Iranian Agriculture News Agency

بیست و نهمین نشست مدیران کل امور روستایی و شوراهای استانداری کشور در استان گلستان آغاز شد

تدوین لایحه 18 ماده‌ای دهیاری‌ها/ پرداخت تسهیلات بدون سقف به ایده‌های نو در اشتغال روستایی

بیست و نهمین نشست مدیران کل امور روستایی و شوراهای استانداری های کشور صبح امروز ،20 تیر ، در گرگان مرکز استان گلستان فعالیت خود را آغاز کرد.

تدوین لایحه 18 ماده‌ای دهیاری‌ها/ پرداخت تسهیلات بدون سقف به ایده‌های نو در اشتغال روستایی
بیست و نهمین نشست مدیران کل امور روستایی و شوراهای استانداری های کشور صبح امروز ،20 تیر ، در گرگان مرکز استان گلستان فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش ایانا معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در این نشست گفت: "تغییرات اساسی و بنیادین در روستاها نیازمند رویکرد تازه است. مظلوم ترین و سخت کوش ترین مدیران کشور، مدیرانی هستند که در عرصه روستاها به خدمت رسانی مشغول اند."

سعید جندقیان ادامه داد: "هر جا 3 عنصر جمعیت، تولید و هنر در کنار یکدیگر قرار گرفتند تمدن را تشکیل دادند و روستاها از این جهت بسترهای مستعد و متمدنی هستند. در حال حاضر 33 هزار و 500 دهیاری در کشور در حال فعالیت هستند و بر این باوریم که در راستای ارتقا سطح دهیاری ها توجه به آموزش از اهمیت بالایی برخوردار است."

جندقیان با بیان اهمیت کارآفرینی و نام گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان "اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال" اضافه کرد: "در ابتدای سال 96 کتاب کارآفرینی روستایی با حضور معاون اول رئیس جمهور رونمایی شد و تاکنون هزارو 200 کارآفرین روستایی شناسایی شده است.

او همچنین با بیان اینکه سامانه ثبت ایده ها و کارآفرینان به زودی رونمایی می شود، گفت: "این سامانه برای ایده های نو و جلب حمایت کارآفرینان بخش خصوصی راه اندازی می شود، چرا که ظرفیت های بالایی برای اشتغال در روستاها وجود دارد."

جندقیان ادامه داد: "چنانچه این ایده ها از سوی دهیاران 33 هزار و 500 دهیاری ارائه شود، به آن ها تسهیلات بدون سقف برای تولید و اشتغال و توسعه روستا ارائه خواهد شد."

او همچنین از تدوین لایحه 18 ماده ای دهیاری ها خبر دارد و افزود: "امیدواریم تا تصویب این لایحه در صحن علنی مجلس بسیاری از مشکلات روستائیان، دهیاری ها و حتی مباحث مربوط به ثبات شغل دهیاران مرتفع شود و دهیاران شاهد قوام شغلی و تامین اجتماعی خود باشند."

در ابتدای این نشست نیز، معاون امور عمرانی استاندار گلستان گفت: "گلستان رنگین کمان ایران است و دومین استان کشور به لحاظ جمعیت روستایی است و شاید بیشترین مراجعات به استانداری گلستان برای حضور در اداره کل امور روستایی است."

رضا مروتی ادامه داد: "فعالیت های اقتصادی استان بیشتر بر پایه کشاورزی و محصولات آن است و گلستان دومین تولید کننده مرغ و گندم در کشور است و در تولید دانه های روغنی نیز رتبه نخست کشور را دارد. در گلستان 15 قوم با وحدت کامل زندگی می کنند و 23 شهرک و ناحیه صنعتی در حوزه روستایی در حال فعالیت هستند."

مروتی در مورد اقدامات صورت گرفته در خصوص دانش بومی در این استان گفت: تلاش داریم در هر بخش و هر شهرستان یک روستا را به عنوان الگو خودکفا کنیم. در ابتدای دولت یازدهم 829 دهیاری در گلستان وجود داشت اما در حال حاضر این رقم به 889 دهیاری رسیده است و همچنین حجم ماشین آلات 3.7 رشد داشته است.

بیست و نهمین نشست مشترک مدیران کل روستایی و شوراهای استانداری های کشور امروز و فردا ( 20 و 21 تیر) در گلستان به ارائه گزارش و تبادل نظر پیرامون مسائل روستاهای سراسر ایران می پردازد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید