Iranian Agriculture News Agency

با اجرای باد شکن غیر زنده طرح شطرنجی؛

اجرای طرح تثبیت کانون‌های گرد و غبار در حوزه دریاچه ارومیه

مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی از اجرای طرح تثبیت کانون های گرد و غبار در حوزه دریاچه ارومیه با اجرای باد شکن غیر زنده طرح شطرنجی خبرداد.

اجرای طرح تثبیت کانون‌های گرد و غبار در حوزه دریاچه ارومیه

مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی از اجرای طرح تثبیت کانون های گرد و غبار در حوزه دریاچه ارومیه با اجرای باد شکن غیر زنده طرح شطرنجی خبرداد .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، رحمان وهاب زاده با بیان این مطلب اظهارکرد : خوشبختانه در سه سال گذشته و از زمانی که ماموریت مبارزه با کانون های گرد و غبار و طرح احیاء دریاچه ارومیه به اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی محول شد، اقدامات چشمگیری در این زمینه انجام شده است و تا کنون توانسته ایم با اعتبارات اندک جذب شده در این پروژه اقدامات گسترده ایی را به اجرا برسانیم .

وی افزود: درآغاز این طرح ملی در سه نقطه از حوزه دریاچه ارومیه عملیات احیاء و مبارزه با کانون های گرد و غبار از جمله شهرستان های ارومیه؛ میاندوآب و سلماس شروع شد که خوشبختانه تمامی عملیات انجام شده به ثمر نشسته و هم اینک شاهد تقریبا" تثبیت شن های روان در کانون های مشخص شده هستیم. البته هنوز کارهای بسیاری برای حصر کامل کانون های گرد و غبار وجود دارد که این امر منوط به تزریق اعتبارات بعدی برای این طرح ملی است .

وهاب زاده خاطر نشان کرد: با توجه به وضعیت اقلیمی منطقه و وزش بادهای فصلی و مداوم و همچنین ایجاد طوفان های نمک در منطقه؛ یکی از موثرترین راهکارهای جلوگیری از پیش روی گرد و غبار اجرای طرح تثبیت شن با اجرای باد شکن غیر زنده به صورت اصول شطرنجی است که در حال حاضر این طرح در منطقه جبل کندی ارومیه در مساحتی بالغ بر 7 کیلومتر مربع به اجرا رسیده و این طرح برای جلوگیری از بلند شدن گرد و غبار بسیار موثر واقع شده است .

این مسئول اضافه کرد: با توجه به تجربه سازمان جنگل ها؛ مراتع و آبخیزداری کشور در مبارزه با موضوع بیابانزایی، این طرح با همکاری متخصصان و اساتید دانشگاهی به اجرا رسیده است که تجربه بسیار خوبی برای استان ما است .

مجید موسی زاده، مدیر اجرایی طرح احیاء دریاچه ارومیه در منابع طبیعی آذربایجان غربی نیزبا موفق خواندن طرح های اجرا شده در حوزه منابع طبیعی گفت: دو موضوع اصلی در طرح احیاء دریاچه ارومیه بیش از هر چیز دیگری حائزاهمیت است؛ یکی از این موضوعات تخصیص اعتبارات برای ادامه اجرای گسترده طرح احیاء دریاچه و دیگری نیز مشارکت همه جانبه دستگاها؛ نهادها و مردم است .

وی بیان کرد: با توجه به کمبود بارندگی ها و کشاورزی بودن منطقه، می طلبد که اقدامات عاجل تری صورت پذیرد که متاسفانه هر چقدر زمان را از دست بدهیم کمترخواهیم توانست به اهداف احیاء دریاچه برسیم .

مدیر اجرایی طرح احیاء دریاچه ارومیه در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در خصوص اجرای طرح باد شکن غیر زنده به صورت شطرنجی گفت:این طرح با همکاری اساتید و متخصصان مجرب سازمان جنگل و دانشگاه های کشور انجام شد که در کاهش توان قدرتی باد و جابجایی ریز گردها تا این مرحله بسیار خوب بوده و امیدواریم با تخصیص اعتبارات این طرح را توسعه دهیم تا در مقابل هر گونه آسیب احتمالی زیست محیطی آمادگی داشته باشیم .

موسی زاده افزود: از این رو از همه مسئولان امر و به خصوص مردم استان طلب یاری و همکاری در مصرف بهینه آب بخصوص در بخش کشاورزی را داریم و امیدواریم طرح مکانیزاسیون آبیاری اراضی کشاورزی هر چه زودتر و سریعتر در حوزه دریاجه ارومیه اتفاق بیافتد تا شاهد پویایی دریاچه ارومیه باشیم .

وی تاکیدکرد: همچنین مشارکت ساکنان حوزه دریاچه ارومیه در پیشروی طرحهای احیاء دریاچه بسیار مهم و حیاتی است و دامداران منطقه و روستا نشینان این مناطق باید نهایت همکاری و مشارکت را در این طرح ملی داشته باشند، چرا که هر گونه طرح اجرایی برای دریاچه ارومیه منافع آن برای خود اهالی منطقه و عموم مردم خواهد بود .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید