Iranian Agriculture News Agency

چرا نژاد گوسفند سنجابی ایران، محبوب قطری هاست!؟

کیوان کاشفی، رئیس اتاق کرمانشاه امروز با بیان اینکه با وجود قیمت گران گوشت گوسفند ایران قطری‌ها علاقه زیادی به گوشت و دام زنده ایران دارند، گوسفند نژاد «سنجابی» را از جمله گوشت‌های محبوب بین قطری‌ها و البته تمام مردم جهان برشمرد. اینکه چرا این گوسفند جزو نژاد های محبوب است و حتا قطری ها حاضر هستند با وجود گوشت گوسفند های استرالیایی، این گوشت را به 4 برابر قیمت از ایران بخرند را می توانید در متن زیر بخوانید:

چرا نژاد گوسفند سنجابی ایران، محبوب قطری هاست!؟

سنجابی گوسفندی دنبه‌دار با جثه‌ای بزرگ و دست و پایی بلند است. رنگ صورت آن قهوه‌ای تا قهوه‌ای کمرنگ بوده و بدن از پشم بلند و نسبتأ سفید و ضخیمی پوشیده شده است. از لحاظ تولید جزء گوسفندان گوشتی و گوشتی‌ -‌ پشمی بوده و دارای تولید شیر مناسب است.

نژاد گوسفند سنجابی :

گوشتی -‌ پشمی

رنگ :

سفید یا نخودی (گوش‌ها، قسمتی از گردن و دست و پا دارای لکه‌های قهوه‌ای)

پراکنش گوسفند سنجابی :

حد شمالی منطقه پراکنش این گوسفند، کوه شاه‌کوه و رودخانه قره‌سو است و تا دهات اطراف قصبه و روانسر ادامه می‌یابد. حد شرقی شامل کوه زنگلیان‌ کوه کماجار و کوه ویس و کوه خورین است. حد غربی شامل کوه‌های ‌ولد‌بیگی و کوه بنی‌گز و ده‌های ونه‌رنگینه گوران و تختگاه و مله‌بگلر و سایر کوه های گوران است. حد جنوبی این‌ ناحیه شامل خطی است که به موازات تقریبأ شش کیلومتری شمال جاده کرمانشاه - قصر‌شیرین کشیده شده و کوهستان‌های برزه و چنار را شامل می‌شود.

گوسفند سنجابی

خصوصیات تولیدی نژاد سنجابی :

میانگین وزن تولد 5 / 4 کیلوگرم

میانگین وزن شیرگیری 24 / 0کیلوگرم

میانگین وزن پشم 5 / 2 کیلوگرم

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید