Iranian Agriculture News Agency

زنانی که نقاب گاو می‌گذارند

پروژه یک عکاس در هند که زنان را در موقعیت‌های مختلف با نقاب گاو به تصویر کشیده، سر و صدای زیادی به پا کرده و خشم هندوهای ملی‌گرا را برانگیخته است. عکاس این پروژه این پرسش بسیار جنجالی را مطرح کرده که آیا ارزش زنان در هند از گاو هم کمتر است

زنانی که نقاب گاو می‌گذارند


پروژه یک عکاس در هند که زنان را در موقعیت‌های مختلف با نقاب گاو به تصویر کشیده، سر و صدای زیادی به پا کرده و خشم هندوهای ملی‌گرا را برانگیخته است. عکاس این پروژه این پرسش بسیار جنجالی را مطرح کرده که آیا ارزش زنان در هند از گاو هم کمتر است .

به گزارش بی بی سی، سوجاترو گوش، عکاس ۲۳ مقیم دهلی گفت: "این واقعیت که در کشور ما به گاوها بیش از زنان اهمیت می‌هند، مرا آشفته و نگران می‌کند. اگر به زنی تجاوز یا تعرض شود و بخواهد پی آن را بگیرد، بیش از آن طول می‌کشد که به مشکل مربوط به یک گاو رسیدگی شود که برای خیلی از هندوها حیوانی مقدس است ."

هند، بارها و بارها به دلیل پرونده‌های مربوط به جرایم علیه زنان موضوع اخبار رسانه‌های جهان شده است. آمار دولتی هند می‌گوید در هر ۱۵ دقیقه یک فقره تجاوز در این کشور رخ می‌دهد .

سوجاترو گوش می‌گوید: "این پرونده‌ها سال‌ها در دادگاه خاک می‌خورد تا این که مجرم به مجازات برسد. اما اگر گاوی کشته شود، گروه‌های تندروی هندو بلافاصله دست به‌کار می‌شوند و به سراغ مظنونان می‌روند تا آنها را بکشند یا بزنند ."

به گفته آقای گوش، پروژه عکاسی زنان با نقاب گاو شیوه اعتراض او است به نفوذ روزافزون گروه‌های خودسر محافظ گاوها که از زمان به قدرت رسیدن حزب بهاراتیا جاناتا و نخست وزیری نارندرا مودی از قبل هم جسورتر شده‌اند .

او می‌گوید: "پرونده قتل دادری (که در آن یک مرد مسلمان به دلیل شایعه‌ نگهداری و مصرف گوشت گاو به دست یک هندو کشته شد) و حملات مشابه مذهبی به مسلمانان از سوی گروه‌های طرفدار گاوها من را نگران کرده است ."

در ماه‌های اخیر گاو زبان‌بسته به یکی از دلایل اصلی دوقطبی شدن جامعه در هند تبدیل شده است .

حزب بهاراتیا جاناتا اصرار دارد که این حیوان مقدس است و باید حفاظت شود. ذبح گاو در بسیاری از ایالت‌های هند ممنوع است، مجازات‌های سنگینی برای خاطیان در نظر گرفته می‌شود و پارلمان هم طرحی را برای مجازات اعدام مجرمان در دست دارد .

اما گوشت گاو جزو غذاهای اصلی مسلمانان، مسیحیان و میلیون‌ها نفر دیگر از طبقه فرودست "دالیت" است که هدف خشونت‌های گروه‌های تندرو حامی گاو در هند هستند .

در دو سال گذشته بیش از ده نفر در پرونده‌هایی مربوط به گاو کشته شده‌اند. قربانیان معمولا بر اساس شایعات عمدتا بی‌اساس هدف قرار می‌گیرند و در این میان مسلمانان حتی به خاطر جابجا کردن گاوها برای گرفتن شیر از آن ها هم مورد حمله قرار گرفته‌اند .

سوجاترو گوش، عکاس پروژه که خود اهل کلکته در شرق هندوستان است، می‌گوید چند سال پیش که به دهلی نقل مکان کرد از "این ترکیب خطرناک مذهب و سیاست" آگاه شد و پروژه‌اش هم نوعی "اعتراضی خاموش" است که فکر می‌کند می‌تواند تاثیر داشته باشد .

چند هفته پیش در سفری به نیویورک، آقای گوش، نقابی از سر گاو را از مغازه‌ای می‌خرد و بعد از بازگشت شروع به عکاسی از زنان با این نقاب در مقابل مکان‌های توریستی و ساختمان‌های دولتی، در خیابان و خانه‌ها، و روی قایق و سوار بر قطار می‌کند تا نشان دهد "زنان همه‌جا آسیب‌پذیر هستند ".

" من از زنانی از تمام بخش‌های اجتماع عکس گرفتم. پروژه را از دهلی شروع کردم چون پایتخت، مرکز سیاست و مذهب است و بیشتر بحث و جدل‌ها از آنجا شروع می‌شود ."

" نخستین عکس را در مقابل بنای مشهور دروازه هند گرفتم که یکی از پرطرفدارترین مکان‌های توریستی در هند است. بعد، از یک مدل در مقابل کاخ ریاست جمهوری عکاسی کردم و از یکی دیگر در قایقی روی رودخانه هوگلی در کلکته ."

سوجاترو گوش تا الان مدل‌هایش را از میان دوستان و آشنایان انتخاب کرده چون می‌گوید موضوع بسیار حساس است و نمی‌تواند به راحتی سراغ غریبه‌ها برود .

چندی پیش که او پروژه‌اش را روی اینستاگرام گذاشت، واکنش‌ها ‌‌"همه مثبت بود. در هفته اول به سرعت همرسان شد و خیلی‌هایی که نمی‌شناختم از من تقدیر کردند ."

اما بعد از آن که رسانه‌های هند موضوع را پوشش دادند و اخبارشان را روی فیسبوک و توییتر گذاشتند، موج انتقادها شروع شد .

" بعضی کامنت‌های تهدیدآمیز گذاشتند. روی توییتر مردم شروع به آزار من کردند . بعضی نوشتند که من را همراه با مدل‌هایم باید به مسجد جامع دهلی ببرند و قربانی کنند و گوشتمان را به یک روزنامه‌نگار زن و یک نویسنده زن بخورانند که تندروها از آن ها هم خشمگین هستند. آن ها نوشتند که می‌خواهند مادرم را ببینند که به عزایم نشسته است ."

به گفته آقای گوش، بعضی هم با پلیس دهلی تماس گرفتند و "مرا متهم به تلاش برای راه انداختن آشوب کردند و خواهان دستگیری من شدند ."

او از این انتقادها شگفت‌زده نشده و اذعان می‌کند که پروژه‌اش "پیامی غیر مستقیم" به حزب حاکم بهاراتیا جاناتا است .

" من بیانیه‌ای سیاسی داده‌ام چون موضوع سیاسی است، اما اگر در این مسائل عمیق‌تر شویم می‌بینیم که برتری‌جویی هندوها همیشه وجود داشته و در دو سال گذشته با قدرت گرفتن این دولت آشکارتر شده است ."

با وجود این، تهدیدها سوجاترا گوش را نترسانده است. او می‌گوید: "من نمی‌ترسم چون برای خیری بزرگ تر کار می‌کنم ".

خبرساز شدن پروژه او با این که برایش دردسرساز شده، اما یک جنبه مثبت هم داشته است. زنانی از سراسر دنیا به او پیام داده‌اند که حاضرند در پروژه‌‌اش شرکت کنند .

خودش می‌گوید این گاو تازه آماده سفر شده است /.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید