Iranian Agriculture News Agency

ایانا از بازار یکی از محصولات پروتئینی گزارش می‌دهد؛

جنجال تخم‌مرغی

اگرچه تعرفه واردات تخم‌مرغ به پنج درصد کاهش یافته، اما عملکرد اتحادیه میهن در تنظیم بازار، در این موضوع و فرونشاندن جنجالی که برای تخم‌مرغ ایجاد شده، بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

جنجال تخم‌مرغی

اگرچه تعرفه واردات تخم‌مرغ به پنج درصد کاهش یافته، اما عملکرد اتحادیه میهن در تنظیم بازار، در این موضوع و فرونشاندن جنجالی که برای تخم‌مرغ ایجاد شده، بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایانا، بالا رفتن قیمت تخم‌مرغ در هفته‌های اخیر مانند هر کالای دیگری برخی رسانه‌ها را بر آن داشت تا نوشتن گزارش‌های منفی خود را کلید بزنند. آن‌ها به‌صورت مقطعی خبرهای نه‌چندان کاملی از نرخ این محصول منتشر می‌کنند و دقیقاً زمانی را نشانه می‌گیرند که این نرخ‌ها در اوج خود قرار دارند. این در حالی است که به‌عنوان مثال در 15 اردیبهشت‌ماه قیمت هر شانه تخم‌مرغ هشت‌هزار و 955 تومان بود و بعد از یک دوره صعود، دوباره روندی کاهشی به خود گرفت. بعد از افت و خیزهای فراوانی که در فرایند قیمت‌گذاری این محصول به‌وقوع پیوست، در تاریخ 13 مرداد، بهای 12 هزار و 914 تومان به ازای هر شانه تخم‌مرغ به ثبت رسید و پس از آن دوباره سیر نزولی آغاز شد. تا اینکه طبق آخرین گزارش‌ها به‌طور میانگین هر شانه تخم‌مرغ به قیمت 11 هزار و 500 تومان خرید و فروش شد؛ بنابراین روند نزولی نرخ‌ها به‌ویژه در دو هفته اخیر کاملاً مشهود است. اگرچه در کنار آن برخی روزها نوساناتی هم دیده می‌شود، اما بیشتر آن‌ها مقعطی بوده و نمی‌تواند به‌عنوان ملاک و معیار سنجش قرار بگیرد.

به هر ترتیب، با شیوع آنفلوآنزایی که در سال گذشته، از بین رفتن بیش از 12 میلیون مرغ تخم‌گذار را رقم زد، چنین نوساناتی دور از انتظار نبود. البته خوشبختانه کمبودی در بازار وجود نداشت و بازار این محصول به‌خوبی تنظیم شد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

با این حال، نگرانی دولت از امکان بروز بحران تخم‌مرغ، برای مقطعی کوتاه تعرفه واردات این محصول را از بالای 30 درصد به پنج درصد کاهش داد و مهلت ثبت سفارش آن را تا 30 آبان‌ماه تعیین کرد، در حالی که مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن، ضمن مخالفت با اقدام دولت برای واردات تخم‌مرغ، چنین تصمیمی را نشانه کم‌لطفی و بی‌توجهی به صنعت تولید دانست و معتقد بود که اتحادیه به واسطه وظیفه ذاتی خود، از چند هفته قبل برای تنظیم بازار این محصول وارد عمل شده است.

این سیاست درست در زمانی اتخاذ شد که بلوای توزیع تخم‌مرغ‌های آلوده به سم "فیپرونیل" از هلند به دیگر نقاط اروپا در رسانه‌ها پیچید. طبق این گزارش، رسوایی توزیع تخم‌مرغ‌های آلوده به این سم که برای کشتن شپش به کار می‌رود، 180 مزرعه مرغداری در هلند را تعطیل کرد. در این راستا تخم‌مرغ‌های آلوده در کشورهایی نظیر آلمان، سوئیس و سوئد مشاهده و میلیون‌ها تخم‌مرغ از بازار این کشورها جمع‌آوری شدند و چندین سوپرمارکت بزرگ زنجیره‌ای نیز این محصولات را از قفسه‌های فروشگاهی خود حذف کردند.

در همین راستا رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران از احتمال ورود آلودگی به واسطه واردات این محصول به کشور خبر داده و گفته بود: از هر کشوری تخم‌مرغ وارد کنند قیمتی بالاتر از نرخ داخلی خواهد داشت.

بنابراین اگر روند قیمت‌ها مانند هفته گذشته نزولی بوده و ادامه‌دار باشد، ممکن است بحث واردات این محصول به‌دلیل عدم صرفه اقتصادی خودبه‌خود منتفی شود. آیا اتحادیه میهن که مسئولیت تنظیم بازار تخم‌مرغ را بر عهده دارد، می‌تواند به‌صورت غیرمستقیم از واردات تخم‌مرغ جلوگیری کند؟/

V-960524-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید