Iranian Agriculture News Agency

افزایش 2 برابری ظرفیت آب‌بندان‌های مازندران با لایروبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کمتر از 10 درصد آب‌های جاری در استان ذخیره‌سازی می‌شود و به همین دلیل در زیرساخت‌ها مشکل داریم و در میان مدت با لایروبی آب‌بندان‌ها در برنامه دو ساله در صورت تأمین منابع می‌توان ظرفیت را به دو برابر رساند.

افزایش 2 برابری ظرفیت آب‌بندان‌های مازندران با لایروبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کمتر از 10 درصد آب‌های جاری در استان ذخیره‌سازی می‌شود و به همین دلیل در زیرساخت‌ها مشکل داریم و در میان مدت با لایروبی آب‌بندان‌ها در برنامه دو ساله در صورت تأمین منابع می‌توان ظرفیت را به دو برابر رساند .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، دلاور حیدرپور در جلسه شورای هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی مازندران که در مجتمع رفاهی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: مازندران با توجه به ویژگی‌های اقلیمی که دارد فعالیت غالب استان کشاورزی بوده و 27 درصد ناخالص داخلی مربوط به کشاورزی است .

وی با بیان اینکه 23 درصد اشتغال در مازندران مربوط به بخش کشاورزی است، ادامه داد: در 10 محصول رتبه نخست تولید را در کشور داریم .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: 300 هزار بهره‌بردار کشاورزی در مازندران داریم و بیش از 7 میلیون تولید کشاورزی در مازندران انجام می‌شود .

این مسؤول بیان کرد: مشکل آب با وجود اینکه ظرفیت خوبی داریم اما به‌دلیل اینکه ذخیره‌سازی انجام نشد کمتر از 10 درصد آب‌های جاری در استان ذخیره‌سازی می‌شود و به همین دلیل در زیرساخت‌ها مشکل داریم و در میان مدت با لایروبی آب‌بندان‌ها در برنامه دو ساله در صورت تأمین منابع می‌توان ظرفیت را به دو برابر رساند .

وی با بیان اینکه آب‌بندان‌ها به اندازه سدهایی که ساخته شد ظرفیت نگهداری آب دارد که نیازمند لایروبی است، گفت: سال گذشته با توجه به کمبودها و مشکلات موجود در تأمین اعتبار کار شاخص در استان انجام شد و 4 هزار میلیارد ریال تسهیلات در اختیار متقاضیان بخش کشاورزی قرار گرفت و 700 طرح را در بسته رونق تولید معرفی کردیم .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: سهم بخش کشاورزی مازندران در جذب اعتبارات بسته رونق تولید 44 درصد بوده در حالی‌که میانگین کشوری 25 درصد بوده و مازندران رتبه نخست جذب اعتبارات کشور را در این زمینه دارد .

این مسؤول خاطرنشان کرد: سال گذشته با توجه به اینکه 46 میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون به مازندران ابلاغ شد توانستیم 114 میلیارد تومان از این اعتبارات را جذب کنیم که در این زمینه رتبه نخست کشوری را دارا هستیم .

حیدرپور اظهار کرد: 100 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی در اختیار متقاضیان ساخت گلخانه و پرورش ماهی در قفس قرار دادیم و رشد خوبی در بخش کشاورزی داشته‌ایم که امیدواریم با کاهش نرخ بهره تسهیلات که مؤثر برای سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری است به آن پرداخته شود .

وی بیان کرد: سال 96 بودجه جاری که مصوب شد و 27 درصد افزایش نسبت به متوسط استان که 23 درصد است داریم .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: سال‌های گذشته یکی از مشکلات ما تخصیص بودجه‌هایی بود که مصوب می‌شود و ضرورت دارد در نحوه تخصیص و پرداخت‌ها اقدامات لازم صورت گیرد، چراکه این امر باعث شده نرخ واحد انجام کار افزایش پیدا کند .

حیدرپور افزود: 2.5 تا 2.8 تن تولید مرکبات در استان داریم که این میزان مازاد بازار است و باید اقدامات لازم در این زمینه انجام شود و در زمینه ساخت پایانه و بسته‌بندی اقداماتی در حال انجام است و مشکلاتی که در زمینه صادرات داریم رفع شود و ضرورت برندسازی را آغاز کردیم و نیازمند حمایت ملی برای صادرات است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید