Iranian Agriculture News Agency

شرکت‌های بزرگ بین‌المللی کشاورزی در سازمان بورس جهانی

سه سهام برتر کشاورزی برای خرید در سال 2017

امروزه باید با توجه به ماهیت اساسی کسب و کار کشاورزی، سهام‌های کشاورزی را بخرید.

سه سهام برتر کشاورزی برای خرید در سال 2017

امروزه باید با توجه به ماهیت اساسی کسب و کار کشاورزی، سهام‌های کشاورزی را بخرید.

ممکن است سرمایه‌گذاری در سهام‌های زراعت و کشاورزی فوق‌العاده خسته‌کننده به‌نظر برسد، اما خرید چنین سهام‌هایی به معنای آن است که شما روی صنعتی که مایل به حل یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های جهان که تغذیه جمعیت رو به رشد جهان است، سرمایه‌گذاری کرده‌اید. این کار گزاره سرمایه‌گذاری بزرگی است؛ بنابراین ممکن است که شما امروزه برای خرید به‌دنبال برخی سهام‌های کشاورزی برتر باشید. شما می‌توانید انتخاب‌های گسترده‌ای داشته باشید، زیرا این صنعت بزرگ شامل سهام‌های کودها، بذرها، مواد شیمیایی کشاورزی، تجهیزات مزرعه‌ای، فرآوری مواد غذایی و سایر موارد است.

برخی از نام‌های بزرگ در صنعت کشاورزی امروز، بدون نظم خاصی، در جدول زیر آمده است:

سهام کشاورزی

صنعت

ظرفیت بازار*

(میلیارد دلار)

شرکت پتاس ساسکاچیوآن 1 (POT)

کود

14.04

شرکت دییر 2 (DE)

تجهیزات مزرعه

35.42

شرکت مونسانتو 3 (MON)

بذر و مواد شیمیایی کشاورزی

51.1

شرکت موسایک 4 (MOS)

کود

9.83

شرکت دوپونت 5 (DD)

بذر و محافظت از محصول

67.96

صنایع سی اف 6 (CF)

کود

6.61

شرکت آرچر دنیل میدلند 7 (ADM)

فرآوری مواد غذایی

25.04

مؤسسه اگریوم 8 (AGU)

کود، بذر و محافظت از محصول

12.87

شرکت ساینجنتا اگ 9 (SYT)

بذر و محافظت از محصول

42.33

شرکت اف ام سی کراپ 10 (FMC)

محافظت از محصول و مواد شیمیایی کشاورزی

9.84

منبع: بخش سرمایه‌گذاری گوگل ( Google Finance ) در تاریخ 12 آوریل 2017

*بر اساس بازار سهام نیویورک ( NYSE )


در حالی که اگر بخواهید پیشرفت‌های اخیر و چشم‌اندازهای رشد را در نظر بگیرید، در میان موارد مذکور، سه موردی که در زیر معرفی می‌شود بهترین سهام‌های کشاورزی جهان برای خرید در سال 2017 است.


1- موسایک: معامله کشاورزی سنگین وزن و ارزان

در حال حاضر، موسایک در میان برترین سهام های بخش کود در صنعت کشاورزی قرار دارد. در درجه اول، این شرکت از تولیدکنندگان فسفات در میان بزرگترین شرکت های پتاس در جهان است. فسفات و پتاس، در کنار نیتروژن سه ماده مغذی اولیه اند که برای رشد محصول به کار می رود.

موسایک برآورد می کند که پس از یکی شدن با شرکت برزیلی تولید کننده کود به نام وال سا (Vale Sa) ، بزرگترین تولید کننده پتاس و فسفات در جهان خواهد شد. در واقع این یک اکتساب است، زیرا در حال حاضر سرمایه گذاران کشاورزی باید موسایک را مدنظر قرار دهند؛ در حالی که پیشرفت های بزرگ این شرکت در کشوری که سریع ترین میزان رشد مصرف کود در جهان را دارد در زمانی که بازار کود در سطح پایینی به نظر می رسد، موقعیتی برای ایجاد بهترین تغییر وضعیت برای موسایک است.

همچنین مدیریت موسایک قابل اعتماد است. اخیراً، مدیریت این شرکت در حرکتی پیشگیرانه سود سهام را کاهش داده که ممکن است در زمانی نزدیک به سرمایه گذاران آسیب برساند، اما آن ها باید با تقویت سابقه مالی خود شرکت را تضمین کنند تا بتوانند تعادلی میان رشد و پرداخت های پایدار و رو به جلو برقرار کنند. در نسبتی میان قیمت و جریان پول نقد و سود سهام 3.8 درصد، موسایک نقطه ورود قانع کننده ای را به سرمایه گذاران کشاورزی پیشنهاد می دهد.


2- اف‌ام‌سی: سهام رشد کشاورزی در حال ساخت

شاید اف ام سی در میان سهام های کشاورزی یکی از مشهورترین ها باشد و توافق اخیرش با شرکت دوپونت چیزی است که آنها را به سرانجام می رساند. اف ام سی زمینه شغلی خود یعنی سلامت و تغذیه را تغییر و معامله ای به مبلغ 1.2 میلیارد دلار به صورت نقدی به عنوان سهم دوپونت برای بخش کسب و کار حفاظت از محصول انجام داده که انتظار می رود 1.5 میلیارد دلار به درآمدهای سال مالی 2017 این شرکت بیافزاید. این مبلغ حدوداً نیمی از درآمدهای شرکت اف ام سی در سال گذشته است، به همین دلیل است که آن را معامله ای بزرگ اعلام می کند.

مهمتر از همه، 15 تسهیلات تحقیق و توسعه و خطوط تولیدی در مراحل اولیه را اف ام سی به صندوق مالی خود اضافه می کند. با توجه به اینکه توانایی این شرکت در تحقیق و توسعه اجزای فعال خود 8 تسهیلات است، امکانات تحقیق و توسعه اف ام سی بعد از هر معامله قوی تر می شود. تحقیق و توسعه، برای رشد آینده هر شرکتی که در زمینه حفاظت از محصول و مواد شیمیایی کشاورزی کار می کند، حیاتی است.

البته، یک پیش فرض بزرگ وجود دارد: این معامله موضوعی است که با ادغام دوپونت و دوو کمیکال (Dow Chemical) که خودش با موانع قانونی مواجه شده، ارتباط نزدیکی دارد. با این حال، با توجه به نوع حرکت های تهاجمی که هر دوی آنها را سنگین وزن می کند -یعنی معامله دوپونت با اف‌ام‌سی- و برای رسیدگی به نگرانی‌های قانونی، ممکن است که در نهایت این ادغام به طور کامل انجام شود.

حتی اگر این مسئله هم نباشد؛ اف ام سی، سهام بزرگی را برای سرمایه گذاری با توجه به بازده دو رقمی ثابت سرمایه خود برای سرمایه گذاران و تساوی آن و همچنین نسبت تساوی به بدهی کمتر از یک و جریان نقدی مثبت و آزاد ایجاد می کند. نقطه عطف آن است که اف ام سی لیتیوم نیز تولید می کند که به لطف وجود وسایل نقلیه الکترونیکی کسب و کاری با توان بالقوه بالا است.


3- مونسانتو: آخرین بخت کشاورزی بافِت (Buffett)

ممکن است که بذرهای اصلاح شده ژنتیکی مونسانتو بحث انگیز باشد، اما فروششان را از دست نمی دهد. مونساتو گزارش داده است که فقط بازده و درآمد خالص سال به سال این شرکت، به ترتیب 12 و 29 درصد در نیمه دوم سال مالی 2017 افزایش داشته است.

در حال حاضر، مدیریت انتظار دارد که درآمد کامل سالانه در بالاترین سطح 3.95 تا 4.44 دلار برای هر سهم باشد که با فروش بالاتر سویای لوکس مونسانتو با صفات ژنتیکی اینتاکتا پی آر2 پرو (Intacta RR2 PRO) و راندوپ ردی 2 اکستند (Roundup Ready 2 Xtend) حمایت می شود. حالت حد وسط، رشد باورنکردنی 40 درصدی سود هر سهم11 (EPS) را در مقابل سال 2016 نشان می دهد.

البته در حال حاضر، بازار، نسبت به پیشنهاد 66 میلیارد دلاری بایر12 (Bayer) برای خرید سهم مونسانتو، از همه چیز مهمتر است. با توجه به آن که مونسانتو هنوز هم تقریباً 9 درصد زیر قیمت پیشنهادی بایر، یعنی 128 دلار برای هر سهم، معامله می کند؛ سهامداران می توانند در صورت تأیید معامله به سرعت مخالفت کنند. اگر این معامله از بین برود، مونسانتو مبلغ 2 میلیارد دلار از بایر غرامت دریافت خواهد کرد. به عبارت دیگر، سهامداران در هر حالت سود می کنند -احتمالی که به نظر می رسد توجه سرمایه گذار افسانه ای وارن بافِت13 (Warren Buffett's) را جلب کند. از نمونه کارهای او مجموعه برکشایر هث اِوِی کیو4 (Berkshire Hathaway conglomerate's Q4 2016) است که نزدیک به بیش از 8 میلیون سهام مونسانتو را نشان می دهد.

در حالی که ماهیت ادغام شده بیش از 25 درصد بازار بذر و آفت کش های جهان کنار گذاشته شده، پیش بینی می شود که موقعیت مونسانتو در این صنعت آسیبی نبیند./


پی‌نوشت:

1- Potash Corporation of Saskatchewan

2- Deere & Company

3- Monsanto

4- Mosaic Company

5- DuPont

6- CF Industries

7- Archer Daniels Midland

8- Agrium Inc .

9- Syngenta AG

10- FMC Corp

11- Earnings per share

12- شرکت چند ملیتی آلمانی در زمینه تولید مواد شیمیایی، دارویی و علوم زیستی است. سهام این شرکت در بازار بورس فرانکفورت معامله می شود و همچنین جزئی از شاخص یورو استاکس 50 ( شاخص سهام متعلق به شرکت های مستقر در منطقه یورو) است.

13- کارآفرین، بازرگان، سرمایه گذار و نیکوکار آمریکایی که موفق ترین سرمایه گذار قرن بیستم شناخته می شود و در پس از بیل گیتس در رتبه دوم فهرست میلیاردرهای جهان در سال 2017 قرار دارد.


ترجمه: مهشید جلالیان

منبع: www.fool.com

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید