Iranian Agriculture News Agency

علت مسدود شدن حساب ایرانیان در چین



بسته شدن حساب‌های ایرانیان در سه بانک چینی، چند روزی است که خبرساز شده است. در ابتدا اعلام شد که چین حساب‌های ایرانیان در بانک‌های ABC و ICBC و MERCHENT را مسدود کرده است و دلیل آن نیز تحریم‌های بین‌المللی وضع‌شده توسط امریکا علیه ایرانیان است.

اما آن‌طور که رئیس اتاق ایران و چین روایت می‌کند، چنین خبری صحت ندارد. اسدالله عسگراولادی به روزنامه ایران می‌گوید: «چین اخیراً حساب‌های شخصی را به خاطر پولشویی مسدود می‌کند. دولت چین معتقد است این حساب‌های شخصی جوابگوی ضوابط واردات و صادرات نیست و مسائل حسابرسی آنها به طور دقیق رعایت نمی‌شود. تمام این مسدودیت‌ها به خاطر مسائل پولشویی است و عموماً آنهایی هستند که نحوه فعالیت اقتصادی‌شان مشخص نیست.»

رئیس اتاق ایران و چین با تأکید براینکه حساب‌های اشخاص حقوقی بسته نشده‌اند، ادامه می‌دهد: «عده‌ای هستند که ویزای چین گرفته‌اند و برای خودشان کار می‌کنند، کالاها را به صورت غیرمجاز وارد و صادر می‌کنند. دولت چین حساب‌های آنها را مسدود کرده است. و دقت هم داشته باشید که اینها حساب‌های اشخاص بوده، نه شرکت‌ها. حساب شرکت‌های ایرانی را که وضعیت آنها روشن است، مسدود نمی‌کنند. در کل تمام اینها به خاطر مسائل پولشویی است؛ می‌خواهند ببینند پول‌ها را از کجا آورده‌اند و با آنها چه کار می‌کنند.»

دولت چین قول رفع مشکل داده است

علی طیب نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم نیز اعلام کرده است که حساب فعالان اقتصادی در چین مسدود نشده‌ است. او در حاشیه نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی گفت: «حساب فعالان اقتصادی ایران در چین مسدود نشده بلکه سامانه‌ای در چین مستقر شده تا تنظیم روابط تجارت خارجی بین سیستم بانکی، گمرک و مقام ناظر ارزی چین انجام دهد. با راه‌اندازی این سامانه در چین، نوع روابط تجاری ایران با این کشور دچار تغییر و تحول می‌شود.»

طیب نیا همچنین از اعزام هیأتی از بانک مرکزی ایران به پکن برای حل این موضوع خبر داد و گفت:«در روزهای گذشته رایزنی‌های بسیاری با مقام‌های بانکی چین صورت گرفته تا این مشکل برطرف شود. برخی از شرکت‌های صادر‌کننده ایرانی به لحاظ انتقال منابع ناشی از صادرات خود با مشکلاتی مواجه شده بودند که در سفر اخیر من به چین در خصوص رفع آن با مقام‌های عالی این کشور از جمله مقام ناظرسیستم بانکی و وزیر مالیه چین مذاکراتی صورت گرفت.» او اضافه کرد:«یکشنبه نیز با رئیس کمیسیون توسعه و اصلاحات صحبت‌هایی انجام شد اما مسلم آن است که نظر دولت این کشور حل مشکلات پیش روی روابط تجاری دو طرف است. لازمه اینکه تجارت بصورت ساده و راحت انجام شده و صادر‌کننده بتواند منابع مالی ناشی از تجارت خود را به کشور وارد کند، آن است که بین بانک‌های ایرانی و چینی روابط کارگزاری برقرار شود.»

طیب نیا همچنین از قول دولت چین برای حل این مشکل خبر داد و گفت: «در گذشته و بخصوص در دوران تحریم عمدتاً نقل و انتقال منابع مالی با مشکلاتی صورت می‌گرفت اما با رفع تحریم‌ها انتظار این است که مبادلات به صورت کاملاً طبیعی و عادی از مجاری سیستم بانکی انجام شود.

مقام‌های دولت چین قول داده‌اند که مشکلات را برطرف کنند و قرار است یک هیأت نیز از آن کشور به ایران سفر کرده و از بانک مرکزی کشورمان نیز مقاماتی به این کشور اعزام شوند تا بزودی محدودیت‌هایی که وجود دارد برطرف شود. هم‌اکنون محدودیت جدیدی در چین ایجاد نشده بلکه شرایط قبل حاکم است که باید با مذاکره برطرف شود.»
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید