Iranian Agriculture News Agency

سال 2016 مرگبارترین سال برای محافظان محیط زیست

سه ایرانی در راه حفاظت از طبیعت در سال گذشته کشته شدند

سازمان دیده‌بان جهانی، Global Witness، گزارش دادند: سال گذشته، ۲۰۰ نفر در جهان در راه دفاع از محیط زیست و منابع طبیعی کشته شده‌اند؛ سه نفر از این افراد ایرانی بودند. این افراد در ۲۴ کشور جان خود را از دست دادند، درحالی است که در سال ۲۰۱۵ این تعداد ۱۸۵ نفر از ۱۶ کشور بوده است.

سه ایرانی در راه حفاظت از طبیعت در سال گذشته کشته شدند

سازمان دیده‌بان جهانی، Global Witness ، گزارش داد سال گذشته، ۲۰۰ نفر در جهان در راه دفاع از محیط زیست و منابع طبیعی کشته شده‌اند؛ سه نفر از این افراد ایرانی بودند. این افراد در ۲۴ کشور جان خود را از دست دادند، درحالی است که در سال ۲۰۱۵ این تعداد ۱۸۵ نفر از ۱۶ کشور بوده است.

به گزارش ایانا از گلوبال ویتنس ، مبارزه با زمین‌خواران و تخریبگران محیط زیست هیچگاه چنین مرگبار نبوده است. گزارش جدید این نهاد نشان می‌دهد که در سال 2016 تقریبا هر هفته چهار نفر در راه دفاع از منابع طبیعی در برابر فعالیت‌های غیرقانونی همچون معدن کاری و قطع غیر قانونی درختان برای صنعت الوار جان خود را از دست داده‌اند. تازه‌ترین گزارش این آژانس نشان می‌دهد از آغاز سال 2017 تا کنون 98 نفر در این راه کشته شده‌اند.

قتل، تنها یکی از شیوه‌های ساکت کردن مدافعان محیط زیست است؛ شیوه‌های متعدد دیگری از جمله تهدید به مرگ، به اسارت گرفتن و تجاوز جنسی هم در بسیاری از کشورها به کار گرفته می‌شود.

سال‌هاست که ژاکلین رومرو اهل کلمبیا (بالا، راست) را به خاطر بحث درباره تاثیرات مخرب ال سرخون، بزرگترین معدن روباز پیت در آمریکای لاتین، تهدید می‌کنند. این پروژه که شرکت‌های انگلیسی گلنکور، بی اچ پی بیلیتون و انگلو امریکن مالک آن هستند و یک پیمانکار داخلی آن را اجرا می‌کند، به خاطر کمبود آب و آواره ش دن تعداد زیادی از مردم بر اثر فعالیت‌های آن با انتقاد شدید روبرو بوده است.

این گزارش، داستان افراد پرشماری همچون ژاکلین را روایت می‌کند که در خطرناک‌ترین کشورها، در برابر اراده نامشروع شرکت‌های چند ملیتی، نمایندگان مجلس و حتی دولت‌های خود ایستاده‌اند. همچنین این گزارش به تحلیل این امر که چرا آنها با تهدید فزاینده مواجه هستند می‌پردازد و راه‌های تامین امنیت این فعالان را بررسی می‌کند.

نمودار تعداد کشته شدگان در راه دفاع از محیط زیست بر اساس کشورها در سال 2016

نه تنها تعداد کشته شدگان در راه حفظ محیط زیست افزایش یافته که پراکندگی آنها در بین کشورهای جهان نیز بیشتر شده است. در سال 2016 ما 200 کشته را در 24 کشور به ثبت رسانده‌ایم. تقریبا 40 درصد از آنها بومیان بودند. عدم امکان ردیابی، شناسایی مسببان این قتل‌ها را دشوار می‌سازد اما ما شواهدی قوی یافته‌ایم که پلیس و نیروهای مسلح در 43 مورد از این قتل‌ها دست داشته‌اند؛ فعالان خصوصی مانند نگهبانان امنیتی و قاتلان اجیر شده، عامل 52 مورد دیگر بوده‌اند.

مرگبار ترین کشورها برای فعالان

تقلاهای ظالمانه برای دستیابی به ثروت طبیعی آمازون، برزیل را بار دیگر به مرگبارترین کشور از نظر تعداد کشته شدگان تبدیل کرده هر چند هندوراس به لحاظ سرانه، همچنان مثل دهه گذشته خطرناکترین کشور جهان برای فعالان زیست محیطی به شمار می‌رود.

نیکاراگوآ در حال رقابت با دو کشور پیشین است. قرار است یک کانال در اقیانوس ساخته شود، که کشور را به دو قسمت تقسیم می کند؛ این امر ممکن است به آواره شدن گروه زیادی از مردم، ناآرامی‌های اجتماعی و سرکوب خشونت بار کسانی که با آن مخالفت کنند منجر شود. فعالیت های معدنی، فیلیپین را در آسیا در جایگاه نخست کشته شدگان زیست محیطی قرار داده است.

در کلمبیا، احتمالا به خاطر قرارداد صلحی که اخیرا بین دولت این کشور و شورشیان فارک امضا شده، رکورد تعداد کشته شدگان شکسته شده است. مناطقی که قبلا تحت کنترل شبه نظامیان فارک بوده اکنون نگاه شرکت‌های استخراج معدن و نمایندگان مجلس را به خود جلب کرده در حالی که جوامعی که در حال بازگشت به مناطق خود هستند به خاطرباز پس گیری زمین‌هایی که در جریان نیم قرن منازعه از دست داده‌اند مورد حمله قرار می‌گیرند.

هند به خاطر سرکوب شدید اعتراضات مسالمت آمیز فعالان مدنی، شاهد افزایش تعداد کشته‌ها بوده است.

دفاع از پارک‌های ملی اکنون خطرناک‌تر از هر زمان دیگری شده به خصوص در آفریقا که تعداد زیادی از جنگل‌بانان به‌ویژه در جمهوری دموکراتیک کنگو کشته شده‌اند.

این پدیده مشکلی نیست که محدود به یک گوشه از جهان باشد؛ کشورهای توسعه یافته هم در حال یافتن راه‌های دیگری برای سرکوب فعالان هستند بالاخص ایالات متحده که دولت ترامپ، همه نوع دلیلی برای اعتراض مدافعان محیط زیست به دست داده است.

در سطح جهانی، روز به روز بیشتر روشن می‌شود که دولت ها و صاحبان تجارت در انجام وظیفه خود در حفاظت از جان فعالان ناتوان هستند. آنها سطحی از تسامح را که به اکثریت وسیع قانون شکنان اجازه می‌دهد با آسودگی به اقدامات خود ادامه دهند، در پیش گرفته‌اند. این تسامح آنها را به قتل تشویق می‌کند. سرمایه گذاران از جمله بانک‌های توسعه، با پشتیبانی از پروژه‌هایی که به محیط زیست آسیب می‌زنند و حقوق بشر را نقض می کنند، به خشونت‌ها دامن می زنند.

جالب اینجاست که این خود فعالان هستند که مجرم شناخته می‌شوند و با مجازات های کیفری و پرونده‌های خشونت بار مدنی که دولت‌ها و شرکت‌ها برای ساکت کردن آنها درست می‌کنند روبرو می‌شوند.

این‌گونه اتهام زدن‌ها برای مرعوب کردن مدافعان محیط زیست و لکه‌دار کردن حیثیت آنها و درگیر کردن آنها در مبارزه‌ای پر هزینه انجام می‌شود.

به تازگی گلوبال ویتنس با کمک روزنامه گاردین تصمیم گرفته است که راهی برای تغییر وضع موجود پیدا کنند. سالهاست که این نهاد به مستند سازی سالانه شرح حال کسانی که در راه حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی جان خود را از دست می‌دهند، می پردازد. اکنون روزنامه گاردین قصد دارد یک بخش مخصوص پیگیری مرگ این افراد را در سایت خود راه‌اندازی کند که به محض تایید گلوبال ویتنس اسناد مربوطه را منتشر می‌کند. به علاوه گاردین خبرنگاران خارجی و محیط زیستی خود را برای گزارش موارد خشونت علیه فعالان زیست محیطی اعزام خواهد کرد.

حفاظت از فعالان خط مقدم

درخواست‌هایی که از دولت‌ها، شرکت‌ها و سرمایه گذاران داریم که عبارت است:

-مقابله با علل اصلی خطر: تضمین اینکه جوامع بتوانند درباره چگونگی استفاده از سرزمین و منابع خود به‌طور آگاهانه و با آزادی کامل تصمیم بگیرند.

-حمایت و حفاظت از مدافعان: از طریق وضع قوانین، سیاست ها و اقدامات ویژه

-درخواست پاسخگویی به خاطر سوء رفتار: فراتر رفتن از پیگرد عاملان دستور یا اجرای حملات و تضمین اینکه عوامل مقصر همچون سرمایه‌گذاران بین‌المللی که در دفاع از فعالان تهدید شده کوتاهی کرده‌اند، با عواقب بی‌تفاوتی خود روبرو خواهند شد.


ترجمه: محسن حدادی

L-960502-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید