یا حمایتی که نیاز است، در این راستا انجام شود.

حسن‌بیگی معتقد است بحث گردشگری و جذب سرمایه گذار برای این شهرستان تاریخی، نیاز به بودجه دارد. برای این شهر نیز اقدام‌هایی انجام شده، اما نیاز به توسعه زیرساخت‌ها همچنان احساس می‌شود و باید برای آن ها سرمایه‌گذاری انجام شود.

او توضیح می‌دهد: موضوع نگهداری بناهای تاریخی این شهر از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. برای همه این امور در حال رایزنی و پیگیری این موضوع هستیم. نکته قابل ذکر این است که کسی نمی‌تواند در این زمینه زمان بندی مشخصی ارائه کند. چون انجام همه این امور منوط به نهایی شدن و به نتیجه رسیدن مطالعات و کارهای کارشناسی در حال انجام است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید