Iranian Agriculture News Agency

ارتقای راندمان آبیاری سطحی نیازمند کمک بلاعوض دولت

مدیر کل دفتر امور آب و خاک کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ارتقای راندمان آبیاری سطحی برای حل مشکل آب کشور، نیازمند افزایش کمک‌های بلاعوض دولت است.

ارتقای راندمان آبیاری سطحی نیازمند کمک بلاعوض دولت

مدیر کل دفتر امور آب و خاک کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ارتقای راندمان آبیاری سطحی برای حل مشکل آب کشور، نیازمند افزایش کمک‌های بلاعوض دولت است.

رضا سرافرازی در گفتگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: با افزایش اعتبارات دولتی بلاعوض، می‌توانیم نظیر عملیاتی که در آبیاری تحت فشار اجرا می‌شود برای آبیاری سطحی انجام داده و زمینه صرفه‌‎جویی آب را فراهم کنیم.

وی افزود: رویکرد وزارت جهاد کشاورزی اجرای سیستم‌های نوین آبیاری و تحت فشار است در مناطقی است که درجه شوری آب کم است. 85 درصد اعتبارات این طرح‌ هم کمک بلاعوض دولت به کشاورزان است. زمانی که اجرای آبیاری تحت فشار به دلیل شوری آب امکان‌پذیر نیست، رویکرد ما اجرای روش‌های تسطیح و نوسازی در راستای کاهش مصرف آب است.

مدیر کل دفتر امور آب و خاک کشاورزی اضافه کرد: میزان صرفه‌جویی آب در تجهیز و نوسازی اراضی به اندازه آبیاری تحت فشار نیست. در آبیاری تحت فشار به ازای هر هکتار چهار هزار و 400 متر مکعب آب صرفه‌جویی می‌شود اما در تجهیز و نوسازی دو هزار و 200 متر مکعب صرفه‌جویی آب داریم.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

وی از درجه شوری آب به عنوان عامل محدود کننده توسعه سیستم‌های نوین آبیاری یاد کرد و گفت: وقتی درجه شوری آب از سه هزار و 500 بیشتر شود، دیگر نمی‌توانیم سیستم نوین آبیاری پیاده کنیم.

سرافرازی ادامه داد: بنابراین در مرکز ایران با متقاضیان زیادی روبرو هستیم که به دلیل درجه شوری آب و محدودیت منابع مالی، نمی‌توانیم به درخواست‌های آنها پاسخ دهیم. خیلی از بخش‌های اراضی فلات مرکزی ایران که از آب شور برخوردار هستند، با ارتقای راندمان آبیاری سطحی، تجهیز و نوسازی و ارتقای عملیات آب و خاک می‌توانند آب کمتری برای تولید محصول مصرف کنند.

به گفته وی عملیات تجهیز و نوسازی شامل احداث کانال یا لوله گذاری، تسطیح زمین و احداث جاده‌های دسترسی بین قطعات است. دولت برای انجام این عملیات محدودیت اعتباری در نظر گرفته است در حالی که اجرای روش‌های نوین آبیاری، فاقد محدودیت اعتباری است.

مدیر کل دفتر امور آب و خاک کشاورزی میزان اعتبارت تجهیز و نوسازی برای سال جاری را حدود 37 تا 38 میلیارد تومان اعلام کرد.

وی افزود: صاحبان یک چاه به صورت انفرادی یا چند چاه به صورت گروهی می‌توانند درخواست تجهیز و نوسازی اراضی خود را به سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها تحویل دهند. با اجرای عملیات تجهیز و نوسازی، مصرف آب در مزارع کاهش یافته و وزارت نیرو بعد از انجام این عملیات نسبت به اصلاح پروانه‌های تخصیص آب می‌تواند اقدام کند.

L-960524-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید