Iranian Agriculture News Agency

امضای طلایی ممنوع



شرق : رئیس‌جمهوری روز گذشته در سیزدهمین جشنواره شهید رجایی، با بیان اینکه شهیدان رجایی و باهنر از چهره‌های ممتاز نظام بودند، گفت: «اکنون که هر یک از خاطرات آن زمان را از ذهن می‌گذرانم یاد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی می‌افتم که در جلسات مهم چه قبل و چه بعد از انقلاب در کنار بزرگانی مانند مقام معظم رهبری و بسیاری از شهدا حضور داشتند». حسن روحانی با تقدیر از خانواده شهید تندگویان، افزود: «در دوران دفاع مقدس کمتر سابقه داشتیم که فردی در سطح وزیر به جبهه و خط مقدم برود.
شهید تندگویان برای اینکه پالایشگاه‌ها و مراکز نفتی برخی تخریب و برخی محاصره شده بود، به منطقه رفت. این نشان می‌دهد مردم و مسئولان ما همیشه در کنار هم بودند».
رجایی‌شدن و بهشتی‌شدن کار آسانی نیست
به گزارش ایلنا، او به حضور خود در جبهه‌های جنگ در سال ۶۲ اشاره کرد و گفت: «در دو روز پیاپی که در جبهه‌های جنوب حضور داشتم، فرزندان رؤسای سه قوه ‌مجریه، مقننه و قضائیه را در جبهه‌ها به‌عنوان بسیجی و رزمنده دیدم و به خاطر این مسئله سجده شکر به جا آوردم. علت اینکه نظام ما در برابر همه توطئه‌ها ایستاد، این بود که ملت یکپارچه در کنار هم قرار گرفتند و از همه چیز خود در راه اسلام، نظام و انقلاب گذشتند».
رئیس دولت دوازدهم در ادامه با اشاره به هفته دولت، عنوان کرد: «رجایی‌شدن، باهنرشدن، بهشتی‌شدن و مطهری‌شدن کار آسانی نیست. ما در این هفته باید درون خودمان ببینیم که توانسته‌ایم کاری انجام دهیم یا خیر و از خداوند بخواهیم که کمک کند این راه را اداهم دهیم».
او افزود: «به یاد دارم شبی جلسه‌ای را در خدمت شهید رجایی بودیم. در آن جلسه مقام معظم رهبری، مرحوم آیت‌الله هاشمی و شهید بهشتی نیز حضور داشتند. شهید رجایی پشت میزش مشغول کار بود که ناگاه خوابش برد. شهیدبهشتی به ما گفت چیزی به ایشان نگویید، ۴۸ ساعت است که نخوابیده‌اند. این حرکت انقلابی است و جهاد محسوب می‌شود. کار جهادی آن نیست که هشت صبح با تأخیر در محل کار خود حاضر شویم و چهار بعدازظهر نیز از پشت میزهایمان بلند شویم».
اگر یک ثانیه از وقت مردم تلف شود ما مسئولیم
روحانی افزود: «به مردم نباید پشت میز این آقا و آن آقا توهین شود. اگر یک ثانیه از وقت مردم تلف شود ما مسئولیم و پیش خدا باید پاسخ‌گو باشیم. ما باید بتوانیم ببینیم که کارمندهای ما چگونه کار می‌کنند. در جوامع دیگر این‌گونه است. من در سال ۶۰ سفری به ژاپن داشتم و در آنجا دیدم که همه کارمندان در یک سالن هستند که آن سالن شیب‌دار است و رئیس آن بخش بالای سر همه آنها حضور دارد و به این طریق بر روند کار آنها نظارت می‌کند. در کشورهای اروپایی هم به وسیله دوربین همه کارهای کارمندان را مانیتور می‌کردند. سیستم ساختمان اداری ما غلط بنا شده است. چگونه مردم می‌توانند به ما دسترسی پیدا کنند و ما بر کار کارمندان خود نظارت کنیم».
او بر لزوم سامان‌دادن به سیستم دولت الکترونیک تأکید کرد و گفت: «اگر این‌طور نشود به مشکل بر خواهیم خورد. شفافیت در امور اجرائی دولت نیز باید بیشتر شود. یکی از دلایلی که حقوق‌های غیرمتعارف پیش آمد، همین عدم شفافیت بود. تمام مناقصه‌ها و مزایده‌ها باید در پیشگاه مردم باشد. نباید امضای طلایی وجود داشته باشد. نباید مردم معطل بمانند».
اشکال در سیستم‌های اداری ماست
روحانی با اشاره به گفت‌وگوی خود با مسئولان و دولتمردان اظهار کرد: «من به دوستان چند روز قبل گفتم کاری کنید موانع کار و فعالیت مردم در چند سال پیش‌رو برداشته شود و نزد خدا و مردم شرمنده نباشیم. کشورهایی هستند که مجوز فعالیت‌های اقتصادی ظرف ۴۸ ساعت صادر می‌شود. مجوز ۴۸ساعته نمی‌خواهم بلکه ۴۸روزه صادر شود. اشکال در سیستم‌های اداری ماست که ناصحیح و نادرست است. بگذریم که در آنجا حقوق شهروندی رعایت می‌شود یا خیر».
حقوق شهروندی برای انتخابات نبود
او با بیان اینکه حقوق شهروندی براساس احترام، عدالت و یکسان‌دیدن مردم در برابر قانون است، عنوان کرد: «حقوق شهروندی که سال گذشته رونمایی و ابلاغ شد، سیستم اداری ما باید آن را اجرا کند. من آن را برای تماشا ننوشتم. حقوق شهروندی را برای تبلیغات ننوشتم. من آن را والله بالله برای انتخابات ننوشتم بلکه آن را نوشتیم تا مردم احساس امنیت و آزادی کنند؛ برای آنکه قانون اساسی و دیگر مقررات اجرا شود. سیستم نظارتی دقیق باید طراحی شود. این سیستم نظارتی دقیق در دولت الکترونیک راحت‌تر صورت می‌گیرد و این جزء اولویت‌های ما باید باشد».
مگر افراد مذاهب دیگر جزء ملت ایران نیستند؟
روحانی با بیان اینکه نکته مورد تأکید من در مدیریت کشور، حضور جوانان، زنان، اقوام و مذاهب مختلف در مدیریت کشور است، گفت: «نمی‌شود در یک کشور گفت همه مدیران از یک مذهب هستند. مگر افراد از مذاهب دیگر جزء ملت ایران نیستند؟ پس از آنها مالیات نگیریم و آنها را به سربازی نبریم. اگر آنها قرار باشد تکلیف‌شان مثل همه باشد، پس حقوقشان باید مثل همه باشد. بگذاریم همه کار کنند. اساس باید شایسته‌سالاری باشد. مگر پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین(ع) این‌گونه حکومت می‌کردند».
چطور پای صندوق دعوت می‌کنیم ولی منصب مدیریتی به آنها نمی‌دهیم
او افزود: «چطور همه را در موقع انتخابات پای صندوق دعوت می‌کنیم، ولی منصب مدیریتی به آنها نمی‌دهیم. اگر به آنها منصب نمی‌دهیم، خب بگوییم فقط یک گروه به پای صندوق‌های رأی بیایند. اگر ما وحدت، انسجام و یکپارچگی می‌خواهیم، مبنای ما در مدیریت باید شایسته‌سالاری باشد و نه وابستگی به این جناح یا آن جناح. اگر قرار است یک جناح بر سر کار باشد، پس جناح مقابل را برای چهار سال به مرخصی بفرستیم. کسانی که مدیر و حاکم می‌شوند برای همه ملت ایران مدیر باشند».
رئیس‌جمهور گفت: «من برای این دولت خیلی مشورت کردم. هرچه لیست می‌آمد، همه سن‌ها بالا بود. چرا؟ چرا گردش مدیران و نخبگان ما متوقف شده است؟ چرا جوانان ما نمی‌توانند بالا بیایند. من به وزرا و معاونان دستور داده‌ام که در این دوره حداقل دو جوان بین ۳۰ تا ۴۵ سال بالا بیایند و به سمت معاون وزیر برسند».
او گفت: «یکی از وزرا شوخی می‌کردند و می‌گفتند اگر جوانان معاون وزیر شوند، پس ما باید خداحافظی کنیم. بله، همه باید یک روز خداحافظی کنیم. چرا در این چهار سال جوانان ما بالا نیایند؟ بگذاریم جوانان بیایند. اینها شور و نشاط بیشتری دارند. چون خانم‌ها در این سال‌ها از نظر مدیریتی بالا نیامدند، ما مشکل داریم. آنها در بخش‌های مختلف باید بالا بیایند. اینها توانمند هستند. بگذاریم تجربه‌های مختلف را کسب کنند».
انحصار، بزرگ‌ترین بلا برای هر بخش است
رئیس‌جمهور با بیان اینکه انحصار، بزرگ‌ترین بلا برای هر بخش است، افزود: «انحصار را بشکنیم. خدمات را تا جایی که می‌توانیم رقابتی کنیم و در اختیار مردم قرار بدهیم. مردم بهتر و ارزان‌تر کار می‌کنند. باید محاسبه کنیم که چقدر هزینه می‌شود. باید خدمت را به مردم واگذار کنیم و رقابت سالم و آزاد میان آنها ایجاد کنیم».
روحانی گفت: «کشاورزی ما مردمی است و مردم راحت‌تر کار می‌کنند. کدام اداره ساعت سه صبح به میدان می‌رود تا میوه و سبزی بخرد و پنج صبح در مغازه‌اش باشد. اگر کار را به بخش خصوصی واگذار کنیم سریع اتفاق می‌افتد، اما هنگامی که به بخش دولتی واگذار می‌شود، اگر خیلی سحرخیز باشد هفت صبح این اتفاق می‌افتد؛ یعنی چهار ساعت عقب‌افتادگی از کار. باید کار را به خود مردم واگذار کنیم».
او با بیان اینکه مردم کارها را بهتر از ادارات دولتی به خوبی انجام می‌دهند، عنوان کرد: «سیستم دولتی لخت است و ذاتش این است. ما اگر یک ماشین فرسوده را به یک جوان بدهیم نباید توقع داشته باشیم که او رانندگی خوبی داشته باشد. از ماشین فرسوده کاری برنمی‌آید، همان‌طوری که از سیستم اداری کهنه و فرسوده ما کاری برنمی‌آید».
شهید حججی اسماعیل زمان ماست
همچنین رئیس‌جمهوری روز گذشته در جلسه هیئت دولت با اشاره به نزدیکی عید قربان، عنوان کرد: «نمونه اسماعیل را امروز در چهره شهید حججی می‌بینیم، شما به چهره مقتدرانه شهید حججی عزیزی که او را یک آدم ستمگر و جلاد به قربانگاه می‌برد نگاه کنید، همه نگاهش آرامش است. آن نگاه قدرتمندانه شهید حججی برای افتخار کشور ما کافی است و نشان می‌دهد مردم و جوانان ایران اسلامی تا چه حد در راه اهداف بلندشان آماده ایثارهستند».
روحانی افزود: «باید دست به دست دهیم و جلوی کشتارها و خشونت‌ها را در منطقه بگیریم و منطقه را آرام کنیم. ایران به‌عنوان کشوری بزرگ، بسیار قدرتمند است، اما همان‌قدر به‌خاطر تمدن بزرگ این ملت، ملت صبوری نیز هست. ما خیلی اهرم‌ها داریم و می‌توانیم استفاده کنیم. هیچ‌وقت از این اهرم‌ها در این ٤٠ سال علیه هیچ‌کس و همسایه‌ای استفاده نکرده‌ایم و همیشه در حد دفاع از خود از آن اهرم‌ها استفاده کرده‌ایم».

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید