Iranian Agriculture News Agency

گزارش ایانا از نوسان نرخ یکی از مهم‌ترین اقلام خوراک دامی؛

تغییرات قیمتی جو طی 6 ماه گذشته + جدول

با توجه به اتفاقاتی که از اوایل سال جاری برای محصول جو افتاد، بسیاری از پیش‌بینی‌ها روند افزایش قیمت آن را هشدار می‌داد.

تغییرات قیمتی جو طی 6 ماه گذشته + جدول

با توجه به اتفاقاتی که از اوایل سال جاری برای محصول جو افتاد، بسیاری از پیش‌بینی‌ها روند افزایش قیمت آن را هشدار می‌داد.

چهار ماه پیش، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران درباره اتفاقاتی که در حوزه تجارت جو می‌افتاد، اظهار نگرانی کرد و به ایانا گفت: "متأسفانه قرار است به‌زودی تعرفه واردات جو افزایش یافته و از پنج به ۱۰ درصد برسد؛ محصولی که تأثیرگذارترین فاکتور در قیمت خوراک دام محسوب می‌شود."

به گفته وی، سال گذشته که خرید تضمینی جو از طرف دولت انجام شد، حدود یک میلیون تن از این محصول روی دست دولت ماند؛ بنابراین ابتدا ارز آن را از مبادله‌ای به آزاد تغییر دادند و اکنون قرار است تا یک ماه آینده، تعرفه آن به ۱۰ درصد افزایش یابد. در صورتی که چنین رویدادی اتفاق بیفتد، قیمت جو وارد شده به کشور، برای تاجر یک‌هزار تومان در هر کیلوگرم تمام می‌شود و قطعاً بین یک‌هزار و ۱۰۰ تا یک‌هزار و ۲۰۰ تومان در بازار عرضه خواهد شد. این در حالی است که هم‌اکنون نرخ این محصول حدود ۷۰۰ تومان در هر کیلوگرم به دست دامدار می‌رسد.

این در حالی است که یک ماه بعد، رئیس همین اتحادیه در این زمینه به ایانا گفت: "معمولاً تعرفه جو از اردیبهشت‌ماه افزایش یافته و این روند تا مردادماه هر سال ادامه می‌یابد. بنابراین چنین امری موقتی بوده و نمی‌تواند برای دامداران نگرانی ایجاد کند؛ زیرا سیاست‌های دولت اقتضا می‌کند که منافع دامدار و کشاورز را در کنار هم دیده و سپس تصمیم نهایی را بگیرد. به عبارتی در فصول برداشت و آغاز خرید تضمینی این محصول، لازم است که تعرفه واردات جو به قدری افزایش یابد که کسی با واردات آن به قیمت ارزان‌تر، جو خارجی را به دولت نفروشد؛ بنابراین در مقاطع زمانی اینچنینی، افزایش تعرفه‌ها بسیار لازم است."

وی یادآور شد: "بعد از پایان خرید جو از کشاورزان، دوباره وزنه به سمت دامداران سنگینی کرده و دولت برای حمایت از آنها تعرفه را کاهش می‌دهد."

اما تا امروز، قیمت این محصول همچنان روندی صعودی داشته است. به‌طوری‌که رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران به خبرگزاری مهر عنوان کرد: "قیمت جو بیش از یک‌هزار تومان شده و حدود ٣٠ تا ٤٠ درصد افزایش یافته است همچنین به تبع آن، یونجه از ٨٠٠ تومان به حدود یکهزار تومان رسیده و سبوس در بازار آزاد از ٥٧٠ تا ٥٨٠ تومان به ٧٦٠ تومان رسیده است."

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

نگاهی به جدول آماری قیمت جو از شش ماه گذشته نشان می‌دهد که قیمت جو داخلی از اسفند سال گذشته تا امروز، بیش از 140 تومان در هر کیلوگرم و به عبارتی 16 درصد رشد داشته است. جو وارداتی روس نیز به تبع آن از 790 تومان با افزایشی 200 تومانی به 990 تومان یعنی 25 درصد رسید.

حال باید منتظر بود و دید که آیا پیش‌بینی رئیس اتحادیه سراسری دامداران، مبنی بر افزایش موقتی قیمت جو، به واقعیت تبدیل می‌شود یا این بالا رفتن نرخ، همچنان ادامه خواهد داشت؟ البته هرچند که شرکت پشتیبانی امور دام نیز اعلام کرد که برای تنظیم بازار این محصول اقدامات لازم را انجام داده و این محصول را با قیمت 920 تومان به دست دامدار می‌رساند، اما روند قیمت‌ها در ماه‌های گذشته و افزایش ناگهانی آن به ویژه در یک ماه اخیر، مسئله را وارد فاز دیگری می‌کند که ممکن است نتیجه آن ادامه یافتن سیر صعودی نرخ‌ها باشد.

جدول متوسط قیمت جو داخلی و روس طی شش ماه گذشته

ماه

قیمت جو داخلی (ریال)

قیمت جو روس (ریال)

15 اسفند 95

9067

7900

15 فروردین 96

9067

8013

15 اردیبهشت 96

8563

7900

15 خرداد 96

9063

9050

7 تیر 96

9316

9200

7 مرداد 96

10530

9900

V-960508-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید