Iranian Agriculture News Agency

جایگاه صنایع کوچک در کیک اقتصاد



دنیای اقتصاد: مدیرعامل سازمان صنایع کوچک در جمع صنعتگران، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و کارآفرینان، جایگاه صنایع کوچک و متوسط در اقتصاد کشور را تشریح کرد. به گزارش «سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران»، علی یزدانی در همایش روز صنایع کوچک از اشتغال یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در صنایع کوچک در سطح کشور خبر داد و گفت: این صنایع در ایجاد اشتغال و کارآفرینی کشور با سهم ۴۲درصدی نقش مهمی دارند.


وی در ادامه با اشاره به اهمیت صنایع کوچک در اقتصاد ملی گفت: صنایع کوچک با سهم ۹۶ درصدی در حوزه صنعت از کثرت بالایی در کشور برخوردارند، این موضوع بدون شک در توسعه پایدار و توسعه متوازن منطقه‌ای و جلوگیری از بیکاری و مهاجرت نقش برجسته ایفا می‌کند.

یزدانی نقش صنایع کوچک در تحقق اقتصاد مقاومتی را مهم دانست و گفت: این صنایع کارکردهای مختلفی در زمینه‌های «درون‌گرایی»، «برون‌گرایی مردمی بودن»، «اقتصاد دانش‌بنیان» و «عدالت‌محوری» دارند که این شاخص‌ها تجلی‌گر تحقق اقتصاد مقاومتی است. مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه با اشاره به برخی دستاوردهای این سازمان در دولت یازدهم از انعقاد ۱۴۷۹۷ فقره قرارداد سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خبر داد وگفت: در این چهار سال ۸۰۹۹ واحد صنعتی با اشتغال ۱۳۲۱۹۶ نفر نیز به بهره‌برداری رسیدند و ۳۴۶۸ واحد صنعتی غیرفعال نیز با اشتغال ۵۷۴۶۰ نفر مجددا راه‌اندازی شدند. یزدانی همچنین از انجام ۸۹ مورد سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش ۱.۸۴ میلیارد دلار و با اشتغالی بالغ بر ۵۶۳۹ نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در چهار سال دولت تدبیر و امید خبر داد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم با تقدیر از اجرای طرح رونق تولید گفت: بیش از ۱۲ هزار واحد کوچک و متوسط صنعتی در سال ۹۵ از طرح رونق تولید استفاده کردند. محمدرضا نعمت‌زاده با تأکید بر گنجانده شدن بازسازی و نوسازی صنایع کوچک و متوسط علاوه بر سرمایه در گردش در طرح رونق تولید، عنوان کرد: تحت پوشش قراردادن صنوف تولیدی نیز در دستور کار طرح رونق تولید است. وی یکی از مهم‌ترین مزایای ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن را نگاه یکسان به همه تولیدکنندگان دانست و افزود: باقی ماندن وزارت صنعت، معدن و تجارت به شکل کنونی بسیار مهم است و بیشتر کشورهای صنعتی به همین شکل تجمیع شده کار می‌کنند.

نعمت‌زاده ادامه داد: بسیاری از واحدهای بزرگ صنعتی کار خود را با یک بنگاه کوچک اقتصادی آغاز کردند و امروز چندهزار شاغل در شرکت‌های آنها مشغول به کار هستند و بیشتر شرکت‌های دولتی که ایجاد می‌شوند، موفق نبوده و در قالب شرکت‌های خصوصی مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند. وی افزود: رفع موانع تولید برای بهبود وضعیت تولید در دستور کار بوده اما به هر حال مشکلات همچنان ادامه دارد و بزرگترین سرمایه یک واحد تولیدی صبر است که امیدواریم مشکلات به زودی حل شود.

همچنین به مناسبت روز حمایت از صنایع کوچک، ضمن تجلیل از برترین واحدهای تولیدی و کارآفرینان موفق در این بخش از سامانه اطلاعات مکانی شهرک‌های صنعتی ایران (GIS)رونمایی شد. در این گردهمایی از «٣١ واحد تولیدی برتر»، «یک بانوی کارآفرین برتر»، «سه طرح صنعتی برتر»، «یک خوشه صنعتی برتر»، «٢ شهرک صنعتی»، «2 شرکت خدماتی»، «یک آتش‌نشان برتر»،«2 کارآفرین برتر در مناطق محروم» و «یک فن بازار برتر» تجلیل شد. همچنین در این همایش یک‌روزه، مراسم رونمایی از سامانه اطلاعات مکانی شهرک‌های صنعتی ایران از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت انجام شد.

بر اساس این گزارش، سامانه اطلاعات مکانی شهرک‌های صنعتی مجموعه‌ای غنی از اطلاعات مربوط به کلیه شهرک‌ها و نواحی صنعتی به بهره‌برداری رسیده کشور است که در آن اطلاعات 789 شهرک و ناحیه صنعتی با مساحتی بیش از 100 هزار هکتار بارگذاری شده است. با راه‌اندازی این سامانه و ورود به آن روی نقشه کل کشور امکان جست‌وجوی زمین‌های صنعتی را از بین قطعات قابل واگذاری براساس متراژ و تسهیلاتی چون آب و برق و کاربری‌های مختلف فراهم می‌کند. این سامانه به سرمایه‌گذاران صنعتی امکان می‌دهد تا با آگاهی از مجموعه امکانات زیربنایی و ویژگی‌های منطقه قطعات زمین صنعتی مورد نظر خود را انتخاب کنند و بدین طریق از احتمال بروز هرگونه رانت اطلاعاتی اجتناب ورزند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید