Iranian Agriculture News Agency

کاربران شبکه های اجتماعی بی رحمانه "آقازاده‌ها" را نقد می کنند

جنبش افشای "ژن‌های خوب"

انتصاب سید احمد عراقچی برادر زاده عباس عراقچی به سمت معاونت ارزی بانک مرکزی از سوی ولی الله سیف نیز مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است. سید علی عراقچی نیز به عنوان مدیرکل امور بین الملل در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ایدرو فعالیت می کند. او نیز برادر زاده عباس عراقچی است. علی عراقچی در مذاکرات هسته ای در ژنو تبدیل به یکی از حاشیه های مذاکرات شده بود.

جنبش افشای "ژن‌های خوب"
پیر شدن مدیران ساختار مدیریتی کشور را در شرایطی قرار داده است که نیازمند پوست اندازی است، به این ترتیب دور تازه ای از انتقال قدرت در ساختارهای دولتی و حکومتی آغاز شده است. پوست اندازی که با حاشیه های فراوانی روبه رو شده است و مفهوم سازی تازه ای در این باره صورت گرفته است. "ژن خوب" مفهوم تازه ای است که در هفته های اخیر موازی با مفهوم "آقازادگی" در افکار عمومی مطرح می شود.

به گزارش فرارو، حدود دو ماه پیش با انتشار سخنان حمیدرضا عارف، فرزند محمد رضا عارف بحث تازه ای در جامعه ایران شکل گرفت که هنوز پس لرزه ها آن ادامه دارد، چه بسا این پس لرزه ها خود به سر فصل جدید در جامعه شناسی سیاسی ایران بدل شود.
فرزند محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، ممعتقد بود نه به خاطر رانت و امتیاز‌های ویژه بلکه به دلیل "ژن برتر"اش پله های ترقی را طی کرده است. این سخنان او موج عظیم انتقادی در جامعه به راه انداخت. موجی که به نقد پدیده "آقازدگی" و "رانتخواری" می پردازد.
پس از تشکیل دولت و تغییر اعضای شوراهای شهر و گسترش بحث جوانگرایی در ساختارهای دولتی حکومتی حرکت جدیدی به راه افتاد، در این راستا تغییر مدیران آغاز شد. اما این اقدامات با نگاه انتقادی وسیعی در شبکه های اجتماعی روبه رو شده است.
مردم و کاربران شبکه های اجتماعی چراغ به دست، در حال روشن سازی زوایای تغییرات و پوست اندازی مدیریتی در کشور شده اند. این مسئله باعث شده تا جنجال "ژن خوب" دامنه گسترده تری به خود بگیرد.

درهمین راستا در یک هفته اخیر طوفانی به راه افتاده است و افشاگری های وسیعی درباره تغییرات مدیران میانی در دولت و شهرداری ها مطرح شده است. مشخص شده است تعداد زیادی از آقازاده های جوان یا پست های میانی مهمی را اشغال کرده اند و یا در صف اشغال این پست ها هستند.
افشاگری های تازه نشان می دهد "جوانگرایی" جدید تا حدودی آلوده به رانت شده است. گویی که مدیران کشور دونده های دو امدادی هستند اکنون که پا به سن گذاشته اند و توانشان پایان یافته چوب را به فرزندان و خویشاوندانشان می دهند تا راه را ادامه دهند.
مردم در شبکه های اجتماعی از یکدیگر می خواهند در مناطق سکونت خود اگر خبری از این دست انتصابات دارند با هشتگ "ژن خوب" منتشر کنند تا اطلاع رسانی عمومی پیدا کند. در میانه این افشاگری ها داستان آقازاده های قدیمی و پست های که به آنها تقدیم شده است نیز مرور می شود.

یکی از داستان های نه چندان قدیمی که در این روزها مرور می شود داستان فاطمه حسینی نماینده تهران، عضو لیست امید و دختر صفدر حسینی وزیر اقتصاد دولت اصلاحات و رییس پیشین صندوق توسعه ملی است. او سال گذشته و پس از جنجال حقوق های نجومی از پدرش دفاع کرد و ماجرای "سفره انقلاب" را مطرح کرد. در یک سال گذشته مفهوم "سفره انقلاب" در فضای مجازی مورد توجه کاربران بوده است.
جنبش افشای ژن های خوب زمانی بالا گرفت که درباره فرزند دهه هفتادی یکی از نمایندگان مجلس و حضور او در هیات مدیره یک شرکت زیر مجموعه تامین اجتماعی اخباری منتشر شد.
افشا شده بود که مهدی وکیلی فرزند محمد علی وکیلی مدیرمسئول روزنامه ابتکار و نماینده تهران و عضو فراکسون امید عضو هئیت مدیره «هلدینگ آتیه صبا» از شرکت های زیر مجموعه شستا است.
محمد علی وکیلی این خبر را تائید کرد، اما تاکید کرد "از این انتصاب بی‌خبر بوده است." نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه برای کاستن از بار منفی این مسئله، فرزندش را «کارمند یک شرکت کاغذی» دانست که یک سال و نیم قبل و پیش از انتخابات به دعوت یکی از همکلاسی‌هایش به آنجا رفته است.
این افشاگری در زمان بررسی صلاحیت کابینه دوازدهم در مجلس صورت گرفت، پیش از بررسی صلاحیت کابینه لیست امید از منتقدان علی ربیعی وزیر کار و امور اجتماعی بود اما در مجلس او توانست با رای بالایی وزیر شود. این افشاگری و این رای بالا این گمانه را تقویت کرد که زد و بندی در کار بوده است. افکار عمومی عضویت مهدی وکیلی در هیات مدیره یکی از شرکت های زیر مجموعه تامین اجتماعی را در همین راستا دانستند اما محمد علی وکیلی این موضوع را قویا تکذیب کرده است.
پس از آن افشاگری دیگری رخ داد که هادی وکیلی دیگر پسر محمد علی وکیلی نیز عضو غیرموظف شرکت "دوده صنعتی پارس" بوده است.
پس از حاشیه ها بر سر خانواده وکیلی، افکار عمومی حساسیت خود را بر انتصاب ها جدید نشان داد. در این راستا افشاگری های تازه ای رخ داد.
جنبش افشای ژن‌های خوب
احمد عراقچی، معاون ارزی بانک مرکزی
حتی درباره گذشته نیز ابعاد تازه ای روشن شد. در یکی از برنامه های ورزشی "نود" پشت پرده درآمد باشگاه‌های فوتبال از محل بلیت فروشی افشا شد. امیر عابدینی عضو سابق هئیت رئیسه فدراسیون فوتبال بدون افشای نامی، گفت که قرارداد بلیت فروشی مسابقات لیگ برتر سال ۹۱ میان فدراسیون فوتبال و یک شرکت «دانش بنیان» بدون برگزاری مزایده امضاء شده است.
به گفته عابدینی شرکت «برهان مبین» با حمایت ویژه دولت احمدی‌نژاد به فدراسیون فوتبال معرفی شده است. برخی از رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی، یکی از فرزندان علی سعیدلو را مسئول و ذی‌نفع در ماجرای قرارداد بلیت فروشی مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران معرفی کردند.
اما درباره ژن های برتر جدید، مردم در شبکه های اجتماعی به اعتراض به وضعیت مصطفی موسوی لاری فرزند عبدالواحد موسوی لاری از چهره های شاخص اصلاح طلب و وزیر کشور دولت اصلاحات پرداختند. او رییس هیات مدیره شرکت سولیران است، که تولید کننده سازه های فلزی است.
در ادامه پای پسر محمود بهمنی هم به افشاگری ها باز شد. امیر بهمنی چندی پیش از سوی شورای شهر هشتگرد به عنوان شهردار منصوب شد. محمود بهمنی نماینده ساوجبلاغ است او در دولت احمدی نژاد رییس کل بانک مرکزی بود.
کاربران فضای مجازی افشاگری دیگری انجام دادند و از انتخاب فرشاد عباسی فرزند جوان معاون استاندار اردبیل، اقبال عباسی به عنوان شهردار گیوی خبر دادند. براساس گزارش ها فرشاد عباسی 27 ساله است که این مسئله شگفتی کاربران فضای مجازی را در پی داشت.
حضور فرزند محسن رضایی در معاونت پژوهش و اطلاع رسانی دبیر خانه مجمع تشخیص نیز حاشیه ساز شد و مردم او را نیز یکی از مصادیق ژن خوب دانستند.
بحث بر سر انتصاب فرزند مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود به عنوان شهردار چمخاله نیز واکنش های فراوانی برانگیخت.
انتقادات آنقدر بالا گرفت که لاهوتی در این باره گفت: «پسر من با مدرک کارشناسی ارشد عمران 15 سال است که کارمند مسکن و شهرسازی استان گیلان است و اخیرا به عنوان گزینه پیشنهادی یکی از شهرداری‌های کوچک در منطقه انتخاب شده بود البته وقتی با من مشورت کردند، گفتم او استعداد دارد شهردار یک شهر بزرگ باشد ولی چون حوزه انتخابیه من در این منطقه است با این کار مخالفم. بر این اساس کاندیداتوری وی منتفی شد.»
جنبش افشای ژن‌های خوب
محمد مهدی صادق، مدیرعامل سداد

یکی دیگر از افشاگری های تازه پیرامون "ژن خوب" افشای پست ارشد مدیریتی فرزند محمد رضا صادق مشاور پیشین روحانی و سفیر کنونی ایران در کرواسی است. محمد مهدی صادق مدیر عامل پرداخت الکترونیکی سداد است که از زیر مجموعه های مهم بانک ملی به حساب می آید.
انتصاب سید احمد عراقچی برادر زاده عباس عراقچی به سمت معاونت ارزی بانک مرکزی از سوی ولی الله سیف نیز مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است. سید علی عراقچی نیز به عنوان مدیرکل امور بین الملل در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ایدرو فعالیت می کند. او نیز برادر زاده عباس عراقچی است. علی عراقچی در مذاکرات هسته ای در ژنو تبدیل به یکی از حاشیه های مذاکرات شده بود.

این ها مواردی از افشاگری درباره پست های آقازاده های جوان در روزهای اخیر بوده است. جنبشی که به نظر می رسد به راحتی متوقف نخواهد شد و احتمالا در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت. باید دید جنبش مبارزه با "آقازادگی" در آینده به کجا ختم خواهد شد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید