Iranian Agriculture News Agency

نتایج مدیریت منابع آب در حاشیه تالاب‌ها:

وضعیت تالاب "میقان" در استان مرکزی بهبود یافته است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: با مدیریت صحیح منابع آب همچون انسداد چاه‌های غیرمجاز اطراف تالاب، نصب کنتور هوشمند و جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز پیرامون تالاب، بازگشایی رودخانه‌های حوضه آبریز تالاب در فصول غیرزراعی و انتقال پساب شهر اراک به تالاب میقان، بزرگ‌ترین تالاب استان مرکزی دوباره احیا شد.

وضعیت تالاب "میقان" در استان مرکزی بهبود یافته است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: با مدیریت صحیح منابع آب همچون انسداد چاه‌های غیرمجاز اطراف تالاب، نصب کنتور هوشمند و جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز پیرامون تالاب، بازگشایی رودخانه‌های حوضه آبریز تالاب در فصول غیرزراعی و انتقال پساب شهر اراک به تالاب میقان، بزرگ‌ترین تالاب استان مرکزی دوباره احیا شد .

به‌گزارش ایانا از پاون، عزت اله آمره‌ای با اشاره به اهمیت تالاب میقان گفت: تالاب میقان با محیطی برابر با پنج هزار و 481 کیلومتر مربع در 15 کیلومتری شهر اراک و در مجاورت روستای میقان واقع شده است، این تالاب علاوه بر نقش مهمی که در تثبیت و کیفیت آب و هوای منطقه دارد زیستگاه پرندگان مهاجر نیز است .

آمره‌ای افزود: منابع تأمین آب تالاب را بارش‌های جوی، آب سه رودخانه قره کهریز، فراهان و شهراب و پساب تصفیه فاضلاب اراک تشکیل می‌دهند و میزان بارندگی سالیانه آن 196.5 میلی متر می‌باشد که در سال‌های با بارندگی مناسب، تالاب دارای آب قابل توجه است و در سال‌های کم آبی عموماً سطح تالاب خشک شده و به حالت کویری در می‌آید .

وی حمایت از تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی، ارزش زیستگاهی، ارزش هیدرولوژیکی، تعدیل و تلطیف آب و هوا، پالایش و جذب آلاینده‌ها، برداشت سدیم سولفات، گیاهان دارویی و صنعتی، ارزش شیلاتی، ارزش زیبایی شناختی و... را از جمله ارزش‌ها، خدمات و کارکردهای تالاب میقان برشمرد .

آمره‌ای ادامه داد: این در حالیست که تالاب میقان به علت رخ دادن خشکسالی‌های مکرر به خصوص در سال‌های اخیر، احداث بندهای خاکی متعدد در حوضه آبریز بالادست، بهره‌برداری شدید از سفره‌های آب زیرزمینی مناطق پیرامون، تغییر کاربری اراضی، معدن کاوی، چرای شدید و دیگر عوامل، دستخوش تغییرات شده است .

وی ادامه داد: تمام دستگاه‌های ذی ربط مکلف به تأمین نیاز حق آبه زیست محیطی تالاب‌ها هستند و وزارت نیرو به عنوان دستگاه متولی تأمین و تخصیص منابع آب، موظف به تأمین آب مورد نیاز تالاب‌ها از راه صرفه جویی در منابع آب، به ویژه صرفه جویی در بخش کشاورزی است چرا که حفر چاه‌های غیرمجاز و کشاورزی آب‌بر در این منطقه یکی از علل خشکی تالاب میقان است که در این راستا شرکت آب منطقه ای مرکزی تمامی چاههای آب زیرزمینی غیرمجاز در اطراف تالاب را مسدود و پساب شهر اراک را به سمت این تالاب روانه کرد .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی یکی از مهم‌ترین عوامل تخریب تالاب‌ها را عدم تأمین حقابه زیست محیطی آن‌ها دانست و افزود: شرکت آب منطقه‌ای مرکزی به منظور حفظ و نگهداری و احیای دوباره تالاب میقان تمامی رودخانه‌های منشعب ورودی تالاب میقان در فصول غیرزراعی را با همیاری مسئولین محلی و مردم جهت هدایت آب در بستر تالاب بازگشایی کرد .

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی با ذکر اهمیت فوق العاده اصلاح رویکرد مدیریت آب در کشور برای رفع مشکلات تالاب‌ها، سفره‌های آب زیر زمینی و رودخانه‌ها، اعلام کرد: تغییر رویکرد توسعه‌ای کشور به‌ویژه در حوزه منابع آب، پرهیز از نگاه منطقه‌ای و جایگزینی نگاه کلان و ملی به جای آن، تغییر رویکرد از سازه‌ای به غیرسازه‌ای، همچنین کاهش آب تخصیص یافته به بخش کشاورزی تا میزان ۴۰ الی ۵۰ میلیارد متر مکعب، کشت محصولات کم آب و واردات محصولات پرآب با سیاست‌گذاری درست، استفاده از آب مجازی و بازیافت پساب‌ها و فاضلاب‌ها، توانمندسازی بخش کشاورزی با استفاده از فناوری روز دنیا، اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به مردم و مسئولان، همراه با هم و در بلند مدت پیامدهای مثبتی بر حفظ و احیای تالاب‌ها خواهد داشت .

وی در پایان به لزوم حفاظت از تالاب‌ها اشاره کرد و افزود: حفاظت از تالاب‌ها یک وظیفه ملی است، زیرا تالاب‌ها زیستگاه طبیعی پرندگان هستند و تأثیر بسزایی بر منابع آبی و حتی جذب گردشگر دارند .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید