Iranian Agriculture News Agency

استاندار همدان در دیدار با مدیرعامل شرکت مادر تخصصی حمایت از توسعه بخش کشاورزی کشور:

سرمایه صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی همدان افزایش می یابد

استاندار همدان در دیدار با مدیرعامل شرکت مادر تخصصی حمایت از توسعه بخش کشاورزی کشور گفت: بخش کشاورزی در استان همدان هموراه محور توسعه بوده است و سرمایه عظیمی در این بخش در حال گردش است با توجه به اعتمادی که کشاورزان به تعاونی ها دارند می توان از این ظرفیت بهره گرفت و بخشی از این سرمایه را در تشکل ها و در راستای توسعه بخش کشاورزی و رفع تنگناهای بخش کشاورزی مورد بهره برداری قرار داد.

سرمایه صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی همدان افزایش می یابد


استاندار همدان در دیدار با مدیرعامل شرکت مادر تخصصی حمایت از توسعه بخش کشاورزی کشور گفت: بخش کشاورزی در استان همدان هموراه محور توسعه بوده است و سرمایه عظیمی در این بخش در حال گردش است با توجه به اعتمادی که کشاورزان به تعاونی ها دارند می توان از این ظرفیت بهره گرفت و بخشی از این سرمایه را در تشکل ها و در راستای توسعه بخش کشاورزی و رفع تنگناهای بخش کشاورزی مورد بهره برداری قرار داد.


به گزارش خبرنگار ایانا از همدان، ناصر نیکبخت افزود: در استان همدان گردشگری محور توسعه است و صنعت با تاکید بر صنایع تبدیلی در حال نزدیک شدن به محور توسعه است، اما با وجود محدودیت آب که افزایش سطح کشاورزی را محدود کرده است، بخش کشاورزی همواره در توسعه استان تاثیرگذار است.
وی با اشاره به اینکه صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی فعالیت های ارزشمندی داشته است گفت: بخش کشاورزی در استان اثربخش و تاثیرگذار است و وجود این صندوق و حمایت از آن می تواند توسعه بخش کشاورزی را در استان همدان تسریع بخشد.
نیکبخت با بیان اینکه با توجه به زمینه قانونی افزایش سرمایه دولت در صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی و برنامه ریزی بودجه استان در شورای برنامه ریزی استان موضوع افزایش سرمایه صندوق مطرح شده و تا حد امکان سرمایه صندوق افزایش یابد.
صندوق حمایت از توسعه به دنبال تکمیل زنجیره های تولید
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی حمایت از توسعه بخش کشاورزی کشور در دیدار با استاندار همدان گفت: دولت در صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی دارای حداکثر 49 درصد سهام و تشکل های بخش کشاورزی دارای سهام حداقل 51 درصد هستند، بنابراین صندوق دارای ساختار کاملا غیر دولتی و تابع قانون تجارت است.
سید عبدالکریم رضوی اردکانی اضافه کرد: کشاورزان صاحب اصلی صندوق هستند و بنابراین در این صندوق معوقه وجود ندارد در اصل این شرکت دارای دوبال است. یک بال دولت است که از این صندوق حمایت می کند و یک بال دیگر مردم هستند که از این صندوق بهره برداری خوبی کرده اند.
وی با اشاره به بازدید به عمل آمده از ایستگاه بوجاری بذر در امیر آباد کبودراهنگ گفت: در این ایستگاه که قبلا یک سیستم ورشکسته بوده و هم اکنون با تسهیلات صندوق حمایت از توسعه احیا شده و تجهیزات آن خریداری شده است. در حال حاضر سه هزار تن بذر تولید می شود این امر یک نمونه از اثربخشی صندوق در توسعه بخش کشاورزی است.


وی افزود: سرمایه اجتماعی و اعتماد سازی صورت گرفته در صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی مهم ترین عامل موفقیت این صندوق محسوب می شود که سبب تقویت صندوق و استقبال کشاورزان از این سیستم شده است این امر سبب شد دولت نیز با حمایت از صندوق بستر قانونی برای افزایش سرمایه در این صندوق را فراهم کند.
وی اضافه کرد: صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی یک ساختار پولی مالی محسوب می شوند که دارای یک رویکرد توسعه ای هستند و بخش های مختلف بخش کشاورزی را مانند حلقه های زنجیر به هم متصل می کنند و زنجیره های ارزش را تشکیل می دهند.
رضوی اردکانی تعداد صندوق های حمایت از بخش کشاورزی را در کشور 106 مورد اعلام کرد و گفت: 1230 میلیارد تومان سرمایه در این صندوق‌ها وجود دارد و تاکنون نیز بیش از 3 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بهره‌برداران پرداخت شده است.
وی تاکید کرد: همواره سرمایه دولت در صندوق محفوظ مانده و با گردش در بخش کشاورزی موجب توسعه بخش شده است؛ در حالی که اگر این سرمایه به صورت مستقیم وارد بخش کشاورزی شود به دلیل خرد شدن سرمایه صرف معیشت بهره بردار شده و از چرخه توسعه بخش خارج می شود.
مدیرعامل صندوق حمایت از توسه بخش کشاورزی استان همدان نیز در این دیدار با اشاره به اهم فعالیت های این صندوق در استان همدان گفت: این صندوق در استان همدان با حدود 54 میلیون تومان سرمایه فعالیت را آغاز کرد و هم اکنون میزان سرمایه به حدود 20 میلیارد تومان افزایش یافته است.
حسین رستمی ادامه داد: هم اکنون در استان همدان سهم دولت از صندوق حمایت از توسعه 46 درصد و سهم تشکل های بخش کشاورزی 56 درصد است.
وی ادامه داد: استان همدان در تشکیل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در کشور پیشرو بود و با سرمایه حدود 54 میلیون تومان این صندوق را تشکل داد. در این صندوق دولت سهم حداکثر 49 درصدی و بخش خصوصی که تشکل های بخش کشاورزی هستند سهم حداقل 51 درصدی دارند.
رستمی با تاکید بر ضرورت افزایش سرمایه صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در استان همدان گفت: با توجه به نقش قابل توجه این صندوق در توسعه بخش از جمله تامین اعتبار برای تهیه 20 درصد نهاده های مورد نیاز بهره برداران، اجرای طرح های آبیاری تحت فشار با حدود 99 میلیارد تومان اعتبار، ایجاد 12 عاملیت در بخش کشاورزی توسط صندوق، کارسازی خرید 27 هزار تن جو در سال گذشته و ایجاد زیرساخت های بخش کشاورزی و با عنایت به وجود بستر قانونی برای افزایش سرمایه دولت در این صندوق امید است در سال جاری استانداری همدان نسبت به افزایش سرمایه در این صندوق اقدام کند./

عکس و خبر: فاطمه امیری
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید