Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد:

مخالف استخراج معدن مس دره زرشک هستیم

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد درخصوص احداث معدن مس در منطقه دره زرشک و علی آباد اعلام کرد: شرکت آب منطقه‌ای یزد آنچه به مصلحت استان و منابع آبی استان است انجام می‌دهد ونظر منفی خود را درخصوص احداث این معدن در منطقه دره زرشک وعلی آباد اعلام کرده است.

مخالف استخراج معدن مس دره زرشک هستیم

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد درخصوص احداث معدن مس در منطقه دره زرشک و علی آباد اعلام کرد: شرکت آب منطقه‌ای یزد آنچه به مصلحت استان و منابع آبی استان است انجام می‌دهد ونظر منفی خود را درخصوص احداث این معدن در منطقه دره زرشک وعلی آباد اعلام کرده است.

به‌گزارش ایانا از پاون، محمدمهدی جوادیان زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره وضعیت استخراج معدن دره زرشک بیان کرد: موضوع در شرکت مدیریت منابع آب ایران جهت اعلام نظر نهائی درحال پیگیری است.

این مقام مسئول با تشریح وضعیت منابع آبی و میزان بارندگی در استان یزد، افزود: یزد کم بارش‌ترین استان کشور است و براساس آمار 29 ساله متوسط بارش استان یزد 100 میلی‌متر و بر اساس آمار 20 ساله، متوسط بارش استان 89 میلی‌متر بوده است، امسال بارش‌های استان 11 درصد کاهش داشته است .

وی ادامه داد: در سال آبی 96-95 میزان بارش شهر یزد 33 میلی‌متر بوده که نسبت به دوره آماری با 48 درصد کاهش روبرو بوده است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با بیان چشم‌انداز این شرکت در تأمین آب سالم و پایدار برای تمامی ذی‌نفعان خود اعم از بخش شرب، صنعت، کشاورزی و دیگر بخش‌ها عنوان کرد: برای حفظ کمی و کیفی منابع آب زیرزمینی که منابع حیاتی و استراتژیک استان است، اجرای کامل طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی الزامی است که در دوبخش فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی و بخش امور نرم‌افزاری و سخت افزاری تقسیم‌بندی شده است. بسیاری از مواردی که برای احیای آب‌خوان‌ها نیاز داریم، در این طرح پیش‌بینی شده است .

وی ادامه داد: درهمین راستا سه برنامه در شرکت آب منطقه ای یزد دنبال می‌شود که برنامه اول مقاوم‌سازی منابع آب زیرزمینی درابعاد کمی کیفی از طریق اجرای طرح‌های تعادل بخشی وتغذیه مصنوعی که شامل بستن چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتورهای حجمی برروی چاه‌های مجاز، کاهش اضافه برداشت چاه‌های مجاز، تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری کشاورزی، تغذیه مصنوعی دشت‌ها و تقویت آبخوان است .

جوادیان زاده درخصوص مدیریت تقاضای آب گفت: برنامه دوم مدیریت تقاضای آب است که اجرایی شدن شیوه نامه اولویت بندی متقاضیان تأمین آب صنعتی واولویت دادن به صنایع کم آبخواه، پاک و فاقد آلودگی، اشتغال‌زائی بیشتر همراه باارزش افزوده بالاتر است. در مدیریت تقاضا سعی داریم تا تقاضا منطقی شود و توسعه آینده توسعه صنایع کم آبخواه و کشاورزی پربازده باشد .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد عنوان کرد: دربرنامه سوم مدیریت عرضه آب پیگیری می‌شود که تکمیل طرح‌های توسعه منابع آب نظیر سد هرات و شبکه آبیاری مربوطه آن که این سد اولین سد استان یزد می‌باشد و 75 درصد پیشرفت داشته وسعی ما براین است تا 22 بهمن ماه سال جاری افتتاح شود، ارتقاء بهره‌وری وافزایش ظرفیت تأسیسات انتقال آب به یزد، شناسائی و بهره‌برداری از منابع آب‌های غیرمتعارف از دیگر برنامه‌هایی است که مطالعات آن آغاز شده است. همچنین پیگیری عملیات اجرایی طرح‌های جدید انتقال آب بین حوضه‌ای در دستور کار است.

وی افزود: بخش فرهنگ سازی که به کمک رسانه‌ها امکان پذیر می‌شود و شرکت در این بخش، عملکرد 300 درصدی داشته و رسانه‌ها هم همکاری خوبی داشته‌اند .

جوادیان زاده گفت: حدود 70 درصد از منابع آب زیرزمینی دربخش کشاورزی مصرف می‌شود که در طرح احیای تعادل بخشی، دولت مکلف شده است تا تمام چاه‌ها به کنتور هوشمند تجهیز نماید .

وی ادامه داد: بانصب کنتور بر روی چاه‌های کشاورزی مدیریت آب به خود کشاورزان واگذار می‌شود و درهمین راستا کشاورزان براساس میزان حجم آبی که در اختیار دارند، باید کشت داشته باشند و همین امر به‌طور غیرمستقیم موجب فرهنگ‌سازی ونهادینه شدن اصلاح الگوی کشت در بین آن‌ها می‌شود چرا که با حجم آبی که دارند، نوع کشت خودرا معین کنند و آن‌ها به سمت کشت گیاهان کم آبخواه سوق داده می‌شوند .

این مقام مسئول اعلام کرد: هرگونه افزایش بهره برداری، حفر چاه غیر مجاز، اضافه برداشت باعث کاهش منابع آب مجاور می‌شود و طبق ماده 45 قانون توزیع عادلانه آب میزان خسارت وارده به سفره‌های منابع آب زیرزمینی از متخلفین اخذ می‌شود که توسط 16 گروه گشت وبازرسی درسطح استان یزد موارد تخلف گزارش داده شده و با متخلفین برخورد قاطعانه صورت می‌گیرد. حتی اگر این تخلفات از سوی یک ارگان دولتی باشد .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد درمورد نشست زمین به دلیل مصرف بی رویه از منابع آب زیرزمینی یادآور شد: زمانی که میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی از میزان تغذیه آن بیشتر باشد، سفره براثر وزن خاک فشرده شده و نشست پیدا می‌کند و موجب خسارت بر روی تأسیسات شده و قدرت نفوذ پذیری خاک کاهش پیدامی کند. به این ترتیب بارندگی‌ها به صورت سیلاب در می‌آیند .

شایان ذکراست این نشست در آستانه هفته صرفه‌جویی درمصرف آب و به‌صورت مشترک با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد برگزار شد .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید