Iranian Agriculture News Agency

بذر خارشتر برای نخستین بار در کشور در خراسان جنوبی تولید شد

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت پیوند خاوران با اشاره به تولید و کشت خارشتر در خراسان‌جنوبی، گفت: تکنولوژی این بذر کاملا بومی بوده و برای نخستین بار در خراسان‌جنوبی انجام شده است.

بذر خارشتر برای نخستین بار در کشور در خراسان جنوبی تولید شد

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت پیوند خاوران با اشاره به تولید و کشت خارشتر در خراسان‌جنوبی، گفت: تکنولوژی این بذر کاملا بومی بوده و برای نخستین بار در خراسان‌جنوبی انجام شده است.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به همراه مدیرعامل شرکت کشت و صنعت پیوند خاوران، مدیران جهاد استان بازدیدی از اراضی کشت خارشتر در روستای چاهک موسویه خراسان جنوبی داشتند .

سینا سرحدی، با اشاره به اینکه تولید و کشت خارشتر از جمله پتانسیل‌های استان است، گفت: شرکت کشت و صنعت پیوند خاوران در سال ۹۴ در خراسان‌جنوبی فعالیت اولیه خود را روی گیاه خارشتر شروع کرد .

سرحدی ادامه داد: اقدامات لازم در زمینه کشت خارشتر از سال ۹۴ در واحد موسویه از واحدهای تحت‌پوشش شرکت آغاز شد .

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت پیوند خاوران افزود: خراسان‌جنوبی جزو استان‌های برتر در بحث گیاهان دارویی است که با دارا بودن گونه‌های مختلف گیاهان دارویی پتانسیل بالایی در زمینه تولید و فرآوری این محصولات را دارا است .

وی افزود: در ابتدای فعالیت محدودیت‌هایی در بحث تولید بذر و فرآوری داشتیم که با پیگیری‌های انجام شده توانستیم به تکنیک‌هایی برسیم که برای نخستین بار در کشور موفق به عرضه بذر تولیدی خارشتر شدیم .

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت پیوند خاوران گفت: مزرعه خارشتر با اهداف تولید گیاه دارویی خارشتر، صنایع‌دستی پرورش زنبور عسل کاشته شده است .

سرحدی با اشاره به اینکه رویش بذر یکی از مشکلات برای کاشت خارشتر بود و برای اینکه به فرمول کاشت و فرآوری مسلط شویم مطالعات زیادی انجام شد، ادامه داد: پس از انجام مطالعات و نتیجه‌گیری کشت بذر آغاز شد و در حال حاضر نخستین قرار داد برای توسعه گیاه خارشتر با کرمان بسته شده و درخواست دوم نیز از طرف استان فارس بوده است .

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت پیوند خاوران اظهارکرد: تکنولوژی این بذر کاملا بومی است و برای نخستین بار در خراسان‌جنوبی انجام شده است .

سرحدی گفت: گیاه خارشتر بسیاری قوی و ماندگار است و تاکنون ۵۰ هکتار عملیاتی شده و بذرگیری شروع شده و در حال توسعه تولید و کشت این گیاه در جلگه‌ماژان و سربیشه هستیم .

وی ادامه داد: در حال حاضر ۶ هزار هکتار برنامه اولیه تامین بذر است که با استان کرمان قرارداد بسته‌ایم .

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت پیوند خاوران افزود: ۳۰ میلیون تومان تاکنون برای تولید و کشت خارشتر هزینه شده و پیش‌بینی‌می‌شود در مجموع ۱۰۰ میلیون تومان مورد نیاز باشد .

در ادامه هاشم ولی‌پور‌مطلق، رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی در بازدید از این مزرعه گفت: تاکنون از این 50 هکتار، هزار و 500 کیلوگرم بذر برداشته شده است و پیش بینی می شود این مقدار در مرحله اول به 2 هزار کیلوگرم برسد .

ولی پور مطلق کشت این گیاه بومی را در راستای اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: مطالعات و کاشت بذر خارشتردر مزرعه چاهک موسویه از سال 94 آغاز شده و با موفقیت آمیز بودن آن قرار است در 5 هزار هکتار از اراضی شهرستانهای سربیشه و خوسف نیز کشت شود .

وی افزود: کشت این گیاه کم توقع و پرطاقت، مناسب شرایط بیابانی و کمبود آب در خراسان جنوبی است تا علاوه برآباد کردن زمین های بایر و تثبیت ازت خاک، به تامین و تولیدعلوفه دام و استفاده دارویی از این گیاه ازجمله ترنجبین و عرق های خارشتر کمک شود .

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی همچنین از درخواست استان های فارس و کرمان برای انعقاد قرارداد و ارسال بذر خارشتر به این استان ها خبر داد و گفت: این تعامل با استان هایی که درخواست ارسال این بذر را داشته باشند وجود دارد و ما آماده همکاری هستیم./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید