Iranian Agriculture News Agency

جان باختن 16 هزار نفر در جاده ها و مصدومیت 333 هزار نفر

خسارت های سالانه تصادف های در کشور چقدر است؟

43 درصد پرداختی های شرکت های بیمه در سال گذشته به بیمه شخص ثالث اختصاص داشته است

به گزارش ایانا از اتاق تهران، تصادف و واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی و کشته شده 7 دانش آموز، یک سرپرست تیم و یک کمک راننده و همچنین مصدوم شدن 34 نفر در این حادثه یک باردیگر زنگ خطر تصادفات جاده ای و رکورد شکنی های ایرانی در این زمینه را به صدا درآورد تا جایی که دیروز معاون وزیر راه و شهرسازی از احتمال صدور دستورالعمل ممنوعیت رانندگی رانندگان اتوبوس و وسایل حمل و نقل عمومی بین جاده ای در شب، خبر داد. داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره صدور مجوز رانندگی در شب به راننده این اتوبوس گفت: اصل رانندگی در شب ممنوع نیست؛ اما به دستور وزیر راه و شهرسازی قرار است صدور ابلاغیه ممنوعیت رانندگی رانندگان خودروهای حمل و نقل عمومی بین جاده ای سبک و سنگین (اتوبوس و مینی بوس) بررسی شود تا در صورت قابل اجرا بودن آن، به رانندگان ابلاغ شود.»

البته در شرایطی معاون وزیر این حرف را می زند که به اعتقاد کارشناسان این موضوع عملیاتی نخواهد بود زیرا تعدد و حجم تردد اتوبوس ها در سطح کشور به گونه ای است که امکان برنامه ریزی و هماهنگی برای حرکت همه اتوبوس های بین شهری و جاده ای تنها در طول روز وجود ندارد. اما نکته مهم که وزیر راه را به این نتیجه رسانده تا برای تردد اتوبوس های بین شهری ممنوعیت حرکت در شب ایجاد کنند آمار بالای تصادفات کشور به دلیل خواب آلودگی است. بر اساس اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی، ۴۲ درصد تصادفات جاده ای در اثر خواب آلودگی و عدم توجه به جلوی راننده بوده و اصولا در شب اتفاق می افتد.

طبق آمار رسمی سازمان پزشکی قانونی مجموع تعداد فوت شدگان حوادث رانندگی در سال 1395 در مجموع 15 هزار و 932 نفر ( 12هزار و 470 نفر مرد و 3هزار و 462 نفر زن) بوده است که نسبت به سال 94 کاهش 3.9 درصدی داشته است. تعداد فوت شدگان حوادث رانندگی در سال 94 طبق آمار پزشکی قانونی 16 هزار و 584 نفر بوده است. تعداد مصدومان حوادث رانندگی هم در سال 1395 براساس گزارش سازمان پزشکی قانونی 333 هزار و 71 نفر بوده است که نسبت به سال قبل از آن (94) 6.4 درصد رشد داشته است. در سال 1394 تعداد مصدومان حوادث رانندگی 313 هزار و 17 نفر بوده است.

خسارت های اقتصادی سنگین

درکنار تلفات جانی و اثرات زیان بار اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تصادفات جاده ای سالانه خسارت های اقتصادی سنگینی هم به بار خواهد آورد. آخرین برآوردهای رسمی روی میزان خسارت های تصادف های جاده ای که در کشور انجام شده است مربوط به سال 1390 است که از سوی مرکز پژوهش های مجلس صورت گرفته و در آن نوشته شده:« اولین برآوردی که از تصادفات رانندگی ایران انجام شد حاکی از خسارت 617 میلیاردی در سال بود (سال 1380). در سال 1386 پژوهشکده حمل‌ونقل جاده‌ای سخن از خسارت 18 هزار میلیاردی زده و خود این مرکز در گزارش خود می‌گوید رقم خسارت سالانه تصادفات در ایران نزدیک به 52 هزار میلیارد تومان معادل 8.5 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور است. براساس تخمین خسارت تصادف‌های رانندگی در ایران بیشترین خسارت رانندگی از حیث فوت و معلولیت دایمی در استان‌های تهران، خراسان (بزرگ) و مازندران بوده و کمترین خسارت مربوط به ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری.»

اما برای اینکه به آمارهای جدیدتری از میزان خسارت های جاده ای دسترسی پیدا کنیم کافی است به گزارش سالانه بیمه مرکزی ایران ( سال 95) رجوع کنیم. طبق این گزارش سال 95 شرکت های بیمه حدود 2/180هزارمیلیارد ریال کلا خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کرده اند که 4/43 درصد از خسارت های پرداختی به بیمه شخص ثالث اختصاص داشت به عبارتی شرکت های بیمه برای جبران خسارت تصادف ها بیش از 78.2 هزار میلیارد ریال پول پرداخت کرده اند. البته این عدد تمام خسارت ها نخواهد بود زیرا بخشی از ماشین هایی که تصادف می کنند بیمه نیستند ( باوجود لزوم قانونی) و یا راننده ها در زمان تصادف به جای استفاده از بیمه با یکدیگر توافق می کنند و از کوپن بیمه برای از بین نرفتن بخشودگی های بیمه ای استفاده نمی کنند.



انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید