Iranian Agriculture News Agency

با امضای تفاهمنامه همکاری دنبال می‌شود

همکاری مجلس، دولت و بخش خصوصی برای رفع مشکلات کشاورزی خراسان رضوی و جنوبی

کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، استانداری خراسان رضوی، استانداری خراسان جنوبی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با هدف تشکیل کمیته مشترکی با محوریت مسائل بخش کشاورزی، آب، محیط زیست، زعفران، دام و طیور تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

همکاری مجلس، دولت و بخش خصوصی برای رفع مشکلات کشاورزی خراسان رضوی و جنوبی

کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، استانداری خراسان رضوی، استانداری خراسان جنوبی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با هدف تشکیل کمیته مشترکی با محوریت مسائل بخش کشاورزی، آب، محیط زیست، زعفران، دام و طیور تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش ایانا از اتاق ایران، طبق این تفاهم‌نامه، کمیته ای متشکل از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس، فعالان اقتصادی، نمایندگان تام‌الاختیار استانداران خراسان رضوی و جنوبی و مجمع نمایندگان استان تشکیل و دبیرخانه آن در محل دفتر کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد مستقر می شود.

بر اساس متن تفاهمنامه کمیته مذکور جهت پیگیری و اجرایی شدن دغدغه‌ها و اقدامات مرتبط با بخش‌های کشاورزی، آب، محیط زیست، منابع طبیعی، گیاهان دارویی، صنایع غذایی، زعفران، دام و طیور تلاش کرده و گزارش اقدامات خود را به مراجع بالادستی اعلام خواهد کرد.

فرهنگ‌سازی در حوزه آب، رسالت اتاق ایران

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این نشست، بزرگ‌ترین دغدغه موجود در حوزه اقتصاد، کشاورزی و آینده صنعت غذا در کشورمان را «آب» عنوان کرد و گفت: این موضوع به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های اتاق ایران در دستور کار قرار دارد چرا که بر این باوریم اگر برای آن چاره‌اندیشی نشود، مشکلات بیشتری دامنگیر بخش کشاورزی خواهد شد.

وی از انجام مطالعاتی جامع در مورد بحران آب در اتاق ایران خبر داد و گفت: علاوه بر این، تفاهم‌نامه‌ای را نیز با وزارت نیرو به امضا رساندیم که در رأس آن موضوع تعادل بخشی به منابع آب‌های زیرزمینی در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: کمیته‌ای مشترک نیز با حضور نمایندگانی از سازمان برنامه‌وبودجه، اتاق بازرگانی ایران، وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی تشکیل داده ایم که در آن با اتکا به روابط خارجی موجود، تلاش خواهد شد تا روش‌های پیشرفته آبیاری نوین به کشور منتقل شود.

شافعی به رسالت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در زمینه فرهنگ‌سازی اشاره کرد و گفت: پارلمان بخش خصوصی قصد دارد برای فرهنگ‌سازی در این حوزه، همه‌ساله جشن روز ملی آب را در کشور برگزار کند و در حاشیه آن از آرا و نظرات متخصصان خارجی و داخلی برای تحقق اهداف مدیریت مصرف، کمک بگیرد.

رئیس اتاق ایران بر ضرورت توسعه اقتصاد سبز تاکید و خاطر نشان کرد: در حال حاضر تشکل‌هایی در بخش خصوصی برای این منظور ایجاد شده و به نتایج مطلوبی هم رسیده‌ایم. بخشی از رویکرد ما مطالعه دستاوردهای دیگر کشورهای جهان نظیر فرانسه در این حوزه بوده است.

وی افزود: افزایش بهره‌وری منابع، تولید بر مبنای مزیت‌های رقابتی در مناطق مختلف کشور، انجام مطالعات منطقه‌ای، افزایش ضریب خوداتکایی در تولید محصولات کشاورزی، استفاده از علم و تکنولوژی روز در این بخش از دیگر اولویت‌هایی است که باید در حوزه کشاورزی مورد توجه قرار گیرند.

وی همچنین متذکر شد: ظرفیت شورای عالی زعفران نیز برای حمایت از این محصول ارزشمند، فراهم است. در دوره گذشته مجلس شورای اسلامی، صدای این شورا به عنوان سخنگوی این حوزه شنیده نشد و امیدواریم در دوره حاضر، بستر بهتر و مساعدتری برای این بخش فراهم شود.

ضرورت تعامل اتاق ایران و کمیته‌های چهارگانه کمیسیون کشاورزی

علی اکبری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به مزیت‌های اقتصادی زعفران، این محصول ارزشمند را بستری مناسب برای توسعه اشتغال در بخش کشاورزی دانست و خواستار ساماندهی زنجیره تولید تا صادرات آن شد.

وی تاکید کرد: نگاه مجلس دهم به مسائل حوزه کشاورزی به عنوان بستری مساعد جهت اشتغال بیش از 30 درصد جمعیت کشور بوده است.

وی خواستار ارتباط‌ گیری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با کارگروه‌های چهارگانه‌ای شد که تحت پوشش کمیسیون کشاورزی مشغول فعالیت تخصصی هستند و ابراز امیدواری کرد: ذیل این تعاملات، تحولات مثبتی را نیز در بخش‌های مختلف شاهد باشیم.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید