Iranian Agriculture News Agency

کمیابی فسفر، تهدیدی برای تولید مواد غذایی در جهان

فسفر در کشاورزی به اندازه آب مهم است.

فسفر در کشاورزی به اندازه آب مهم است.
به گزارش ایانا و به نقل از ساینس دیلی (Science Daily)، کاهش دسترسی به فسفر یک معضل جدی است که توانایی ما را در تغذیه مردم جهان به چالش می کشد. این عنصر مانند ازت و پتاسیم در تغذیه گیاهان و حاصلخیزی خاک مهم است.
دانا کردل (Dana cordell ) ضمن ارائه تز خود در دانشگاه لینکوپینگ سوئد گفت: کمیابی فسفر سبب ایجاد گرفتاری در ابعاد جهانی خواهد شد، مگر این که کاری صورت دهیم. طبق برآوردها در اوایل 2035، تقاضای فسفر از عرضه آن پیشی خواهد گرفت.
فسفر را از سنگ فسفات استخراج می­کنند. دو سوم منابع جهانی سنگ فسفات در چین، مراکش و صحرای غربی قرار دارد.
کردل گفت: تقاضای فسفر افزایش یافته و قیمت آن بین سال 2006 و 2008، 800 درصد بالا رفته است.
وی افزود: کمبود فسفر به دلیل کاهش دسترس پذیری به آن موضوع کم اهمیتی نیست. بسیاری از کشاورزان جهان استطاعت خرید فسفر و کودهای فسفره را ندارند. موضوع استفاده از فسفر در سیستمهای غذایی، اخیراًٌ بسیار مورد توجه قرار گرفته است. چون طبق بررسیها فقط یک پنجم فسفر موجود در سنگ فسفات پس از استخراج واقعاً به غذای ما می رسد. فقدان یک شیوه بین المللی موثر برای تضمین دسترسی طولانی مدت به فسفر در تولید مواد غذایی کاملاً حس می شود.
محققان می گویند فسفر را در کشاورزی باید به نحو کاراتری مورد استفاده قرار داد. همه ما به مصرف سبزیجات نیاز داریم و برای رفع این نیاز باید کشاورزی را کارآمد سازیم. در این زمینه باید به فکر بازیابی و استفاده مجدد از بخش عظیم فسفر موجود در بقایای محصولات زراعی، ضایعات مواد غذایی و فضولات دامی و انسانی باشیم.
اگر کاری انجام ندهیم، تولید مواد غذایی در آینده به خطر می افتد. چون افزایش قیمت کود، اثرات زیان آور زیست محیطی آلودگی فسفر، مصرف منابع طبیعی و انرژی، برداشت کمتر، کاهش درآمد کشاورزان و ناامنی غذایی را شاهد خواهیم بود.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید