Iranian Agriculture News Agency

از سوی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اجرا می‌شود؛

اجرای کشت فراسرزمینی در کشور قزاقستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی، اجرای کشت فراسرزمینی در کشور قزاقستان را در دستورکار خود قرار داده است.

اجرای کشت فراسرزمینی در کشور قزاقستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی، اجرای کشت فراسرزمینی در کشور قزاقستان را در دستورکار خود قرار داده است.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، هاشم ولی‌پور مطلق اظهارکرد: انجام کشت فراسرزمینی از چند سال قبل در دستورکار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت.

وی افزود: شرکت جهاد سبز از شرکت های زیرمجموعه جهاد استقلال وابسته به جهاد کشاورزی ضمن اینکه اقدام به کشت فراسرزمینی در قزاقستان کرد نسبت به انجام مطالعات لازم اقدام کرده است.

ولی پورمطلق با اشاره به اینکه در ادامه تشکل های کشاورزی استان‌های اصفهان و فارس نیز اقدام به کشت در کشور قزاقستان کردند، اظهارکرد: سازمان جهاد کشاورزی استان نیز به عنوان سومین استان کشور بنا به دلایل متعدد انجام کشت فراسرزمینی را در دستورکار خود قرار داد که در همین راستا جلسات متعددی برگزار شد.

وی تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های انجام گرفته و با استفاده از نظرات و پیشنهادات شرکت جهاد سبز و در تعامل با دفتر امور بین‌الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی، کشور قزاقستان به عنوان اولین کشور هدف تعیین و مقرر شد گروهی متشکل از نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی و شرکت های داوطلب انجام کشت فراسرزمینی به منطقه اعزام شده و از نزدیک شرایط و پتانسیل‌ها را بررسی و تصمیم مقتضی اتخاذ شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: در همین راستا هیأتی 11 نفره متشکل از یک نماینده از بخش دولتی و 10 نفر مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره سه شرکت کشاورزی توانمند استان از تاریخ 9 لغایت 14 اردیبهشت ماه سفری پنج روزه به کشور قزاقستان داشتند.

ولی‌پور مطلق اضافه کرد: در نهایت با توجه به مطالعات دقیق کارشناسی انجام گرفته، تجارب و مطالعات شرکت جهاد سبز و نتایج بررسی میدانی صورت گرفته، توافق نامه انجام کشت فراسرزمینی بین هیأت اعزامی استان با کشور میزبان به امضاء رسید.

وی بیان کرد: طبق توافق مذکور، کشت فراسرزمینی از شهریور سال جاری برای کشت پاییزه در مساحت 1000 هکتار به صورت پایلوت آغاز شده و به مرور افزایش خواهد یافت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یادآور شد: اجرای کشت فراسرزمینی در کشور قزاقستان بنا به موانع و مشکلات موجود در استان و شرایط موجود در کشور هدف منافعی به دنبال دارد.

ولی پورمطلق اظهار کرد: با توجه به برخی محدودیت ها در استان از جمله کمبود منابع آب و عدم امکان توسعه سطح زیرکشت مزایا این طرح امکان انجام کشت دیم به دلیل بارندگی قابل توجه و امکان واردات مجازی آب از طریق ورود محصولات تولیدی است.

وی ادامه داد: همچنین با وجود دانش‌آموختگان دانشگاهی بیکار در رشته‌های کشاورزی امکان اشتغال به کار نیروهای متخصص نیز در این طرح وجود دارد.

رییس جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: با توجه به کمبود تولید در مقایسه با نیاز کشور، امکان تامین نیاز به مواد غذایی از خارج کشور از مزایای این طرح به شمار می‌رود.

ولی پورمطلق اضافه کرد: پایین بودن صرفه اقتصادی تولید از جمله محدودیت‌های موجود در استان است که بالا بودن صرفه اقتصادی تولید از دیگر مزایای این طرح به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: برای استفاده هر چه بیشتر از سرمایه و توان شرکت های استانی، افزایش تولید و درآمد، تامین پایدار نیازهای کشور به محصولات کشاورزی، جذب دانش‌آموختگان بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال برای آنان برنامه بازدید و انجام کشت فراسرزمینی در کشور اوکراین نیز در دستور کار این سازمان قرار دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: بدیهی است در آینده و به مرور از توان سایر شرکت های موجود بخش کشاورزی در این راستا استفاده خواهد شد.

ولی پورمطلق ادامه داد: ضمنا این شرکت ها علاوه بر فعالیت در زمینه امور زراعی و باغی، در زمینه دامپروری و صنایع تبدیلی کشاورزی نیز می‌توانند فعالیت داشته باشند.

وی یادآورشد: کشت محصولاتی مانند گندم، جو، چغندرقند، گلرنک و انجام فعالیتهای دامپروری به صورت متنوع از جمله؛ پروش گوسفند و گوساله پرواری با هدف تامین گوشت مناسب و ارزان قیمت، ایجاد واحد گاوداری و صنایع تبدیلی با هدف تامین لبنیات و همچنین صنایع تبدیلی از قبیل ایجاد کارخانه تولید روغن از جمله برنامه‌هایی بوده که در دستور کار قرار دارد و در ادامه و بصورت گام به گام اجرایی خواهد شد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید